1. yle.fi
  2. Uutiset

Sisustusjätin muotoilujohtajalla on pakkomielle hinnoitteluun – "Emme koskaan voisi tehdä kallista"

Ikean muotoilujohtajan Marcus Engmanin mielestä huonekalujen pitää olla sen hintaisia, että kaikilla on niihin varaa.

IKEA
Ikean Marcus Engman.
Nella Nuora / Yle

Marcus Engman on viimeisen päälle Ikea-mies. Sisustusjätin muotoilujohtajana hän edustaa firmaa työnsä puolesta. Mutta suhde on syvempi. Paljon syvempi.

– Aloitin Ikeassa 16-vuotiaana loma-apulaisena. Keräilin ostoskärryjä.

Tämä tapahtui Etelä-Ruotsissa, Älmhultin pikkukaupungissa, 1980-luvun alussa. Älmhult on Ikea-imperiumin keskus.

– Synnyin Tukholmassa, mutta muutimme vanhempieni työn perässä Älmhultiin.

Engmannin molemmat vanhemmat työskentelivät Ikeassa. Hänen isänsä muun muassa suunnitteli 1970-luvulla Klippan-sohvan. Sohva on yhä tuotannossa ja Marcus Engmanin suosikkituote Ikean valikoimasta.

– Myös vaimoni, hänen vanhempansa ja sisareni ovat Ikealla töissä. Samoin kaksi tytärtäni ovat aloittelemassa meillä. Jotain erityistä firmassa täytyy olla, Engman hymähtää.

Ikean Marcus Engman.
Marcus Engman on kuin kotonaan Ikeassa.Nella Nuora / Yle

Tulevaisuuden koti on nykyistä ahtaampi

Marcus Engman on myös yrittänyt irtiottoa Ikeasta. Hän pyöritti 12 vuotta omaa suunnittelutoimistoa, mutta palasi lopulta takaisin.

Vuodesta 2012 lähtien hän on johtanut Ikean muotoiluosastoa.

– Vastaan Ikean identiteetistä. Siitä, mihin olemme menossa ja miltä Ikea näyttää viiden vuoden kuluttua.

Engmannin tehtävä on siis katsoa tulevaisuuteen. Hahmottaa tulevaisuuden koti.

– Koti muuttuu aika tavalla. Taustalla on kaksi isoa trendiä. Ensinnäkin ihmiset pakkautuvat isoihin kaupunkeihin ja asuvat entistä ahtaammin.

– Samaan aikaan tekninen kehitys muuttaa kotia. Aiemmin elektroniikalle oli omat paikkansa kodeissa. Televisio oli hyllyllä ja stereot kaapissa. Nyt kaikki kulkee mukana kännykässä. Se vaikuttaa myös sisustamiseen ja siihen, miten olemme toistemme kanssa. Tai emme ole.

Ikealla on oma tutkimusosastonsa, joka tuottaa dataa ihmisten arjesta suunnittelijoitten käyttöön. Tärkeimpänä inspiraation lähteenä Marcus Engman pitää kuitenkin keskustelua kotien asukkaiden kanssa.

– Matkustan paljon ja käyn ihan oikeissa kodeissa. Kysyn ihmisiltä, mikä kodissa mättää ja miten he ylipäänsä kokevat asumisen.

Engmanin mukaan asumisen ongelmat ovat yllättävän samanlaisia niin Brasiliassa, Yhdysvalloissa kuin Suomessakin.

– Tavaroiden paljous ja säilytystilojen niukkuus. Arki pienten lasten kanssa. Ne ovat ikuisuusongelmia joka puolella maailmaa.

Yksityiskohta Ikean Habitare-messuosastosta.
Nella Nuora / Yle

"Minulla on pakkomielle hinnoitteluun"

Ikea syntyi sota-aikana. Teini-ikäinen Ingvar Kamprad alkoi myydä kyniä, lompakoita, nylon-sukkia – melkein mitä tahansa. Oleellista oli hinta. Ikeasta piti saada halvemmalla. Ja sama pätee yhä.

– Ikea ei voisi koskaan tehdä kalliita tuotteita. Tavoitteemme on tehdä hyvää muotoilua, johon kaikilla on varaa. Siinä mielessä minulla on pakkomielle hinnoitteluun.

Miten se sitten tehdään käytännössä? Siirtämällä osa työstä asiakkaalle, joka tuskailee kotona hyllyn kokoamisohjeiden kanssa?

Niinkin, mutta myös miettimällä uudestaan koko valmistusprosessi. Marcus Engman kertoo tarinan yhden euron haasteesta.

– Ingvar Kamprad halusi led-lampun, joka maksaa alle euron. Valaisinosasto oli tuskissaan. Mahdoton tehtävä.

– Lukuisten epäonnistumisten jälkeen keksimme, että käyttämällä yhtä kalliimpaa osaa, saatoimme jättää pois monta muuta osaa. Lopputuloksena lampun valmistuskustannus laski alle euroon.

Ikean osasto Habitare-messuilla.
Ikea osallistuu ensimmäistä kertaa Habitare-huonekalumessuille.Nella Nuora / Yle

Yli 90-vuotias Ingvar Kamprad siis vaikuttaa yhä taustalla Ikeassa. Marcus Engman pitää häntä esikuvanaan.

– Hän on uteliain ihminen, jonka olen tavannut.

Kampradin luomat periaatteet ovat myös yhä voimissaan Ikeassa.

– Emme koskaan tee tuotetta harvoille ja valituille. Jos joku saa hyvän idean, sitä kehitetään niin kauan, että lopputulos on kaikkien ulottuvilla. Se on tärkein Ingvarin opeista.

Lue seuraavaksi