Katso miten mies muuttuu Cats-musikaalin kissaksi – Kampaaja-maskeeraajan työ on osa teatterin taikaa

Jonna Lindströmin päivä täyttyy karvojen puljaamisesta ja hikoavien kasvojen huollosta. Tekoverta ja irto-osia näyttämöllä käytetään vain harvoin.

teatteritaide
mies kissamaskissa
Jonna Lindströmin päivä täyttyy karvojen puljaamisesta ja hikoavien kasvojen huollosta. Tekoverta ja irto-osia näyttämöllä käytetään vain harvoin.

Tampereen Teatterin kampaamossa käy kuhina, kun Cats-musikaalin näyttelijää Tero Harjunniemeä ehostetaan päiväesitystä varten.

Laittautumista seuraava kampaaja-maskeeraaja Jonna Lindström on viihtynyt talossa jo 18 vuotta.

– Tämä ei ollut mikään lapsuuden haaveammatti. Nuorena menin ensin ravintolakouluun. Jostain tuli yhtäkkiä ajatus, että haluaisin tehdä peruukkeja, ja teattereissahan niitä voi tehdä.

– Sen jälkeen hakeuduin maskeerauskouluun ja siitä sitten kampaamokouluun. Päädyin onnellisten sattumien kautta Tampereen Teatteriin, ja täällä ollaan edelleenkin.

Maskeeraus auttaa keskittymistä

Kun porukkaa on paljon ja on kiire, näyttelijät tekevät yleensä meikkinsä itse. Iltaesityksiä varten aloitetaan jo hyvissä ajoin ennen viittä.

– Välillä on kiireistä ja välillä rauhallisempaa. Varsinkin isoja juttuja mennään minuuttiaikataululla.

Kun ollaan lopulta lavalla, niin meikillä on valtava merkitys – tulee olo, että olet oikeasti uskottava kissa.

Tero Harjunniemi

Esimerkiksi Catsin näyttelijöistä moni keskittyy tekemällä esiintymismeikkinsä itse. Toisille taas juuri meikissä istuminen auttaa keskittymisessä.

– Vähän voidaan auttavaa kättä antaa, mutta lähinnä panostetaan peruukkien laittamiseen. Niitä on kumminkin reilut 30 kappaletta.

Osa näyttelijöistä haluaa olla maskeerauksessa hiljaa, osa taas rentoutuu ja valmistautuu rooliinsa juttelemalla meikkaajan kanssa.

Haasteena hikoavat kasvot

Näyttämöllä saatetaan esittää esimerkiksi hyvinkin vanhoja ihmisiä, haavoittuneita tai kuolleita. Niiden luominen osana illuusiota kuuluu myös kampaaja-maskeeraajalle.

– Aika vähän niitä kuitenkin on. Aika ajoin tulee tekoverta vaativia ”verinäytelmiä”, kuten me niitä kutsumme.

– Sitten mietitään, paljonko tekoverta on, meneekö se vaatteille ja miten se lähtee pois. Entä minkälaisissa valotilanteissa se näyttää aidolta? Irto-osia ja muita vastaavia tulee eteen aika vähän.

Meikki ei saa olla mikään hengittämätön naamari päässä.

Jonna Lindström

Varsinkin Catsissa suurin haaste on maskeerauksen pysyminen vaativissa tanssiosuuksissa kun liikutaan ja hiotaan paljon.

– Se on musikaaleissa se keskeisin kysymys, ja vieläkin sitä hiotaan ja pohditaan, miten meikki saadaan kestämään. Se ei kuitenkaan saa olla mikään hengittämätön naamari päässä.

– Meikin pitää tuoda kasvonpiirteet esiin, se ei saa olla liian peittävä. Näitä on mietitty Catsissa ehkä enemmän kuin missään muussa jutussa.

Yhteistyötä puvustajan kanssa

Teatterimeikin tekeminen vie ammattilaiselta aikaa keskimäärin 20 minuuttia. Meikki lähtee pois tavallisilla kasvojen puhdistusaineilla ja tarvittaessa öljypohjaisella silmämeikin poistoaineella.

Kampaaja-maskeeraaja on paikalla myös koko esitysten ajan. Esimerkiksi meikkejä korjaillaan päivä- ja iltaesitysten välillä.

Aidoista hiuksista tehtyjä peruukkeja hoidetaan pesemällä ne shampoolla ja hoitoaineella.

Jonna Lindström

Maskeeraajan työ on melko itsenäistä.

– Ilolla voin sanoa, että olen vuosien aikana saanut tehdä aika itsenäisesti isojakin juttuja.

Catsin kohdalla Jonna Lindströmin työ lähti liikkeelle pukusuunnittelija Tuomas Lampisen näkemyksistä. Pukujen ja meikkien tulee sopia täydellisesti yhteen muun muassa värimaailmaltaan.

– Ja totta kai ohjaajalla on asiassa sanansa sanottavana, ja hänenkin kanssaan on palaveerattu.

Peruukkeja hoidetaan hellästi

Peruukkien eli ”karvojen kanssa puljaaminen” on Jonna Lindströmille ominta alaa.

– Toki tykkään kaikesta mitä teen, mutta se on lähinnä sydäntä.

Jokaiselle näyttelijälle tehdään peruukki käsin, mittojen mukaan. Osaa on värjätty tai vaalennettu ja osaan tehty permanentti.

– Aidoista hiuksista tehtyjä peruukkeja hoidetaan pesemällä ne shampoolla ja hoitoaineella, hellällä hoidolla. Mieluummin peruukki kuitenkin huolletaan kuin pestään usein.

– Aika vähän käytetään perinteisiä hiuslakkoja, ja niistäkin yhtä tiettyä merkkiä, joka lähtee pesussa hyvin pois. Pääasiassa suihkutellaan hajusteetonta lakkaa.

Peruukkeja myös hyödynnetään ja kierrätetään teatterissa, ne eivät jouda roskiin. Niitä uudistetaan ja korjataan; esimerkiksi Catsin peruukeista saattavat irrota kissojen korvat.

Näyttelijälle piste iin päälle

Lähes 20 vuoden talossa olon jälkeen mieleen ei nouse erityisen mieluisana mitään yksittäistä tuotantoa.

– Lähtökohtaisesti tykkään kaikista töistä, ovatpa ne sitten isoja tai pieniä tai mihin tahansa aikakauteen sijoitettuja.

Kaikki me ollaan täällä samalla viivalla, eikä tässä semmoista glamouria ole.

Jonna Lindström

Miettimisen jälkeen mieleen nousee ensimmäinen iso musikaali TT:n päänäyttämöllä, Punainen neilikka vuodelta 2001. Se on edelleenkin rakkain.

Moni saattaa pitää teatterin kampaaja-maskeeraajan työtä jännittävänä, kun tapaa lähes päivittäin kuuluisia näyttelijöitä. Jonna Lindströmille työ on kuitenkin arkipäivää.

– Kaikki me ollaan täällä samalla viivalla, eikä tässä semmoista glamouria ole. Parasta on työ sinänsä, ja ihmiset. Tämä on ihan mahtava talo!

Peruukilla ja maskeerauksella on iso rooli näyttelijän työssä.

– Kun ollaan lopulta lavalla, niin sillä on valtava merkitys – tulee olo, että olet oikeasti uskottava kissa. Se on piste iin päälle, tuumii Catsissa kolmessa roolissa näyttelevä Tero Harjunniemi.