Suomalaisillekin tutut lentoyhtiöt saivat kyseenalaista kunniaa – Kärjessä ruotsalaislehden mustalla listalla

Wizz Air, Norwegian ja Air Berlin nousivat kärkisijoille matkailulehden listalla lentoyhtiöistä, jotka eivät maksaneet suositeltuja korvauksia ongelmatapauksissa.

lentoliikenne
Norwegian-yhtiön lentokone ilmassa.
Kyrre Lien / EPA

Halpalentäjät Wizz Air ja Norwegian saivat Ruotsissa kyseenalaista kunniaa ollessaan ensimmäisellä ja toisella sijalla matkailulehden koostamalla lentoyhtiöiden mustalla listalla.

Kolmanneksi listalla nousi talousvaikeuksiin joutunut Air Berlin, josta otettiin ostotarjouksia vastaan viimeistä päivää viime perjantaina.

Listan lentoyhtiöillä on eniten tapauksia, joissa ne eivät ole maksaneet Ruotsin kuluttajariitoja selvittävän lautakunnan suosittelemaa korvausta tilanteissa, joissa lentoyhtiön palvelussa on ollut ongelmia.

Tällaisia tilanteita on aiheutunut esimerkiksi lentojen myöhästymisistä tai peruuntumisesta ja matkatavaroiden katoamisesta tai vahingoittumisesta.

Wizz Airilla tapauksia oli 18, ja lautakunnan suosituksen mukaan sen pitäisi korvata ongelmista matkustajille 83 000 kruunua. Norwegian oli käsittelyssä 14 tapausta, joista matkustajille pitäisi korvata kaikkiaan 106 000 kruunua.

Norwegian on kerännyt valituksia muun muassa Yhdysvaltain ja Thaimaan lennoistaan, joissa oli viiveitä uusien koneiden teknisten ongelmien takia. Lentoyhtiö kieltäytyi maksamasta osaa korvauksista, koska se katsoi ongelmien olevan koneiden valmistajan syytä.

Matkailulehti Vagabond (siirryt toiseen palveluun) on koonnut listan yhdessä kuluttaja-aiheisiin keskittyneen aikakauslehden Råd & Rönin kanssa.

Listalla kuudentena oli halpalentoyhtiö Ryanair, joka on hiljattain kertonut peruvansa lukuisia lentoja Euroopassa. Yhtiön mukaan päivittäin kymmeniä peruutuksia on luvassa lokakuun loppuun saakka.

EU-asetuksen mukaan lentoyhtiön maksettavaksi voi pitkästä kaukolennon viivästyksestä tulla jopa 600 euron korvaus.

Lue lisää:

Myöhästyikö lentosi ja lentoyhtiö tarjosi lahjakorttia? Saatat olla oikeutettu paljon enempään

Finnair ei käsittele lentokorvausyritys AirHelpin suomalaisasiakkaiden hakemuksia – Kuluttajaliitto: “Tilanne on todella valitettava”