Lepotaukojen minuuttipeli kismittää bussikuskeja – tilausajoissa laittomuuksiin lipsutaan toistuvasti

Työpäivä tilausajobussin ratissa venyy helposti laittomaksi, kun matkat ovat pitkiä ja erilaiset sattumukset sekoittavat aikatauluja.

Linja-autojen tilausliikenne
Tilausajobussi
Heikki Kiseleff / Yle

Ensin ryhmä Lahdesta länsisatamaan, toinen kiertoajelulle pitkin Helsingin katuja. Turistit kyytiin lentokentältä ja hotellille.

Varusmiehet Vekarajärvelle, jonka jälkeen B-junnujen jääkiekkojoukkue hallille. Vielä ehtii heittämään eläkeläiset teatterille, sitten onkin linja-autokuski Jarmo Talvitien työpäivä täynnä.

Mutta jos kohdalle sattuu liikenneonnettomuus, joka pysäyttää koko liikenteen, on Talvitien työpäivän aikataulu pilalla.

– Tilausajossa on se ongelma. Linjaliikenteessä aikataulut tiedetään, mutta tilausjossa on muuttuvia tekijöitä mieletön määrä. On sellaisia asioita, joita kukaan ei pysty ottamaan huomioon, kertoo Talvitie Lehtimäen liikenteeltä.

Muuttuvista tekijöistä huolimatta tilausajoja sääntelevät tiukka laki, johon on määritelty taukojen ja levon, ajon ja työpäivien pituudet.

Näitä rajoja koettelee aluehallintoviraston mukaan monet liikennöitsijät. Esimerkkitapauksia on tältäkin kesältä.

Poliisi aloitti esitutkinnan lahtelaisen Lehtimäen liikenteen ajoaika-, lepoaika- ja taukorikkomuksista elokuun lopussa, kertoo Etelä-Suomen Sanomat (siirryt toiseen palveluun). Aiemmin syyniin otettiin halpabussiyhtiö Onnibussin mahdolliset rikkomukset, kirjoitti Turun Sanomat (siirryt toiseen palveluun).

Tilausajojen puolella lieviä rikkomuksia löytyy paljon, sanoo tarkastaja Pasi Kuosa Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.

Pahimmillaan päivät ovat 30 tunnin mittaisia. Tämä tarkoittaa sitä, että kahden 15 tunnin työpäivän välinen tauko on lyhyempi kuin pitäisi, sanoo Kuosa.

– Aika usein on vuorokausirikkomuksia ja pieniä taukorikkomuksia. Joissakin yrityksissä yritetään säästää ja välttää kaksoismiehitystä, ja silloin taukoajat menee miten menee.

Lahtelaisen liikennöitsijä Reissu Ruodin toimitusjohtaja Juho Ruoti sanoo, että sääntöjen ehdoton noudattaminen tilausajojen kohdalla vaatii yhtiöltä paljon suunnittelua.

– Kun laki on luotu, sitä ei ole mietitty ihan loppuun asti. Meilläkin on ajoaikojen ja lepoaikojen kanssa oma haasteensa. Tämä homma on muuttunut tiukemmaksi ja tarkastuksia on lisätty.

Kun lähdetään esimerkiksi pidemmälle, täytyy yrityksen varata kaksi kuskia matkalle.

– Se on monesti haastavaa, sanoo Pekolan liikenteen ajomestari Jarno Laakso.

Jarmo Talvitie
Heikki Kiseleff / Yle

"Silloin, kun kuljettajia käytetään tehokkaasti, lipsahtaa"

Ammatikseen ajava Talvitie ei usko, että kuskit rikkoisivat ajoaikasäädöksiä tarkoituksella. Usein työpäivä venyy ja ajoajat paukkuvat syystä tai toisesta.

Kuskin työpäivä on normaalisti maksimissaan 13 tunnin pituinen, ajoa siitä saa olla 9 tuntia, kahdessa osassa. Joustovaraa löytyy muutamia kertoja viikkoon.

4,5 tunnin ajoon kuuluu 45 minuutin tauko, joko yhdessä tai kahdessa osassa. Nämä tauot on määritelty tarkkaan: ensin 15 minuuttia, sitten 30. Ei toisin päin.

– Minä olin suuri rikollinen, kun ajoin Göteborgista Tukholmaan ja ajattelin, että ajetaan saman tien perille, ja matkustajat olivat samaa mieltä. Kun olin ajanut neljä tuntia, niin oli iso kolari moottoritiellä, liikenne seis. Autoa ei voinut laittaa tauolle ja matkustajia ulos. Kun oltiin Tuhkolman satamassa, päivä oli mennyt pari tuntia pitkäksi. Minkäs teet, Talvitie tuskailee.

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n sopimussihteeri Jyrki Halvarin mukaan joustoa on kuitenkin jo olemassa muutaman kerran viikossa, ja siksi työaikoja tulisi noudattaa.

– Osittain rikkomukset johtuvat ruuhkautumisesta, sillä tilausajot ovat sesonkiluonteisia. Silloin, kun kuljettajia käytetään tehokkaasti, lipsahtaa. Jos yhdelle pitkälle reissulle tarvitaan kaksi kuljettajaa, niin se näkyy hinnassakin, sanoo Halvari.

Bussin sisältä
Heikki Kiseleff / Yle

"Ei pystytä aina noudattamaan piirun tarkkaan"

Talvitien mukaan säädöksistä ei tulisi luopua, mutta hän toivoo, että myös matkustajat olisivat tietoisia alan säännöistä. Joskus on ajettava levolle, vaikka karaokekierros olisikin matkustajien mieleen, vertaa Talvitie. Samojen asioiden kanssa painitaan myös Reissu Ruodilla.

– Haasteita on monia, joista osa ei ole liikennöitsijän käsissä, sanoo toimitusjohtaja Ruoti.

Parikymmentä vuotta bussia ajanut Talvitie toivoo, ettei ajoaikaa mittaavia piirtureita tarkkailtaisi niin ehdottomin silmin.

– Nyt, kun on menty digiaikaan ja tietoja voidaan tutkia monta kuukautta taaksepäin, niin ymmärrettäisiin tämä meidän alan erityispiirre, ettei niitä pystytä aina noudattamaan piirun tarkkaan. Pientä joustovaraa toivoisin, sanoo Talvitie.

– Onhan se kaikkien puolesta hyvä, että kuljettajat ovat virkeitä ja levänneitä. Siellä on kuitenkin arvokas lasti kyydissä.