yle.fi-etusivu

Lapset ohjelmoivat jo peruskoulussa – legorobotit auttavat opettajia pääsemään kärryille

Uuden opetussuunnitelman mukanaan tuoma ohjelmointi tuntui monesta peruskoulun opettajasta aluksi pelottavan vaikealta. Nyt kun he ovat saaneet ensimmäiset legorobottinsa rakennettua, on pelko vaihtunut innostukseksi. Taito tarttuu leikin avulla opettajillekin.

ohjelmointi
legorobotteja pöydällä, ihmisiä ympärillä
Tapio Termonen / Yle

Object detected! Tietokoneäänellä puhuva robotti pysähtyy juuri, kun meinaa rullata vastaantulijan varpaille. Kyseinen legorobotti on ohjelmoitu kääntymään esteen kohdatessaan. Pientä surinaa paikallaan ja suunta vaihtuu. Ohjelmointi toimii.

Vaikka käännöksen olisi pitänyt tapahtua jo 20 senttiä ennen estettä, antaa opettaja robotille hyväksyntänsä. Se ei ollut vikkelimmästä päästä, mutta totteli kuitenkin käskyä.

Ohjelmointi on kuin palapelin rakentamista. Käskyjä vain laitetaan peräkkäin.

Sanna Harju

Legorobotin rakentaminen ei ollutkaan niin vaikeaa kuin satakuntalaisista peruskoulunopettajista koostuvan kurssin osallistujat pelkäsivät.

– Ohjelmointi on kuin palapelin rakentamista. Käskyjä vain laitetaan peräkkäin. Kun tämä oli minullekin helppoa, selviävät lapsetkin siitä varmasti, toteaa Siikaisten yhtenäiskoulun opettaja Sanna Harju.

Harju osallistuu monen muun kollegansa tavoin Satakunnan ammattikorkeakoulun järjestämään legorobottien ohjelmointikoulutukseen. Avoimen ammattikorkeakoulun opintojakso koostuu kuudesta harjoituskerrasta. Kertoja on takana vasta kaksi, mutta silti oppilaat ovat jo saaneet robottinsa liikkeelle.

– Ensimmäisenä kotiläksynä piti kasata robotti hirvittävästä määrästä palikoita, naurahtaa Rami Niekkamaa Pomarkun Kirkonkylän koulusta.

Ohjelmoinnin alkeet haltuun

Kun robotit oli saatu kasaan, alkoi varsinainen ohjelmointi. Netistä ladattavan ilmaisen ohjelman avulla työ kävi näppärästi.

– Tämä on siitä helppoa hommaa, että omia koodeja ei tarvitse kirjoitella, kertoo kurssia vetävä Janika Tommiska Satakunnan ammattikorkeakoulusta.

Peruskoulun opettajien ei tarvitsekaan tuntea kaikkia ohjelmoinnin saloja. Vauhtiin pääsee perustaidoilla.

Legorobotit saa liikkeelle ilman bittitietoja, mutta jonkin verran numeroiden kanssa riittää silti pelaamista. Kun koodaaja tietää, että eri antureilla on eri lohkot ja keksii, miten niitä liikutellaan, sujuu loppu omalla painollaan.

– Yksi käsky liikuttaa eteenpäin, toinen pysäyttää, kolmas kääntää, neljäs peruuttaa. Eri sensoreiden avulla voi lisätä toimintoihin ehtoja, kuten pysähtymisen 20 senttiä ennen estettä, kertoo oman robottinsa toimimaan saanut Sanna Harju.

Ensimmäiset robotit opetuskäytössä

Siitä on jo aikaa, kun Nakkilan Tattaran koulussa opettava Juha Kujansuu viimeksi näperteli legojen kanssa. Robottien avulla pikkupoika-aikaiset leikit avautuivat täysin uudella tavalla.

– Samantyyppisten palikoiden kanssa edelleen pelataan, mutta nyt kun niitä laitetaan tietyllä tapaa peräkkäin, saadaan robotti tekemään erilaisia toimintoja. Kun opettajakin on tämän tajunnut, on tästä hyvä ponnistaa lasten kanssa eteenpäin.

Kujansuulla ei ole minkään sortin ohjelmointikokemusta, mutta uusi taito piti opetella, kun ohjelmointi tuli osaksi peruskoulun opetussuunnitelmaa (siirryt toiseen palveluun). Jos lapsetkin opettelevat, on myös opettajien opeteltava.

– Tämä on tätä päivää. Robotteja käytetään jo monessa tuotantolaitoksessa ja koulussa opitaan nyt se idea, mikä ohjelmoinnin taustalla on. Se on haluttu tuoda opetussuunnitelmaan tulevaisuutta ajatellen, Rami Niekkamaa toteaa.

Kun opettajakin on tämän tajunnut, on tästä hyvä ponnistaa lasten kanssa eteenpäin.

Juha Kujansuu

Kaikissa kouluissa ei ole vielä robotteja opetuskäytössä, mutta Niekkamaa iloitsee, että ensimmäinen on jo tilauksessa. Nakkilassa rahoituspäätöstä vielä odotellaan, mutta Siikaisissa vapaaehtoinen ohjelmointikerho on jo päässyt vauhtiin yksityisen yrityksen lahjoittaman robotin kanssa.

– Kaikki halukkaat alakoululaiset pääsevät syksyn aikana harjoittelemaan ohjelmointia. Nyt robotti on jo saatu kasaan ja ensi viikolla päästään varmaan ohjelmoimaan. Nähtäväksi jää, mihin taidot kehittyvät syksyn aikana, Sanna Harju toteaa.

Osa uusista taidoistaan innostuneista opettajista harkitsee robotin hankkimista myös kotiin. Sellaisen saa muutamalla sadalla eurolla.