yle.fi-etusivu

Autoala ärähti diesel-autojen mollaamisesta – Lähetti kirjelmän Trafille: "Äärimmäisen harhaanjohtava"

Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja muistuttaa, että nykytekniikalla varustettu diesel-auto on pitkillä matkoilla paras vaihtoehto kuluttajan ja ympäristön kannalta.

Dieselautot
Fordeja autokaupan pihalla.
Petri Vironen / Yle

Viime päivien keskustelu diesel-autojen ympärillä on saanut monen kuluttajan ymmälleen.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi julkaisi tiistaina valtiovarainministeriön tekemän laskelman (siirryt toiseen palveluun), jonka mukaan diesel-autosta maksettaisiin esimerkkitapauksessa 10 vuoden aikana veroja 17 000 euroa. Bensa-autosta euromäärä olisi 14 000 euroa ja sähköautosta 4 000 euroa.

Autoalan keskusliitto (AKL) ärähti laskelmasta heti tuoreeltaan. Sen mielestä laskelman olettamukset ja johtopäätökset olivat harhaanjohtavia. AKL on lähettänyt Trafille oikaisupyynnön.

AKL katsoo, että Trafin julkaisema laskentamalli soveltuu huonosti kuluttajaviestintään, koska se ei nosta esille ajoneuvojen todellisia käyttökustannuksia. Liiton mielestä eri käyttövoimien vertailussa kustannukset pitäisi esittää kilometriä kohti laskettuna.

– Mallissa kaikilla käyttövoimilla ajettaisiin yhtä paljon, mikä on epärealistista. Dieseleillä ajetaan 25 000 kilometrin keskimäärin vuodessa, kun täyssähköautolla määrä jää esimerkiksi Norjan kokemusten perusteella 40 prosenttia pienemmäksi, AKL muistuttaa Trafille lähettämässään kirjelmässä.

– Ymmärrämme laskelman käyttötarkoituksen veroteknisessä materiaalissa, jos on tarpeen kertoa, että Suomessa on kovakätinen liikenteen verotus, mutta kuva on äärimmäisen harhaanjohtava kuluttajille tulevaisuuden käyttövoimaratkaisuja ajatellen.

Uudet vähäpäästöiset uhkaavat mennä vanhojen mukana romukoppaan

Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa on harmissaan viime aikojen keskustelusta, jossa diesel-autoilua on mollattu. Rissan mielestä Suomessa on sotkeennuttu hieman Yhdysvalloissa ja Saksassa käytävään keskusteluun.

Bensamoottorin verrattuna diesel on 15-20 prosenttia energiatehokkaampi

Pekka Rissa

– Nykytekniikalla varustettu diesel-auto on Suomessa hyvä vaihtoehto. Se on erittäin energiatehokas. Aiemmin ongelmalliset typen oksidi- ja hiukkaspäästöt ovat pudonneet murto-osaan.

Pekka Rissa myöntää, että vanhat, yleensä yli 10 vuotta vanhat dieselmoottorit ovat ongelmallisia. Niiden poistuminen maanteiltä puhdistaa ilmaa selkeästi. Autoalan keskusliitto laskee, että euro5- ja etenkin euro6-ympäristönormien mukaiset dieselit ovat pitkillä ajomatkoilla monille paras vaihtoehto.

– Bensamoottorin verrattuna diesel on 15–20 prosenttia vähäpäästöisempi ja energiatehokkaampi. Se kuluttaa vähemmän polttoainetta, ja päästöhän koostuu käytetystä polttoainemäärästä. Meillä ajetaan pitkiä välimatkoja ja siksi se on meille suomalaisille tärkeä.

Tässä lyödään nyt syytöntä

Pekka Rissa

– Nyt on laitettu samaan koriin vanhat, kieltämättä erittäin saastuttavat, dieselautot ja uudet energiatehokkaat dieselit. Tässä lyödään nyt syytöntä.

Autoalan keskusliiton mielestä CO2-päästön puolittaminen vuoteen 2030 mennessä edellyttää "tekniikkaneutraalisti" kaikkia ratkaisuja. Tarvitaan dieselautoja, kaasuautoja, sähköautoja ja ladattavia hybridejä, Rissa korostaa.

– Kaikki näitä vähäpäästöisiä autoja tukemalla meidän mahdollista saavuttaa nuo rajut päästötavoitteet.