Youtuben Spiderman ja Elsa -ilmiö kummastuttaa – lapsi saattaa törmätä häiritseviin videoihin vahingossa

Sosiaalisessa mediassa puhuttavat lapsille näennäisesti tarkoitetut videot, joissa on muun muassa injektioruiskuja ja ulostetta.

YouTube
Elsa ja Spiderman Toy Monsterin videolla.
Youtube

Tarina alkaa leluilla tehdystä videosta (siirryt toiseen palveluun), joka ladattiin Disney Car Toys -nimiselle Youtube-kanavalle elokuussa 2014. Siinä Spiderman-toimintafiguuri katselee mustasukkaisena vierestä, kun Frozenista tuttu Elsa-nukke pussailee Kenin näköistä muoviukkoa.

Sittemmin Spidermanin ja Elsan omituisesta mutta lapsille ilmeisen koukuttavasta yhdistelmästä on kasvanut jättimäinen ilmiö ja miljoonien eurojen bisnes. Alkuperäisen videon jalostuneessa muodossa hahmoja näyttelevät oikeat ihmiset.

Viitteitä fetisseihin ja pornoon

Tarjolla on tolkuton määrä Spiderman ja Elsa -videoita, joista jokaista voisi kuvata sanalla huono. Näennäiset juonet ovat epäjohdonmukaisia ja roolisuoritukset amatöörien puuhastelua. Videot ovat pääsääntöisesti noin kymmenen minuutin mittaisia ja liputettu lapsille sopivaksi sisällöksi.

Harmittomimmillaan tarinat ovat lapsellista kohellusta. Spiderman ja Elsa saattavat esimerkiksi joutua purkkapallon puhalluskilpailuun Jokerin ja Kissanaisen kanssa. Yllätys onkin melkoinen, kun yhtä viattomalta vaikuttavalla videolla Spiderman koskettelee Hulkin nännejä (siirryt toiseen palveluun).

Kun tutut hahmot puristelevat porukalla Elsan tissejä (siirryt toiseen palveluun), seksuaalisesta latauksesta ja häirinnästä ei jää tulkinnan varaa. Entä tämä animaatio (siirryt toiseen palveluun), joka on nimetty houkuttelevasti "Spiderman & Elsa Kiss"? Klikkejä: lähes 17 miljoonaa kappaletta.

Häiritsevimmissä videoissa on ulosteita, epämääräisiä injektioruiskuja, väkivaltaa, abortteja ja kidnappauksia. Alkuperäisen ilmiön alalajit flirttailevat fetisismin ja pornografian kanssa. Törkeimmät videot on poistettu Youtubesta vuoden alussa, kun kansainvälinen lehdistö käsitteli asiaa.

Lapsi saattaa törmätä sopimattomiin videoihin vahingossa, sillä ne päätyvät herkästi näytön laidalle suositelluksi sisällöksi. Se taas johtuu hurjista klikkimääristä: kone päättelee, että Elsa-prinsessasta kiinnostunut käyttäjä ei voi vastustaa hittivideoita, joissa Elsan lisäksi seikkailevat Spiderman ja muut tutut hahmot. Ilmiö ruokkii itse itseään.

spiderman ja elsa
Youtube

Kuvakkeissa kirkkaita neonvärejä

Erikoinen meemi kasvoi maailmanlaajuiseksi ilmiöksi, kun Spidermanin ja Elsan omituinen yhdistelmä osoittautui kultakaivokseksi. Suosituimmilla videoilla on kymmeniä ja jopa satoja miljoonia näyttökertoja. Kaikki haluavat siivun mainostuloista.

Suurimman osuuden markkinoista on napannut Toy Monster, jonka videoihin ei voi olla törmäämättä Spidermania ja Elsaa etsiessä. Edes Toy Monster ei ole välttynyt kritiikiltä arveluttavasta sisällöstä, mutta sillä on alakanavineen yhteensä viisi miljoonaa tilaajaa ja sen videoita on katseltu neljä miljardia kertaa. Epäilijät ovat saaneet todisteita siitä, että luvut ovat aitoja.

– Ellemme noudattaisi sääntöjä, Youtube olisi jo varmasti pannut sen merkille, Toy Monsterin edustaja Eric kertoo Tubefilter-uutisblogille (siirryt toiseen palveluun).

Hulppeita katsojalukuja selittää tekijöiden mukaan se, että juuri lapset ovat otollisia suositeltujen videoiden klikkaajia. Toy Monsterilla ja sitä matkivilla virityksillä videoiden aloituskuvat loistavat joukosta kirkkaine neonväreineen.

Videokuvakkeisiin ympätään lapsia houkuttelevia elementtejä klikkejä kalastelemaan. Kohdeyleisö on rahavirran kannalta mitä parhain, sillä lapset katsovat samoja videoita yhä uudestaan (siirryt toiseen palveluun).

Youtube hakutulos.
Youtube

Tekijöistä tiedetään tuskin mitään

Toy Monsterin Eric ei kerro sukunimeään mutta paljastaa Tubefilterin sähköpostihaastattelussa, että kanavan taustalla on kanadalainen kaveriporukka. Videoiden tekeminen aloitettiin nollasta, mutta nyt Spidermanin ja Elsan surrealististen seikkailujen tubettaminen on ryhmälle kokopäivätyötä.

Yhteistyökumppanina on maailmanlaajuinen mediayhtiö Studio 71, jonka operatiivinen johtaja Phil Ranta avaa ilmiötä niin ikään Tubefilterille (siirryt toiseen palveluun).

– Kansainvälisen yleisön kannalta on merkittävää, ettei hahmoilla ole vuorosanoja. Se myös pakottaa tekijät herättämään tarinan eloon ilmeillään ja eleillään, Ranta analysoi.

Kriitikot arvelevat jättimäisen suosion johtuvan siitä, että kanavat käyttävät hyväkseen Youtuben algoritmia. Videoita selatessa käyttäjä on kuin loputtomassa neonväristen kuvakkeiden kehässä.

Vastuu vanhemmilla

Oudot ja häiritsevät videot ovat internetin alakulttuurien peruskauraa. Yksi klassisista esimerkeistä on Mikki Hiiren itsemurhavideot (siirryt toiseen palveluun).

Ei siis ihme, että Youtubesta löytyy tälläkin hetkellä kaiken maailman roskaa alkaen tutunoloisen hiiriperheen kuolettavista lääkeruiskuista (siirryt toiseen palveluun).

Spiderman ja Elsa -ilmiön myötä monia häiritseviä videoita on jaettu kanavilla, joiden nimissä on sana toy eli lelu eri muodoissaan. Tällä Youtube-videolla (siirryt toiseen palveluun) sukelletaankin ilmiön varjopuoliin otsikolla Lelukanavat pilaavat yhteiskunnan.

Youtubesta kerrotaan BBC:lle (siirryt toiseen palveluun), että videoita käydään manuaalisesti läpi 24 tuntia vuorokaudessa. Käyttäjät voivat helpottaa työtä ilmiantamalla arveluttavaa sisältöä Youtubelle. Lapsille suunnatusta Youtube Kids (siirryt toiseen palveluun) -mobiilisovelluksesta löytyy suodattimia, joilla käyttöä voi rajoittaa.

Lopulta vastuu lapsille näytettävästä sisällöstä on vanhemmilla, sillä yksikään suodatin ei ole sataprosenttinen. Ongelman voi korjata luomalla soittolistan etukäteen tarkastetuista videoista ja estää Youtuben muu käyttö kokonaan.