Muovikammo ajaa ekologisempiin valintoihin – aaltopahvi haastaa nyt styroksin

Hajoamattoman muovin vähentäminen pakkauksissa kiinnostaa tutkijoita, teollisuutta ja kuluttajaa. Vaikka teknisiä läpimurtoja on jo tehty, pakkaamisen maailmanlaajuinen mullistus on vielä monen mutkan takana.

pakkausteollisuus
Lohifileitä pahvilaatikossa
Sini Ojanperä / Yle

Heinolalaisen S-marketin kalakylmiön hyllyillä on siisteissä riveissä valkoisia styroksilaatikoita. Niiden vieressä on mansikkalaatikkoa muistuttavia pahvilootia. Nämä aaltopahviset kalalaatikot ovat uusi keksintö, joka haastaa styroksin.

– Kun arjessa on paljon tavaraa, on kiva, kun sen pahvilaatikon saa heittää kierrätykseen suoraan, eikä sitä tarvitse säilytellä täällä kaupalla, tuoteryhmävastaava Tiina Lahdenne puntaroi.

Kartonkilaatikot ovat peräisin sastamalalaiselta Kalaneuvokselta. Kalaa jalostava ja pakkaava yhtiö ei enää lähetä tuotteitaan kauppoihin styroksissa.

Päätös luopua styroksista syntyi nelisen vuotta sitten, kun useat valmistajat tarjosivat Kalaneuvokselle pahvista vaihtoehtoa kalalaatikoille. Yhtiö päätyi jatkokehittämään sopivaa vaihtoehtoa Stora Enson kanssa.

Laatikko on tehty aaltopahvista, mutta se on suunniteltu niin, ettei vuotavia saumoja ole. Ohut muovipinnoite tekee pahvilaatikosta vedenkestävän sekä sisältä että ulkoa.

Styroksilaatikoita
Kaupan takana ei ole tilaa styroksipuristimelle, joten laatikot kerätään rullakoihin, josta ne kuljetetaan energiajätteeksi.Sini Ojanperä / Yle

Logistiikassa muutos on suuri, sillä kartonkilaatikot kulkevat kalapakkaamoon litteinä aihioina.

– Voimme vähentää huomattavasti rahtiliikennettä, kun 500 kartonkilaatikkoa pystytään tuomaan yhdellä lavapaikalla. Aiemmin siihen on mahtunut 64 styroksilaatikkoa, kertoo käyttöpäällikkö Keijo Marjakoski Kalaneuvokselta.

Pahvilaatikot myös pysyvät prosessissa siisteinä ja puhtaina. Tämä lisää Marjakosken mukaan huomattavasti tuoteturvallisuutta.

Yhtiölle tulee kalaa muun muassa Norjasta, jossa se pakataan edelleen styroksiin. Kalaneuvos kierrättää käytetyt styroksilaatikot, ja kierrätetystä materiaalista tehdään muun muassa cd-koteloita.

Muovista tehdyn styroksin suosio perustuu siihen, että se on kevyt, hygieeninen, suojaava ja lämpöä eristävä materiaali. Toisaalta se vie paljon tilaa ja sitä on hankala uusiokäyttää.

Vesitiivistä muovitta?

Stora Enson kalalaatikko on yksi esimerkki kaikesta siitä tuotekehityksestä, jota metsä- ja pakkausteollisuudessa tehdään.

– Se on ollut aika haasteellinen projekti, koska lähtökohtaisesti aaltopahvi ei ole kovin vedenkestävää. On pitänyt kehittää pakkaus, joka kestää vettä sekä sisältä että ulkoa ja on samalla vuototiivis, selittää myynnin kehityspäällikkö Vesa Penttinen Stora Ensolta.

Vedenpitävyyden saavuttamiseksi yhtiö joutui käyttämään muovikalvoa, joka pahvia kierrätettäessä irrotetaan ja poltetaan. Tulevaisuudessa yhtiö pyrkii korvaamaan muovikalvonkin hajoavalla vaihtoehdolla. Pitkän tähtäimen tavoite on varsin kunnianhimoinen.

– Uskomme, että kaikki pakkaukset ja materiaalit, jotka tehdään uusiutumattomista materiaaleista tänään, voidaan jatkossa tehdä pohjautuen puuhun. Osassa materiaaleja tähtäin on pidemmällä, osassa olemme lähempänä konkretiaa, kuvailee Stora Enson pakkausratkaisujen kestävän kehityksen päällikkö Kristiina Veitola.

Kartonkisia kalalaatikoita
Markku Lähdetluoma / Yle

Yhtiö muun muassa erottaa sellunvalmistuksessa sivutuotteita, jotka voivat mahdollisesti korvata öljystä jalostettavia materiaaleja ja kemikaaleja.

– Sitten meillä tehdään työtä esimerkiksi tämän mikrokuidutetun selluloosan ympärillä. Selluloosaa jauhetaan hyvin pieneksi ja silloin sille saadaan käytännössä täysin uusia ominaisuuksia, Veitola jatkaa.

Lisäksi tavallisen kartongin haju- ja makuominaisuuksia tutkitaan, jotta sen käyttömahdollisuuksia voitaisiin laajentaa esimerkiksi elintarvikkeiden pakkaamisessa.

Metsäjätin kanssa samoilla apajilla on muun muassa KotkaMills. Yhtiö on alkanut myydä kehittelemäänsä kartonkia, johon ei tarvita muovia, mutta siihen voi silti pakata vaikkapa rasvaiset ranskalaiset tai kuivana pidettäviä jauheita.

Osa metsäyhtiöistä ei tähtää suoraan pakkauksiin, mutta esimerkiksi sellua ja muovia yhdistellään biokomposiitiksi, ja sellusta kehitetään tekstiilejä.

Mikromuovi huolettaa nyt kuluttajaa

Myös kuluttajat janoavat helposti kierrätettäviä vaihtoehtoja. Teollisuuden etujärjestön, Suomen Pakkausyhdistyksen toimitusjohtaja Antro Säilä uskoo, että median välittämä tieto siitä, miten muovi leviää meriin, vaikuttaa jo markkinoihin.

– Se huolestuttaa kuluttajaa. Kuluttaja on hirmu ympäristötietoinen ja lähtökohtaisesti rationaalinen, hänellä on halu tehdä ympäristölle suotuisia valintoja taloutensa puitteissa, Säilä pohtii.

Viime vuosina on puhuttu runsaasti etenkin mikromuoveista, silmälle näkymättömistä muovin osasista, joita voi olla vedessä. Yksi konkreettinen ja paljon julkisuudessa esillä ollut käytännön toimenpide muovin vähentämiseksi on ollut suurten globaalien kauppaketjujen päätös luopua muovikasseista.

Muoviroskia rannalla Henderson Islandilla, tyyni valtameri.
Jennifer Lavers / EPA

Maailmanlaajuisesti pakkausten määrä kasvaa, koska elintaso nousee, ja muovin käyttö lisääntyy nopeammin kuin kartongin. Muovista on lähes mahdotonta täysin luopua pakkauksissa, mutta vaihtoehtoja punnittaneen Säilän mukaan jatkossa yhä tarkemmin.

– Kyse on siitä, että kaikkia pakkausmateriaaleja – puukuitua, metallia, lasia tai muovia – pitäisi oppia käyttämään resurssitehokkaasti, eli hyödynnetään niitä siinä tarkoituksessa, missä ominaisuudet ovat parhaimmillaan.

Stora Ensolla uskotaan, että kalalaatikolla on kysyntää myös muualla maailmassa.

– Kala-ala on valtava elintarviketeollisuuden sektori. Kyllä ympäristöystävälliselle uusiutuvalle pakkaukselle on globaali kysyntä Suomen rajojen ulkopuolellakin. Olemme saaneet paljon yhteydenottoja, kertoo myynnin kehityspäällikkö Vesa Penttinen Stora Ensolta.

Muovinkorvikkeet osataan tehdä, mutta tuotanto on eri juttu

Hajoamattoman muovin korvaaminen pakkauksissa kartongilla tai biohajoavilla muoveilla on mahdollista jo monin tavoin, sanoo teknologian tutkimuskeskus VTT:n tutkimusprofessori Ali Harlin.

– Kyllähän meillä on ratkaisuja monta kertaa enemmän kuin patruuna koskaan pystyy toteuttamaan. Se ei riitä, että jokin on teknisesti mahdollista, vaan sen pitää olla kaupallisesti järkevää.

Kaupallisen läpimurron saavuttamiseksi hajoamatonta muovia korvaava materiaali pitäisi mukaan saada ulos tehtaista tasaisesti ja riittävällä volyymilla. Tähän tarvitaan professorin mukaan osaamista ja kyllin leveät hartiat.

Uusien innovaatioiden tuleminen laajalti käyttöön ei tapahdu yhdessä yössä.

– Kaupassa meillä on käytännössä kaiketi kolme merkittävää biomuovia ja yksi niistä on erityisen iso. Kehitettynä niitä on varmaan parikymmentä kappaletta. Se kertoo suunnilleen siitä, minkänäköinen ranking siinä on ennen kuin päästään edes piirikunnallisiin kisoihin saati olympialaisiin, professori Harlin vertaa.

Kenellä avaimet muutokseen?

Se, mikä sysäisi liikkeelle laajemman "muovivallankumouksen", ei myöskään riipu pelkästään teollisuudesta. Poliitikkojen käsissä on lainsäädäntö, jolla voidaan jyrkimmillään vaikkapa kieltää hajoamattoman muovin käyttö kertakäyttöpakkauksissa. Tutkijoiden taas on osaltaan kehitettävä yhä parempia teknisiä ratkaisuja.

Harlinin mukaan valtaa on myös maailmanlaajuisilla brändeillä.

– Pitäisi olla brändin omistaja, joka kuuntelee aika herkällä korvalla mikä on ihmisten mieli, mitä ihmiset haluavat ja mikä tekee brändille lisää myyntiä.

Lue myös: Tutkija selvitti, miksi muoviroskat kannattaa ehdottomasti pestä: likaisena kierrätetty muovi voi olla terveydelle haitaksi