Käytiinkö luottamusmieheen käsiksi vai ei? Nobinan työselkkauksessa sana sanaa vastaan

200 000:ta ihmistä koskettava työnseisaus käynnistyi kuljettajan puhuttelusta, joka puolestaan johtui asiakaspalautteesta. Siitä, käytiinkö pääluottamusmieheen käsiksi, on kaksi vastakkaista näkemystä.

työnseisaukset
Nobina
Nobinan kuljettajien mielenilmaus on pysäyttänyt 200 000 pääkaupunkiseudun asukkaan matkanteon vuorokaudeksi.Timo Jaakonaho / Lehtikuva

Keskiviikkoiltana alkoi kuulua huhuja HSL:n alihankkijan Nobinan työnseisauksesta. Kuultiin, että työnseisaus johtuisi siitä, että pääluottamusmieheen olisi käyty käsiksi.

Yle tavoitti keskiviikkona illansuussa Nobina South -varikon pääluottamusmiehen Auror Kiserin. Hänen mukaansa mielenilmaus johtuu siitä, ettei konsernin pääluottamusmiestä päästetty tiistaina työntekijän tukihenkilöksi työnantajan kanssa käytyihin keskusteluihin ja konsernin pääluottamusmies poistettiin tilasta voimakeinoin.

– Tukihenkilö on normaalisti saanut olla paikalla kun sitä pyydetty. Tarkempaa syytä paikallaolon eväämiseen ei ole tiedossa ja neuvottelut, joissa tukihenkilöt ovat läsnä kuuluvat myös vaitiolovelvollisuuden piiriin, Kiseri sanoo.

Nobinan toimitusjohtaja Tom Ward kertoi hieman myöhemmin Ylelle, että kyseessä oli tavanomainen palautekeskustelu esimiehen ja alaisen välillä. Syynä kuskin saama asiakaspalaute. Tällaiseen keskusteluun ei tavallisesti tukihenkilöitä tarvita, koska kyse ei ollut kurinpitotoimista tai sanktioista.

Torstaina tavoitettu pääluottamusmies Markus Jokikokko kertoo olleensa sattumalta paikalla, koska kyseinen kuljettaja oli hänet pyytänyt keskustelemaan toisesta asiasta kahden kesken. Kun ryhmäpäällikkö tuli pyytämään kuljettajaa huoneeseensa, oli kuljettaja pyytänyt pääluottamusmies Jokikokon mukaansa. Siinä hetkessä myös liikennepäällikkö oli kävelemässä mukaan keskustelutuokioon.

Pääluottamusmies Jokikokon mielestä kysessä ei ollut tavanomainen palautekeskustelu, koska paikalla oli kaksi työnantajan edustajaa, ja tavallisesti palautekeskustelutkin merkitään työvuorolistaan sekä ilmoitetaan kuljettajalle, mistä on kyse. Siksi Jokikokko katsoo, että hänet olisi pitänyt päästää neuvotteluun mukaan työntekijän tueksi.

Liikennepäällikkö Tero Niilola oli kuitenkin estänyt pääluottamusmiehen pääsyn huoneeseen ja käyttänyt kovaa kieltä, töninytkin.

– Siinä yhteydessä tunteet kävivät kuumina puolin ja toisin, äänenpainotkin nousivat, myönsi Nobinan toimitusjohtaja Tom Ward keskiviikkona illansuussa, mutta kielsi pääluottamusmieheen käydyn käsiksi.

Yle ei ole tavoittanut Niilolaa kommentoimaan asiaa.

Jostakin syystä keskustelusta oli lähtenyt leviämään tieto, että pääluottamusmieheen olisi käyty keskustelussa käsiksi. Wardin mukaan tieto ei pidä paikkaansa. Asian oli Wardin mukaan vahvistanut pääluottamusmies itse, kun Nobinan liikennejohtaja oli siitä suoraan häneltä kysynyt.

Mielenilmaus oli toimitusjohtajan tietojen mukaan polkaistu käyntiin tekstiviestikampanjalla keskiviikon aikana. Wardille tieto ei tullut tavanomaisia reittejä pitkin.

– Yleensä pääluottamusmies on soittanut toimitusjohtajalle kertoakseen myös laittomista työnseisauksista, jollainen tämäkin on. Nyt ei ole tullut mitään viestiä, olen kuulopuheiden varassa, Ward kertoi keskiviikkoiltana.

Pääluottamusmies Jokikokon mukaan hän ei voinutkaan olla yhteydessä normaaliin tapaan, koska oli keskiviikkona sairaalahoidossa leikkauksen vuoksi, eikä hänellä ole tekemistä mielenilmauksen järjestämisen kanssa. Sairaalahoito ei liity kahinoihin Nobinan työmaalla.

Mikä on ongelma?

Nobinan toimitusjohtajan Tom Wardin mukaan Nobinan pinnan alla on kuhissut jo jonkun aikaa. Kahnauksia on ollut niin paljon, että autoliikenteen työnantajaliitto ALT ja työntekijäliitto AKT ovat palaveeranneet yhdessä Nobinan pääluottamusmiehen ja työsuojeluvaltuutetun toimista.

Pääluottamusmies Markus Jokikokko puolestaan sanoo, että hän ja työsuojeluvaltuutettu ovat ottaneet esiin epäkohtia työpaikalla. Työnantaja ei kuitenkaan ole ottanut kantaa esiinnostettuihin asioihin eikä ole ollut halukas neuvotteluihin.

– Koska olemme halunneet korjata asioita, olemme joutuneet ottamaan yhteyttä liittoihin ja panemaan liitot keskustelemaan keskenään, kun työnantaja ei keskustele, kertoo Jokikokko.

Hänen mukaansa kyseessä on normaali työ, jota pääluottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu tekevät missä tahansa yhtiössä, mutta työnantaja ei ole suostunut keskusteluihin eikä korjaamaan esiillenostettuja ongelmia.

– Totta kai joudumme olemaan yhteydessä omaan liittoomme, kun emme saa asioita korjattua, Jokikokko sanoo.

Taustalla myös kiistaa työajoista

Työnantajapuolen mukaan ongelmien taustalla on myös kiista pääluottamusmiehen ja työsuojeluvaltuutetun työajoista.

– Heillä on täysi vapautus töistä, siitä syystä että olemme halunneet nostaa työsuojelun tasoa. Nämä kaksi ovat ilmeisesti ymmärtäneet asian väärin, että he voisivat itse päättää työajoistaan. Näin ei kuitenkaan ole. Loppukesästä keskustelimme heidän kanssaan, että on työajat ja ilmoittautumisvelvollisuus kun tullaan töihin. He eivät ole tätä ymmärtäneet ja hyväksyneet. Sittemmin on ollut paljon ongelmia ja perättömiä puheita. Jotenkin luulen, että tämä työnseisaus liittyy näihin asioihin, kertoi Nobinan toimitusjohtaja Ward.

Keskustelua työajoista on Jokikokon mukaan tosiaan käyty. Aiemmin käytäntö on ollut erilainen työaikojen suhteen.

– Tietenkin ymmärrämme, että työtä molempien pitää tehdä. Työnantaja laittoi meille tiettyjä rajoituksia, joita emme sulattaneet aluksi. Sittemmin kaikki on kuitenkin toiminut ihan niin kuin kuuluukin. Ongelmia ei ole enää ollut, kertoo Jokikokko.

No mistä oikein on kyse? Tuntuu siltä että tässä on kaksi täysin erilaista käsitystä tapahtumien kulusta ja 200 000 ihmistä järjestää kulkemistaan uusiksi mielenilmauksen takia.

– Kyse on täysin vain siitä, että työnantajan edustaja kävi minuun käsiksi. Luottamusmieheen käsiksi käyminen on äärettömän törkeätä. En saa tehdä sitä työtä, jota minut on valittu tekemään, kun liikennepäällikkö estää sen tällä tavalla. On tässä aiemminkin ollut kovaa kielenkäyttöä, mutta käsiksi ei ole ennen käyty. Minähän vain puolustan työntekijöitä ja teen heidän hyväkseen työtä. Tämä on nyt ihan sama kuin jos olisi käyty käsiksi työntekijään, puhisee pääluottamusmies Jokikokko.

Hän korostaa, että luottamusmies tekee työtään. Mistään henkilökohtaisesta ei siinäkään ole kyse.

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT julkaisi torstaina aamupäivällä verkkosivuillaan tiedotteen, jossa ei yksilöity mitään yhtä tahoa, mutta jossa todetaan, että pääluottamusmiehen koskemattomuus on ehdoton. Voit lukea tiedotteen täältä. (siirryt toiseen palveluun)

AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen ei halunnut kommentoida Nobinan asioita Yle Uutisille. Hän vastasi haastattelupyyntön tekstiviestillä ja kertoi, että ammattiosaston järjestämästä mielenilmauksesta vastaavat osaston johtohenkilöt.

Lue myös:

Katso lista: Nobinan työnseisaus näkyy näillä HSL:n linjoilla