Älä luota työkaveriin - Työkaveri kopioi pukukopilla pankkikortin tiedot ja pelasi nettipelejä

Pankki vaati kortinhaltijaa maksamaan kaikki kustannukset. Kuluttajariitalautakunta oli toista mieltä.

Kotimaa
Kuvassa luottokortteja.
Anssi Leppänen / Yle

Turun Lidlissä työskennellyt henkilö sai ikävän yllätyksen, kun hän huomasi, että hänen tililtään oli veloitettu netin pelisivuilla tehtyjä ostoja lähes tuhannella eurolla.

Työntekijä säilytti pankkikorttia kukkarossaan käsilaukussa. Käsilaukkunsa hän oli jättänyt Lidlin takahuoneeseen, jota käytettiin työntekijöiden pukuhuoneena. Siellä ei ollut lukittuja kaappeja, mutta ulkopuoliset eivät päässeet pukuhuoneeseen.

Pankkikortti ei ollut missään vaiheessa kadoksissa. Joku pukukopeille päässyt työkaveri oli onnistunut kopioimaan kortin sarjanumeron, voimassaoloajan ja tarkistusluvun. Niitä käyttämällä nettiostot oli onnistuttu tekemään.

Pankki: Kortinhaltija oli törkeän huolimaton

Kortinhaltija vaati Liedon Säästöpankkia korvaamaan maksut, jotka nettipelaamisesta olivat syntyneet. Pankki katsoi, että kortinhaltija oli toiminut törkeän huolimattomasti, koska oli jättänyt kortin pukuhuoneelle, johon koko kaupan henkilökunta pääsi. Tämän takia pankki kieltäytyi maksamasta kortilla tehtyjä ostoja.

Lidlin työntekijä vei maksukiistan kuluttajariitalautakuntaan. Se linjasi nyt ensimmäistä kertaa, kuka on vastuussa, jos kortti tai sen tiedot viedään työpaikalta, ja korttia käytetään väärin.

Kuluttajariitalautakunta: Kortinhaltija ei ollut törkeän huolimaton

Kuluttajariitalautakunta katsoi päätöksessään, että kuluttaja oli ollut huolimaton, mutta ei lain tarkoittamalla tavalla törkeän huolimaton.

– Kuluttaja oli kyllä ollut huolimaton, kun hän oli säilyttänyt korttiaan avoimessa tilassa, johon muilla työntekijöillä oli pääsy. Me emme pitäneet tätä huolimattomuutta törkeänä, koska hänelle ei ollut tarjottu lukittua tilaa työpaikalla, eikä myöskään pankin ehdoissa erityisesti korostettu sitä, että jo pelkkien tietojen avulla voi aiheutua vahinko, sanoo kuluttariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Pankit ovat tiedottaneet kuluttajille tehokkaasti, ettei pankkikorttia ja sen tunnuslukuja pidä säilyttää samassa paikassa. Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtajan mukaan kortin kopioimiseen liittyvää riskiä ei ole riittävän selkeästi tuotu esille.

– Kortin tietojen kopioiminen on hyvin helppoa vaikkapa kännykkäkameralla. Kortin tiedoilla ilman mitään tunnuslukuja voi tehdä ostoksia monissa verkkokaupoissa. Vaikuttaisi siltä, että pankit eivät ole riittävästi tuoneet tätä esille, eikä tätä riskiä ole kaikkien pankkien ehdoissa tuotu esiin.

Voiko työkaveriin luottaa?

Maksupalvelulain mukaan kortinhaltija vastaa väärinkäytön kustannuksista 150 euroon saakka, jos kortin katoaminen johtuu kortin huolimattomasta säilytyksestä.

Koska kuluttajariitalautakunnan mukaan kortinhaltija oli ollut huolimaton, lautakunta suositti, että kortinhaltija maksaa 150 euroa, ja hänen pankkinsa maksaa loppuosan nettipelaamisen aiheuttamista kustannuksista.

Turun Lidlin tapaus herättää kysymyksen, voiko työkavereihin luottaa. Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja asettelee sanansa huolellisesti.

– No sanotaan niin, että on työpaikkoja, joissa ei tunne kaikkia työntekijöitä. Ja tässä mielessä täytyy olla varovainen.

_Otsikkoa muutettu 22.9. 2017 klo. 10.07. Kauppaketjun nimi poistettu otsikosta, koska se missä teko tapahtui ei ole jutun pääasia. _