Ministeri: Kaivos ja matkailu mahtuvat Ylläkselle – Kiistelty kaivos sai ensimmäisen luvan

Matkailuväki vastustaa kaivoksen avaamista Kolariin. Elinkeinoministerin mukaan kaivos ei vaaranna Ylläksen luontoarvoja.

kaivostoiminta
Pallas-Yllästunturin kansallispuisto
Hannukaisen kaivosta suunnitellaan lähelle Ylläksen matkailukeskusta.Annu Passoja / Yle

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) uskoo, että kaivos ja matkailu mahtuvat samalle paikkakunnalle. Lintilä sanoo luottavansa siihen, ettei Hannukaisen kaivos vaaranna matkailua Kolarin Ylläksellä. Turvatekniikan keskus Tukes myönsi viime torstaina kaivospiirin Hannukaisen kaivoshankkeelle.

– Itse haluan uskoa siihen, että vastuullisella kaivostoiminnalla ei vaaranneta matkailua. Tukes on tässä se lupaviranomainen, joka on myöntänyt luvan ja he ovat varmasti omalta puoleltaan analysoineet ja käyneet sen tilanteen läpi että näin voidaan tehdä. Uskon ja luotan kyllä, että kaivostoimintaan ettei ole heidänkään etu vaarantaa niitä luontoarvoja tai niitä tekijöitä jotka matkailua vaarantaisivat alueella, Lintilä sanoi torstaina vierailtuaan Lapin matkailuparlamentissa Rovaniemellä.

Mika Lintilä.
Mika LintiläJarno Kuusinen / AOP

Kaivospiiri on, kaivos vielä kaukana

Tukesin myöntämä kaivospiiri ei kuitenkaan tarkoita vielä sitä, että kaivos voitaisiin avata. Hannukainen Mining Oy:stä kerrotaan, että yhtiö päättää kaivoksen rakentamisesta vasta sitten, kun sillä on kaikki tarvittavat, lainvoimaiset päätökset.

– Kaivospiirin myöntäminen on myönteinen signaali viranomaisilta, koska siellä todetaan että hanke on teknisesti taloudellisesti toteuttamiskelpoinen. Odotamme kuitenkin vielä ympäristöluvan saamista Pohjois-Suomen aluehallintoviranomaisilta. Näistä kaikista päätöksistä varmasti valitetaan, joten ehkä kahden vuoden kuluttua valituskierros on ohi ja voidaan päättää investoinnista, Hannukainen Mining Oy:n päägeologi Jouko Pakarinen sanoo.

Jos aikataulu pitää kutinsa ja rakentaminen alkaisi, kaivos rakennettaisiin kahdessa vuodessa. Rauta-kupari-kulta -kaivos olisi valmis ehkä vuonna 2021–2022. Kaivoksen rakentaminen maksaisi arviolta 100–300 miljoonaa euroa.

Hannukaista valmisteli aiemmin Northland-niminen yhtiö, joka ajautui konkurssiin. Konkurssipesän hankki torniolainen kaivosurakointiyhtiö Tapojärvi Oy, joka perusti sitä varten tytäryhtiön nimeltä Hannukainen Mining Oy. Yhtiö on tehnyt Hannukaisen alueella koelouhintoja elo-syyskuussa ja tällä hetkellä se peittää koelouhintakaivantoja.

Matkailu työllistää satoja vuosia, kaivos ehkä kymmeniä

Ylläksen matkailuväki vastustaa kaivoksen avaamista. Tämä tuli esille myös Lapin matkailuparlamentissa, kun Lapin matkailuelinkeinon liiton puheenjohtaja, pitkän linjan matkailuyrittäjä Pertti Yliniemi Muoniosta suomi matkailukeskusten lähelle suunniteltuja kaivoksia.

Pertti Yliniemi
Lapin matkailuelinkeinon liiton puheenjohtaja Pertti Yliniemi.Raimo Torikka / Yle

Yliniemi sanoi, että kaivoshankkeet ovat jo nyt jarruttaneet matkailuinvestointeja. Yliniemen mukaan kaivos toisi töitä korkeintaan kymmeniksi vuosiksi, kun taas matkailu voi työllistää Lapissa vielä satoja vuosia.

– Toivomme, että matkailukeskusten vieressä olevat kaivokset eivät lähde liikkeelle. Se ei istu kestävään kehitykseen, Yliniemi totesi matkailuparlamentissa.

Yliniemi kertoi myös kaksi muuta matkailuinvestointien estettä: liian lyhyet pankkilainat ja Metsähallituksen liian kovat maiden hinnat. Jälkimmäisen asian eli kiistan tonttihinnoittelusta ministeri Lintilä lupasi käydä läpi kollegansa, maa- ja metsätalousministeri Jari Lepän (kesk.).