Kuka vastaa, jos tuleva matkaketju katkeaa? Näin vastaavat VR, Onnibus ja Matkahuolto

Yhtiöt hakevat kasvua kehittämällä uusia palveluita. Kuluttaja-asiamies uskoo, että erilaisia hintoja ja vaihtoehtoja tulee vertailtavaksi entistä enemmän.

joukkoliikenne
Kuvitusgrafiikka yhdellä lipulla matkustamisesta.
Yle Uutisgrafiikka

Kuinka yhtenäisen, vaihdon tai vaihtoja sisältävän matkan ostaneelle matkustajalle käy, jos yksi kulkuneuvo on myöhässä, eikä seuraava odotakaan?

Tulevaisuudessa vaihtoja sisältävien matkaketjujen voi odottaa lisääntyvän, sillä niin VR, Onnibus kuin Matkahuoltokin kertoivat Ylelle olevansa kiinnostuneita laajentamaan niihin toimintaansa. Matkaketjuja voivat rakentaa myös uudet yritykset, kuten Tuup tai Maas Global.

Lue lisää: VR, Onnibus ja Matkahuolto havittelevat kaikki kasvua matkaketjuista – lippumullistuksen tiellä vielä mutkia

Matkojen yhdistelyn helpotuttua vaihtoyhteyksien löytäminen yksinkertaistuu. Ongelmaksi voikin tulla, osaako yhden yrityksen kulkuneuvo odottaa toisesta tulevaa matkustajaa, ja kuuluuko sen edes odottaa.

Nykyisin Onnibus, Matkahuolto ja VR huolehtivat vaihtoyhteyksistä, joita ne ovat itse myyneet yhdeksi matkaksi. Eri yritysten väliset vaihdot ovat matkustajan itsensä vastuulla: jos kulkuneuvo ehtii mennä, pitää korvaava kyyti järjestää yleensä itse.

VR: Mietittävä joka kerta tilanne

VR:n matkustajaliikenteen johtajan Maisa Romanaisen mukaan joka kerta pitää miettiä, kuinka toimitaan, jos matkaketju katkeaakin.

– Tämä on helpompi varmaan vaikka Turun Fölin [Turun seudun joukkoliikenne] ja meidän välillä. Kaupunkiliikenteessä tulee pian uusi bussi, jos aiempi ehtii mennä. Jos mennään vaikka hiihtokohteeseen, uutta bussia ei välttämättä heti tule. Tai jos bussi ei jostain syystä tulekaan eikä ole toista yrittäjää, joudutaan selvittämään, miten toimitaan.

– Meitä VR:llä sitoo rautatievastuuasetus. Olemme aina korvausvastuussa, jos ollaan myöhässä. Jos muu osapuoli myy lippuja, täytyy pohtia, kuinka toimitaan. Jos asiakas on tilannut asemalle taksin, mihin hän soittaa, jos se ei tulekaan ja kuka palvelee, Romanainen miettii.

Romanaisen mukaan nämä kaikki asiat vaikuttavat hintaan ja palveluun ja vaativat sopimista yritysten kesken.

– Sen täytyy tapahtua tasapuolisesti ja reiluin ehdoin, Romanainen muistuttaa.

Matkahuolto ja Onnibus: Ketjun myyjän vastattava toimivuudesta

*Matkahuollon *liiketoimintapäällikkö Jukka Ylitalo pitää kuluttajien kannalta keskeisenä pelkona sitä, että alalle tulee erilaisia toimijoita, joista osa ei ota vastuuta matkaketjujen toimivuudesta.

– Jos pelkästään netissä oleva operoija lähtee pyörittämään palvelua ilman, että kantaisi myös vastuuta ketjujen toiminnasta, ollaan heikoilla jäillä. Onko kuluttajan etu, jos tarjotaan palvelua, joka ei toimi, Ylitalo miettii.

Matkahuollon mukaan heille vastuut ovat olleet selvät, ja he ovat voineet tarjota korvaavia vaihtoehtoja, jos vuoro on puuttunut.

– Matkahuolto on valmis ottamaan vastuun myymiensä matkaketjujen toimivuudesta, olemme tähän jo perinteisesti pystyneet. Vastuiden tulee olla kaikilla selkeät, Ylitalo sanoo. Ylitalo on haastattelun tekohetken jälkeen siirtynyt toisen työnantajan palvelukseen, mutta Matkahuollon mukaan heidän linjauksensa ovat edelleen samat.

– Se joka matkan paketoi, vastaa siitä, että ketju toimii, katsoo puolestaan *Onnibusin *toimitusjohtaja Lauri Helke.

Kuluttajavirasto: Ongelmien selvittämisen oltava helppoa

Kuluttaja-asioiden vastuualueen ylijohtaja Päivi Hentunen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kertoo olevansa tyytyväinen kuullessaan, että toimijat ovat valmiita ottamaan vastuuta matkaketjujen toimivuudesta.

– Tosi hienoa, jos alan toimijat miettivät nämä siten, että on selkeää, kenen puoleen käännytään ongelmissa, Hentunen sanoo.

– Toivoisi, että kun tulee uusia mahdollisuuksia tehdä tällaisia palveluita, ne suunniteltaisiin niin hyvin, ettei tulisi ongelmia. Tai kun ongelmia tulee väistämättä, niin niiden selvittäminen olisi helppoa, ja reklamaatio- ja korvausketju olisi tiedossa, Hentunen sanoo.

Hentunen uskoo, että kaukoliikenteen puolella tulee entistä enemmän erilaisia hintoja ja palveluita vertailtavaksi. Näin kävi matkapuhelinoperaattorien kanssa kilpailun auettua, ja kilpailu on koventunut vuosien varrella.

Möttö: Asiakas ei voi kantaa aikatauluriskiä matkaketjuissa

Digitaalisia liikkumispalveluita kehittävän Tuupin ja Kyyti-taksipalveluntoimitusjohtaja Pekka Möttö katsoo myös, että palvelun tarjoajalle kuuluu vastuu toimivuudesta.

Tuupin Kyyti-taksipalvelulla on aikeita tehdä yhteistyötä VR:n kanssa. Silloin matka junalle on voinut alkaa tai pääteasemalta jatkua Kyydin taksilla. Tuup kehittää lisäksi eri liikennemuodot yhdistävää liikkumissovellusta.

Useimmat Kyyti-palvelun autot ovat Taksivirpin pikkubusseja.
Kyyti-palvelun taksien ulkoasu on tarkkaan harkittu.Timo Sipola / Yle

– Jos myymme palvelukokonaisuuden, vastaamme asiakkaalle, jos jokin lenkki pettää. On meidän ja kumppanien välinen asia tapella, kuka on korvausvelvollinen. Moniulotteinen kysymys, Möttö toteaa.

Hän katsoo kuitenkin ongelmatilanteiden olevan poikkeuksia, eikä asiaa välttämättä kannata lähestyä ongelma edellä.

– Vaikka ainahan liikenteessä sattuu, se on järjestelmän ominaisuus. Mutta jos siitä tulee poikkeuksen sijaan sääntö, on se vakavan pohdinnan paikka.

Mötön mukaan matkaketjumaailmassa on pakko mennä niin, ettei asiakkaan tarvitse kantaa aikatauluriskiä. Kyyti-taksipalvelun ja VR:n yhteistyötä tulee helpottamaan se, että niin junien kuin taksien reaaliaikaiset sijainnit ovat tiedossa. Näin taksin on helpompi olla oikeaan aikaan paikalla, jos juna saapuu myöhässä.

– Kun tunnetaan reaaliaikaiset sijainnit, pystytään järjestämään palvelu, joka on asiakkaalle paras mahdollinen eikä tarvitse jättää isoja pelivaroja. Pääsääntöisesti Suomessa julkinen liikenne on hyvin aikatauluvarmaa, Möttö muistuttaa.