Syödäänkö jo joulupöydässä ”Pirkka-Sirkka”-hyönteisruokaa?

Suuret kaupparyhmittymät tähyävät uuteen ruokabisnekseen.

hyönteisruoka
Hyönteisruoka
Maximilian Weinzierl / AOP

Keskon elintarvikelaboratoriossa on pitkään kuhissut kuin matopurkissa. Siellä on kokeiltu ja pohdittu, millaisena tuotteena hyönteisravinto pitäisi kuluttajille tarjota. Nyt kuhina vain yltyy.

Suomi on muuttanut tulkintaansa Euroopan unionin uuselintarvikeasetuksesta. Hyönteisten kasvattaminen ja myyminen elintarvikkeena on nyt meillä sallittua. Keskolle se tarkoittaa, että laboratoriokokeista siirrytään myymälään.

Keskon päivittäistavarakaupan johtaja Ari Akseli kertoo, että kun mahdollinen lupa- ja muu hallinto on kunnossa, kestää vain yhdestä neljään kuukautta, kun tuotteet ovat kaupassa.

– Jos oikein nopeita ollaan, hyönteistuotteita myydään jo joulumarkkinoilla, Akseli sanoo.

S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa vahvistaa, että myös osuuskauppaleirissä ollaan valmiita.

– Olemme saaneet asiakkailta palautetta ja kysymyksiä hyönteisruuasta. Meillä on sellainen aistimus, että kuluttaja odottaa hyönteisruokaa myyntiin.

Oksan mukaan kuluttajan kiinnostusta on lisännyt median kiinnostus. Kun hyönteisruuasta puhutaan mediassa, myös asiakkailta tulee kysymyksiä.

Suomessa harrastellaan, massatuotanto on Aasiassa

Hyönteisruuasta tulee ainakin aluksi tuontiruokaa.

– Meillä on Suomessa muutama tuottaja. He oikeastaan vasta kokeilevat alaa, S-ryhmän Oksa sanoo.

Suomessa tullaan syömään pitkään enimmäkseen aasialaisia hyönteisiä.

– Aasiassa hyönteisravintoa käytetään paljon. Esimerkiksi Thaimaassa hyönteiset ovat olleet arkista ruokaa jo pitkään, Keskon Akseli kertoo.

Akseli uskoo kotimaisen elintarviketeollisuuden kiinnostuvan, kun kerran kauppaakin kiinnostaa. Ja kauppaa ohjaa asiakas.

– Kuluttajalla on valta. Jos kysyntä on suurta, valikoima ja tarjonta laajenee varmasti, Akseli ennustaa.

Ötökät jauheena kiitos

Uuden tuoteryhmän tuominen kauppaan on vaativa operaatio. Maallikko voisi ajatella, että hyönteisruoka asetellaan vain hyllyyn ja homma on hoidettu.

Keskossa hyönteisruokahanke kulkee lempinimellä Pirkka-Sirkka. Ennen kuin sen tuotteet päätyvät kauppaan, monta kysymystä on pitänyt ratkaista: kuinka tuote pakataan ja säilytetään, millaisia ruokareseptejä hyönteistuotteille luodaan ja niin edelleen.

– Pitää järjestää maistiaisia, jotta asiakkaat saadaan tututuksi uusien tuotteiden kanssa. Ja kaupan henkilökuntakin pitää kouluttaa vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin, Akseli kertoo.

Puolet suomalaisista on kiinnostunut ostamaan hyönteisruokaa. Ruoka ei saa silti näyttää hyönteisiltä. Ötökät halutaan mieluiten proteiinijauheena, jolla voidaan rikastaa muuta ruokaa.

– Hyönteisravintoa voidaan lisätä vaikka jauhelihapihvien tai lihapullien taikinaan. Siitä voi tulla myös pastan tai pitsan lisuke. Hyönteisen näköisiä hyönteisiä suomalainen ei ole vielä ihan valmis syömään, Akseli sanoo.