Vetyperoksidia sisältänyt junavaunu repesi – läheltä piti, taas: "Pahin pelkomme on, että jonain päivänä räjähtää isommin"

Onnettomuustutkintakeskus selvittää Kouvolan ratapihalla torstai-iltana tapahtuneen onnettomuuden kulkua.

onnettomuustutkinta
Paloauto onnettomuuspaikalla
Pyry Sarkiola / Yle

Onnettomuustutkintakeskus on perjantaina tutkinut Kouvolan ratapihan onnettomuuspaikkaa.

Kouvolassa tapahtui myöhään torstai-iltana vetyperoksidivuoto, kun kaksi junavaunua törmäsi ratapihalla toisiinsa.

Alustava tutkinta aloitettiin heti illalla. Paikkatutkintaa päästiin tekemään neljän henkilön voimin aamulla. Osana tutkintaa tutkijat jututtavat ihmisiä, valokuvaavat onnettomuuspaikkaa ja ottavat erilaisia näytteitä.

Kouvolan kartta
Yle

Onnettomuustutkintakeskus päättää ensi viikolla, avataanko tapauksen perusteellinen tutkinta, joka kestää puolesta vuodesta vuoteen.

– On erittäin todennäköistä, että tämän onnettomuuden osalta aloitamme myös varsinaisen tutkinnan, Onnettomuustutkintakeskuksen viestintäpäällikkö Sakari Lauriala sanoo.

Ratapihojen turvallisuudessa parannettavaa

Onnettomuustutkintakeskus pitää ratapihalla sattuvia onnettomuuksia aina vakavina.

– Pahin pelkomme on, että jonain päivänä jollain ratapihalla asuinkeskittymän lähellä voi räjähtää isommin. Ratapihojen turvallisuudessa on parannettavaa, ja yksi keino on turvallisuustutkinta, Lauriala sanoo.

Onnettomuustutkintakeskus on viimeisen vuoden aikana tutkinut saman tyyppisiä onnettomuksia myös Oulussa ja Kotkan Mussalossa.

Vuosi sitten elokuussa tavarajuna törmäsi Oulun Nokelan ratapiha-alueella tyhjiin avovaunuihin.

Heinäkuussa 2016 kaksi bensiinilastissa ollutta junavaunua ajautui Mussalon satamassa raiteilta ja törmäsi. Törmäyksessä yhteen bensiinisäiliöön tuli 25 senttimetriä syvä painauma, ja säiliön repeämä olisi voinut olla mahdollinen.

Mussalon onnettomuustutkinnan jäljiltä Onnettomuustutkintakeskus totesi, että ratapihoilla ja rautateillä tapahtuvissa junavaunujen siirtotöissä on vakavia turvallisuuspuutteita. Onnettomuustutkintakeskus laati neljä uutta suositusta työturvallisuuden parantamiseksi.