Asuntovaunutaiturit kilpailevat peruuttaen

Matkailuajoneuvojen käsittelykilpailut vaativat tarkkuutta. Rata suoritetaan peruuttamalla asuntovaunuyhdistelmää tai matkailuautoa keiloista rakennettujen tehtävien sisällä.

matkailuautot
Mies peruutta auntovaunua

Janne Kallio istuu ohjauspyörän takana ja vilkuilee peruutuspeileihin. Välillä mies työntää päänsä ulos ikkunasta ja tarkastaa, ettei auto tai sen perässä oleva matkailuvaunu osu parkkipaikalle aseteltuihin keiloihin. Usein keilojen ja vaunun väliin jää tyhjää vain muutama senttimetri.

Käynnissä on Caramba-cupin, matkailuvaunuyhdistelmien ja matkailuautojen käsittelykisan viimeinen osakilpailu. Lahtelaisen marketin parkkipaikalle aidatulle radalle on keiloilla tehty kolme erilaista tarkkuusajokoetta. Ne kaikki on suoritettava peruuttaen, eikä yksikään keila saa kaatua. Kallion niskalihakset joutuvatkin vilkuilussa kovalle, sillä peruutuskameran käyttö on säännöissä kielletty. Kyse on taidoista.

Kilpailijat peruuttavat vaunujen kanssa nopeammin kuin ajavat eteenpäin

Olof Bussman

– Kyllä tätä muutamana viikonloppuna kesässä harjoitellaan. Ennen kisoja pitäisi kyetä ainakin viikonlopun verran harjoittelemaan, 17 vuotta asuntovaunun vetämisen taituruudesta kilpaillut Janne Kallio sanoo.

Peruuttaen nopeammin

Paras matkailuajoneuvon käsittelytaituri valitaan ajan perusteella. Vaikka tehtävät suoritetaan peruuttaen, on radalla vauhtia.

– Radalla kilpailijat peruuttavat vaunujen kanssa nopeammin kuin ajavat eteenpäin, sanoo Caramba-cupin puuhamies Olof Bussman.

Jos kilpailija kaataa keilan, lasketaan hänelle 30 sekuntia lisäaikaa, jonka lisäksi tehtävän joutuu suorittamaan uudestaan kellon käydessä koko ajan. Lisäaikaa tullee myös jarrujen lukkiutumisesta ja pyörien sutimisesta.

Vaunuissa on eroja - kisavaunua ei voi valita itse

Kisajärjestäjät kertovat, että Caramba-ajo antaa matkailuajoneuvon kuljettajalle varmuutta ja kokemusta ajoneuvon kanssa liikkumiseen ja toimimiseen muun muassa leirintäalueella.

Kilpailuihin voi ottaa osaa kuka tahansa matkailuauton tai asuntovaunun käsittelystä kiinnostunut. Rata ajetaan omalla autolla, mutta vedettävä asuntovaunu on kaikille kilpailijoille sama. Se lisää kilpailun haastetta.

– Jokainen vaunu on erilainen. Esimerkiksi aisan pituus vaikuttaa siihen, miten vaunu kääntyy ja käyttäytyy, Kallio sanoo ja suoristaa taaksepäin liikkuvan yhdistelmänsä.

Hän laittaa ykkösvaihteen silmään ja ajaa, tällä kertaa eteenpäin, farmariauto-asuntovaunu -yhdistelmänsä maaliin.