Keski-Pohjanmaan vanhus- ja vammaiskyydeistä kovia väitteitä – "Jatkossa tarjouksia ei vastaanoteta enää sähköpostilla"

Keskipohjalainen Soite-yhtymä kiistää Iltalehden väitteet, että kyytikeskuksen kilpailutukseen liittyisi epäilyttäviä piirteitä.

kilpailuttaminen
Pyörätuolia laitetaan taksin kyytiin.
Arkistokuva.Jarkko Heikkinen / Yle

Iltalehti kirjoittaa laajassa artikkelissaan (siirryt toiseen palveluun), että Keski-Pohjanmaan sote-palveluista vastaavan Soite-kuntayhtymän kyytikeskuksen yrittäjän kilpailutuksessa on useita arveluttavia piirteitä.

Lehden tietojen mukaan luottamusmiehet ja taksiyrittäjät ovat ihmetelleet sitä, että tarjoukset jätettiin sähköpostilla suljettujen kirjekuorten sijaan. Tällöin kilpailutuksen voittanut yritys olisi voinut hyötyä jättämällä oman, selvästi edullisemman tarjouksensa viime tipassa.

Tarjouskilpailun voittaneesta Speys Oy:stä kerrotaan lehdelle, että yritys ei tiennyt kilpailijoiden tarjouksista. Toiseksi tarjouskilpailussa jäi Kokkolan Taksikeskus Oy. Yhteensä tarjouksia saatiin neljältä yritykseltä.

Tarjouskilpailu ja hankintamenettely ovat täysin asianmukaisia. Mutta jatkossa tarjouksia ei vastaanoteta enää sähköpostilla, vaan pelkästään kirjallisena. Se tästä opittiin

Soiten toimitusjohtaja Ilkka Luoma

Soiten toimitusjohtaja Ilkka Luoma myöntää Ylelle, että sähköpostilla hoidettu tarjouskilpailu oli pieni kauneusvirhe, mutta sekin oli täysin hankintalain mukainen käytäntö.

– Tarjouskilpailu ja hankintamenettely ovat täysin asianmukaisia. Mutta jatkossa tarjouksia ei vastaanoteta enää sähköpostilla, vaan pelkästään kirjallisena. Se tästä opittiin, kommentoi Ilkka Luoma.

Soiten vammaispalvelujen toimialajohtajan Tanja Witickin mukaan kirjallisella menettelyllä voidaan varmistaa, että kukaan ei ole nähnyt tarjouksia, ennen kuin kirjekuoret virallisesti avataan. Ja Soitessa halutaan, että luottamus säilyy hyvänä, korostaa Witick.

Witickin mielestä vasta reilun vuoden ikäisen firman taustatiedot on pystytty selvittämään kattavasti.

– Siinä laajuudessa kuin hankintalaki edellyttää, sellaiset selvitykset on tehty. Sekin on luotettavasti todennettu, että yritys on tehnyt töitä Puolustusvoimille ja useille kansainvälisille pörssiyhtiöille, Witick kertoo Yle Kokkolalle.

Alkukompasteluista haetaan korvauksia

Kyytikeskuksen käynnistyminen oli syyskuun alussa melkoista kompastelua. Asiakkaiden kyytejä jäi alussa kokonaan tulematta tai niitä jouduttiin odottamaan useita tunteja. Myös puhelinlinjat ruuhkautuivat teknisten ongelmien vuoksi.

Sekä hankintajohtaja Antti Tieva että toimialajohtaja Tanja Witick myöntävät Ylelle, että kyytikeskuksen alkuun ollaan pettyneitä.

– Ensimmäisiin päiviin ollaan erittäin pettyneitä. Yritys on kuitenkin kyennyt korjaamaan toiminnan puutteita hyvinkin nopeasti, mihin ollaan tyytyväisiä, sanoo Witick.

Soite aikoo silti hakea yritykseltä korvauksia alun ongelmista.

– Tällä viikolla keskustellaan siitä, millaisia korvauksia olemme vaatimassa, kertoo toimialajohtaja.

Melko nuoren yrityksen osaaminen riittää Witickin mielestä kyytikeskuksen pyörittämiseen.

– Toki siellä on edelleen puutteita, mutta nyt asiakaspalaute kertyy talteen, joten koko keskusta voidaan paremmin kehittää.