yle.fi-etusivu

VR:llä jäi suojelukohteen remontti kesken – Ouluun saapuvat ottaa nyt vastaan repsottava seinä

VR:ltä kerrotaan, että Oulun rautatieasemalla tarvitaan huomattavasti laajemmat korjaukset kuin alkuperäisessä kuntotarkastuksessa arvioitiin. Tuolloinen urakoitsija kummastelee VR:n toimintaa asiassa.

rakennusperintö
Oulun rautatieaseman seinä.
Rautatieaseman keskeytetty remontti on herättänyt ihmetystä Oulussa.Marko Siekkinen / Yle

Kaupungin imagolle tärkeän suojelukohteen, Oulun rautatieaseman, remontin jämähtäminen ihmetyttää kaupunkilaisia.

Laaja julkisivujen kunnostus aloitettiin viime kesänä, kunnes remontin laajuus lopulta selvisi. Viime syksynä VR vihelsi pelin poikki, minkä jälkeen työt ovat olleet seisauksissa.

Remontin laajuus yllätti

VR:n mukaan lahovauriot olivat suuremmat kuin kuntokartoituksessa oli todettu.

– Toiminnallisuuden ja eurojen kautta remonttia ei kannattanut jatkaa samana vuonna loppuun, kertoo VR:n kiinteistöpäällikkö Juha Juutinen.

Oulun rautatieasema
Oulun rautatieasema on kaupungille tärkeä suojelukohde.Marko Siekkinen / Yle

VR:n viestinnän mukaan työn laajuus huomattiin vuosi sitten kesällä Rautatienkadun puolta tehtäessä. Alun perin tälle kesälle suunniteltu radanpuoleinen remontti päädyttiin siirtämään ensi vuoden kesälle.

– Radan puolella tullee myös tarvetta alahirsien vaihdolle muiden puutöiden lisäksi. Siellä on myös graniittiportaat, jotka joudutaan siirtämään ja mahdollisesti uusimaan, jotta päästään käsiksi alahirsiin. Kyse on toisin sanoen mittavammasta urakasta kuin pelkästä maalauksesta, VR:ltä kerrotaan.

"Paska maku jäi suuhun"

VR kertoi vuosi sitten remontin taukoamisen syyksi huonot sääolot, jotka haittasivat maalausurakkaa.

Tuolloin urakoitsijana toiminutta Mika Suojasta tämä selitys ällistytti.

Vanhojen hirsirakennusten korjaukset ovat VR:n mukaan haastavia.
Aseman seinän alaosa on vielä remontin tarpeessa.Marko Siekkinen / Yle

– VR:n tiedottaja antoi väärää tietoa paikallisen sanomalehden toimittajalle, ja se juttu julkaistiin. Se oikaistiin myöhemmin, mutta sillä ei ollut enää siinä vaiheessa mitään merkitystä. Kaikin puolin paska maku jäi suuhun.

– Menetin tänä keväänä yhden ison urakan sen takia, kun en kuulemma pysty toimimaan pääurakoitsijana, Suojanen kertoo.

Kaikin puolin paska maku jäi suuhun.

Mika Suojanen

Suojasen mukaan heillä olisi ollut valmiudet tehdä jatkourakka loppuun määräaikaan mennessä. Soittoa ei kuitenkaan ole kuulunut.

– Meiltä ei ole tänä kesänä edes pyydetty uutta tarjousta. Harmittaa, koska kaikki mukana olleet osapuolet toimivat viimeisen päälle. Oletimme, että VR oli tyytyväinen meihin, sillä mitään negatiivista palautetta emme urakasta saaneet.

Oulun rautatieaseman seinä
Remontoidun ja remontoimattoman jäljen erottaa seinästä selvästi.Marko Siekkinen / Yle

Uusi kilpailutus edessä

VR:n kiinteistöpäällikkö Juha Juutisen mukaan urakoitsijat kilpailutetaan uudemman kerran.

Vanhojen hirsirakennuksien korjaukset ovat varsin haastavia.

Juha Juutinen

– Vanhojen hirsirakennuksien korjaukset ovat varsin haastavia. Uusien hirsien tulee olla riittävän kuivia, ja ne joudutaan höyläämään erikoisprofiililla, jotta uudet hirret saadaan vanhojen kanssa samaan muotoon.

– Tämän tyyppisissä hankkeissa tekijöitä on vähän, mutta onneksi paikallisestikin löytyy osaavia yrityksiä. Työmaajärjestelyissä joudumme huomioimaan rautatieliikenteen edellyttämät turvallisuusvaatimukset.

Aseman seinästä 60 metrin matka repsottaa vielä ainakin ensi kesään saakka, jolloin remontin on määrä jatkua.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Alkoholilainsäädäntö

Glögi-ilta sai väistyä eduskunnan alkoholikeskustelun tieltä – seuraa suorana klo 19.30

Urheilu

Presidentti Putin esitti hurjapäisen teorian – "Dopingpaljastajalle syötetty huumeita amerikkalaisten toimesta"

Ampumahiihto

Maailmancupin johdossa jatkava Mäkäräinen 14:s Annecyn pikakisassa: "Tosi pettynyt olo tällä hetkellä"

Työsopimukset

Hallitus asettaa nollatuntisopimuksille rajoituksia, mutta ei kiellä niitä – Näillä keinoilla työntekijöiden asemaa koetetaan parantaa