Palojoensuun siltaa aletaan korjata Enontekiöllä

Kaikki liikenne ohjataan kevyenliikenteen reitille ja sillalle koko talven yli.

valtatiet
Valtatie 21
Liikennevirasto

Vilkkaasti liikennöidyllä Kolari-Kilpisjärvi-tiellä Enontekiöllä alkaa tällä viikolla Palojoensuun sillan peruskorjaus. Palojoensuussa puretaan sillan nykyinen kansi ja tilalle rakennetaan uusi.

Rakennustyön aikana liikenne ohjataan kiertotielle kevyenliikenteen sillalle. Myös kevytliikenne jatkaa kulkuaan samalla sillalla.

Liikenneviraston projektipäällikkö Keijo Heikkilän mukaan tämä onnistuu, sillä myös kevyenliikenteen sillat on mitoitettu raskaalle liikenteelle nykyään. Palojoensuun kevyenliikenteen silta on rakennettu 6-7 vuotta sitten.

Kiertotie on kuitenkin vain yksikaistainen, ja siihen kulku ohjataan vuorotellen molemmista ajosuunnista. Tästä on jo kokemusta vähän matkan päästä saman valtatien Äijäjoen sillalta. Siellä on jouduttu rakentamaan kiertotie siltatyömaan ajaksi. Äijäjoen kiertotie on käytössä vuodenvaihteeseen saakka.

Heikkilä ennakoi, että yksikaistaiset kiertotiet voivat olla haastavia lumisimman talven ja pimeän aikaan. Uusi silta avataan liikenteelle ensi kesänä, ehkä jo aiemminkin.

Uusi päällyste ja leveämpi tie

Valtatien 21:n varren kunnissa on pitkään odotettu tien perusparannusta. Kapealla valtatiellä kulkee paljon raskasta liikennettä, muun muassa norjalaisia kalarekkoja, ja ojaanajoja sattuu tämän tästä.

Palojoensuun ja Äijäjoen sillan korjaukset ovat molemmat osa valtatien perusparannusta. Lisäksi aiemmin aloitettu Ylläsjoen siltatyö on valmistumassa lokakuun aikana.

Myös tien päällystettä on korjattu Muoniosta Palojoensuuhun sekä Kilpisjärveltä Norjan rajalle. Yhteensä levennettyä valtatietä valmistuu noin 110 kilometriä. Nämä työ valmistuvat lokakuun puoliväliin mennessä.

Remontti jatkuu vielä ensi vuonna. Silloin parannetaan valtatietä Kolarin ja Muonion välisellä osuudella ja korjataan myös Peerajoen ja Sonkajoen sillat. Kolari-Kilpisjärvi -valtatien peruskorjaukseen on myönnetty 35 miljoonaa euroa.