Finnair ei pidä halpalentoyhtiöitä uhkana Aasian reiteillä – "Lennot mahtuvat aivan hyvin tuonne taivaalle"

Toimitusjohtajan Pekka Vauramon mukaan esimerkiksi kiinalainen Lucky Air tulee kilpailemaan aluksi eri markkinoilla.

Finnair
Pekka Vauramo
Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo kertoi Aamu-tv:ssä Finnairin menestyksestä ja siitä, miten vakaalla pohjalla yhtiön kasvu on. Vauramon mukaan kilpailu Aasian liikenteessä ei vaikuta Finnairin menestykseen.

Valtionyhtiö Finnair ei pidä halpalentoyhtiöitä uhkana Aasian lentoreiteillä. Toimitusjohtajan Pekka Vauramon mukaan Kiinan ja Suomen välille mahtuu operoimaan lisää lentoyhtiöitä. Kiinalainen halpalentoyhtiö Lucky Air ilmoitti sunnuntaina (siirryt toiseen palveluun) aloittavansa lennot Suomeen ensi vuoden alussa.

– Olen ymmärtänyt, että Lucky Air lentää Kunmingista Chengdun kautta Helsinkiin kaksi lentoa viikossa. Varmaan lennot tulevat lisääntymään aika nopeasti. Lennot ovat kuitenkin eri markkinoilla Kiinan sisällä kuin Finnairilla. Ne lennot mahtuvat aivan hyvin mahtuu tuonne taivaalle, Vauramo totesi tiistaina Ylen aamu-tv:ssä.

Vauramon mukaan Kiina on valtava markkina ja se kasvaa edelleen hyvin voimakkaasti. Myös Kiinasta Eurooppaan suuntautuva matkailu kasvaa.

Vauramo näkeekin lisääntyvän kilpailun vaikuttavan lähinnä aivan muuhun asiaan kuin lentoyhtiöiden toimintaan.

– Se on sitten aivan eri asia, miten Suomesta löytyy majoitusta. Siitä alkaa olla sesonkiaikoina pikku hiljaa jo pula, Vauramo sanoi.

"Peli tasoittuu kaukolennoilla"

Finnairin menestys nojaa tällä hetkellä hyvin vahvasti Aasian markkinoihin. Etuna sillä on Venäjän antama lupa lentää lentoja Siperian kautta. Nyt Norja yrittää saada Venäjältä lupaa myös halpalentoyhtiö Norwegianille lentää lentoja Venäjän yli Aasiaan. Vauramo ei pidä tätäkään uhkana.

– En näe, että reitit aukeaisivat kerralla. Finnairilla on tällä hetkellä reitillä lähes sata lentoa viikossa. Emme ole erikoisasemassa muihin lentoyhtiöihin nähden, mutta meillä on näillä reiteillä pitkät perinteet.

Finnair ei näe muutenkaan halpalentoyhtiöitä uhkana. Vauramon mukaan halpalentoyhtiöiden ja suurten lentoyhtiöiden peli tasoittuu kaukolennoilla.

– Halpalentoyhtiöiden lyhyillä matkoilla lennetään kahden kaupungin väliä ja miehistö ei juurikaan yövy reitin toisessa päässä. Tämä käytäntö tuo lisää vaikeusastetta kaukolentoihin ja peli on paljon tasaisempaa tältä osin, Vauramo sanoi.