Kyhjötätkö läppärin ääressä huonossa asennossa? Näillä ohjeilla vältät selän ja niskan kivut

Työtä tehdään entistä enemmän vaihtelevissa työpisteissä ja työpaikan ulkopuolella. Työasentoa muuttamalla voi päästä monista vaivoista.

ergonomia
Työasento.
Työfysioterapeutti Johanna Lipponen neuvoo, kuinka löydät parhaan työasennon.

Selkä painuu köyryyn, olkapäät valahtavat eteen ja kaula kurkottaa eteenpäin kohti kannettavan tietokoneen ruutua. Tällaisessa lysyasennossa tehdään paljon töitä, ja siitä seuraa helposti selkä-, hartia- ja niskavaivoja.

Myös Nesteen työfysioterapeutti Johanna Lipponen on nähnyt paljon tämänkaltaisia työasentoja.

– Meidän on usein helppo löytää "kotipesäasento", missä olemme lytyssä ja röhnötämme, koska se on tuttu ja turvallinen.

Kotipesäasennosta kannattaa kuitenkin oikaista itsensä, olipa työnteon paikka mikä tahansa. Hyvässä asennossa keho ei kuormitu eikä siihen tule turhia jännityksiä. Asennon korjaaminen lähtee Lipposen mukaan lantiosta.

– Tärkeintä on löytää kaikkein optimaalisin asento sinun kropallesi. Että löydät asennon lantiosta ja lähdet hakemaan sitä kautta yläselän ja niskan asentoa, hän sanoo.

Oma työpiste on entistä harvemmalla

Yhä useampi tekee työtään muualla kuin oman työpöydän ääressä. Eurooppalaisen työolotutkimuksen mukaan jopa 45 prosenttia suomalaisista tekee osan työstään satunnaisesti päätyöpaikan ulkopuolella. Töitä tehdään kotona, junassa, asiakkaan tiloissa, lentokentällä tai vaikkapa kahvilassa.

Vahvana trendinä ovat myös monitilatoimistot.

– Monissa organisaatioissa siirrytään omista huoneista tai avotoimistoista monitilaratkaisuihin. Monitilatoimistot, joissa ei enää ole omia työpisteitä, ovat nyt yleistymässä, sanoo vanhempi tutkija Virpi Ruohomäki Työterveyslaitokselta.

Monitilatoimistossa työpistettä vaihdellaan sen mukaan, millainen työtehtävä kulloinkin on meneillään. Keskittymistä vaativat tehtävät tehdään hiljaisissa tiloissa, keskustelut puolestaan käydään yhteistyöhön soveltuvissa paikoissa. Nopeita työtehtäviä voidaan hoitaa vaikka pehmeissä nojatuoleissa loikoillen tai seisaaltaan.

160-senttiselle ja kaksimetriselle käyvät eri säädöt

Kun työtä tehdään vaihtelevissa paikoissa, vastuu huolehtia omista työasennoista kasvaa. Toisaalta kroppa kiittää, kun päivään tulee lisää liikettä. Työterveyslaitoksen erityisasiantuntija ja Aalto-yliopiston tohtorikoulutettava Johanna Koroma näkee monipaikkaisessa työssä sekä hyviä että huonoja puolia.

– Hyvää on se, ettei tule jämähdettyä yhteen paikkaan ja samaan työasentoon koko päiväksi. Meidän kehomme on vaihtelunhaluinen. Mutta kun ihminen vaihtaa paikkaa hirveän usein, on vaarana, että hän päätyy istumaan ja työskentelemään huonosti koko päivän. Ettei hän esimerkiksi säädä pöytää tai tuolia lainkaan, Johanna Koroma toteaa.

Säädettävyys onkin tärkeää. Jos 160-senttinen ja kaksimetrinen työntekijä käyttävät samoja työpisteitä, samat säädöt eivät toimi molemmille.

Mieti, missä työhön kannattaa ryhtyä

Työpaikat on suunniteltu työntekoon, mutta vaikkapa liikennevälineissä työtilat eivät aina ole kovin ergonomisia. Tutkija Johanna Koroman mielestä onkin entistä tärkeämpää, että jokainen osaisi itse miettiä, missä ja millä välineillä töitään tekee. Esimerkiksi pitkää työrupeamaa läppärin ääressä ei kannata edes aloittaa kehnossa paikassa, ellei ole aivan pakko.

– Kotona puolestaan, jos työpiste ei ole ihan paras mahdollinen, voi tauottaa työtä eri tavalla kuin työpaikalla ja hyödyntää vaihtelun mahdollisuutta. Siellähän ei ole kukaan katsomassa, jos vaikka puhuu puhelua ja kävelee ympäri asuntoa, tutkija Johanna Koroma sanoo.

Keho viestii huonoista asennoista

Esimerkiksi Nesteen pääkonttorissa Espoossa on siirrytty vaiheittain monitilatoimistoon, jossa erilaisille työtehtäville on tarjolla erilaisia tiloja. Työfysioterapeutti Johanna Lipponen pitää muutosta hyvänä, sillä työntekijät hakevat nyt hyviä työasentoja aktiivisemmin kuin aiemmin.

– Ihmiset ovat valmiimpia miettimään omia asentojaan ja pyytävät niihin apua, Johanna Lipponen kertoo.

Lipponen painottaa, että omaa kehoa kannattaa työnteon keskelläkin kuunnella. Jossain päin kroppaa tuntuu ikävältä, jos asento kuormittaa kehoa.

– Keho viestii paljon. Mitä paremmin opit kuuntelemaan sitä, sitä paremmin löydät itsellesi sen parhaan asennon.