Ruotsi jyllää verkkokaupassa – Suomessa osaamista löytyy, mutta rahoittajat varovaisia pikavoittojen toivossa

Suomesta löytyy vielä niukasti verkkokaupan menestystarinoita kuten esimerkiksi Ruotsista.

verkkokauppa
Verkkokauppa Foodin menestyy ja laajenee myymällä muun muassa luomuelintarvikkeita ja superfoodeja.
Verkkokauppa Foodin menestyy ja laajenee myymällä muun muassa luomuelintarvikkeita ja superfoodeja.Matti Myller / Yle

Länsinaapurin lukuisista verkkokaupoista suomalaisille ovat tuttuja muun muassa Boozt, InkClub, Nelly, Sportamore ja Skruvat. Vaatekaupassa suomalaiset ovat innostuneet myös saksalaisen Zalandon helppokäyttöisestä verkkokaupasta.

Kotimainen verkkokauppa on kasvanut tasaisesti Suomessa, mutta yritykset ovat olleet varovaisia laajentamaan kansainväliseen verkkokauppaan. Ekonomisti Petri Malinen Suomen Yrittäjistä kertoo, että PK-yrityksistä vain 12 prosenttia on mukana verkkokaupassa.

Sijoittajat ovat lähteneet huonosti mukaan investointeihin.

Petri Malinen

Kehitysloikka vaatisi isompaa rakennemuutosta yrityksiltä. Petri Malinen vahvistaa, että kansainvälisyyden jarruna on kaksi syytä.

– Ensin finanssikriisi ja sitten rahoituksen puuttuminen. Yksityiset sijoittajat ovat lähteneet huonosti mukaan investointeihin, koska tuottoa ei tule riittävän lyhyessä ajassa.

Petri Malisen mukaan Suomesta löytyy kyllä osaamista ja yksittäisiä toimijoita, jotka ovat jo onnistuneet kansainvälisessä verkkokaupassa. On onnistuttu muun muassa luomalla verkkokauppapaikkoja toteuttava verkkokauppa.

Pylsy Desigin tuotteet edustavat modernia käsityötä.
Design Pylsyn tuotantoa.Matti Myller / Yle

Verkkokauppa korvaa kivijalkamyymälän

Joutsalainen käsityöyrittäjä Anu Pylsy on pystyttämässä jo kolmatta verkkokauppaa Desing Pylsylle. Anu kuvailee verkkokaupan pyörittämistä työlääksi.

– Jos haluaa, että kauppa pyörii kunnolla, siinä on oltava henkilö, joka päivittää, somettaa ja linkittää. Uusia tuotteita ja tuotekuvia pitää tulla tasaiseen tahtiin, että kauppa pysyy virkeänä.

Anu pyörittää pitkän linjan käsityöyritystään vanhassa Pynnölän kyläkoulussa Joutsassa. Hirsisessä rakennuksessa on kontrastia kerrakseen moderniin digimaailmaan. Yrittämisen Anu aloitti 30 vuotta sitten painamalla kankaita.

Ensimmäinen nettikauppa oli todella raskastekoinen.

Anu Pylsy

Hurjimpaan aikaan Pylsyllä oli kivijalkamyymälä keskellä Helsinkiä, Kampissa. Verkkokaupankin hän perusti etujoukoissa jo parikymmentä vuotta sitten.

– Se oli silloin niin uutta, että eipä sieltä paljoa tilattu. Ensimmäinen nettikauppa oli todella raskastekoinen. Tulipalon myötä koko kauppa romahti ja Pynnölän koululla oli aloitettava uudelleen. Toinen verkkokauppa perustettiin hieman myöhemmin.

Design Pylsyn toinenkin verkkokauppa oli raskassoutuinen. Päivittäminen oli monimutkaista ja tilaaminen hankalaa. Parhaillaan yritys on toteuttamassa kolmatta verkkokauppaa: kevyempää ja helpompaa.

Anu Pylsy aloitti yrittämisen painamalla kankaita.
Anu Pylsy aloitti yrittämisen painamalla kankaita.Matti Myller / Yle

Valistuneet kuluttajat ostavat verkosta

Uutta tarjontaa suomalaiseen verkkokauppaan on tuonut eettisin periaattein terveystuotteita valmistava perheyritys Foodin. Yhtiö on maahantuonut ja valmistanut luomuelintarvikkeita ja superfoodeja vuodesta 2009. Valikoimista löytyy parisataa raaka-ainetta yrteistä proteiineihin ja gluteenittomiin viljoihin.

Yrityksen suosikkituotteita ovat muun muassa mantelijauhe, kvinoa, chia-siemenet, kookosöljy, pekurikahvi ja raakasuklaa. Uutena valikoimiin ovat tulleet lasten ruoat ja kosmetiikka, esimerkiksi luonnonmukainen shampoo.

Ihmiset haluavat yhä enemmän kiinnittää huomiota siihen mitä syövät ja kuluttavat.

Lasse Jalkanen

Yrittäjä Lasse Jalkasen mukaan tiedostava kuluttaminen kasvaa ja ihmiset haluavat yhä enemmän kiinnittää huomiota siihen mitä syövät ja kuluttavat. Jalkanen varmistaa itse tuotteiden eettisyyden vierailemalla tuottajien ja viljelijöiden luona vaikka Aasiassa.

Foodin maksaa viljelijöille hieman ylimääräistä, jotta tuottajayhteisö voi hankkia aurinkopaneeleja, porakaivoja ja lapsille koulutarvikkeita.

Jyväskyläläisyritys kertoo löytäneensä markkinaraon kilpailulla alalla. Markkinoinnissa luotetaan omiin nikseihin.

Matti Myller / Yle
Lasse Jalkanen haluaa verkkokauppaan inhimillisyyttä.

Inhimillisyys myyntivaltiksi

Lasse Jalkanen kuvailee, että tavoitteena on saada inhimillisyyttä ja tunteita kasvottomaan, robottimaiseen verkkokauppaan.

– Meidän on luotava lämmin fiilis asiakkaalle. Palvelun täytyy olla nopeaa ja henkilökohtaista. Esimerkiksi laitetaan pakettien mukana tervehdyksiä ja yllätyksiä vastaanottajille. Niistä olemme saaneet hyvää palautetta.

Ei minulla ole ollut isoja säästöjä tai pääomia.

Lasse Jalkanen

Jalkanen myöntää, että suomenkielisen verkkokaupan perustaminen oli helppoa ja alkuvaiheessa ei tarvinnut investoida edes suuria summia.

– Pikkuhiljaa olen lähtenyt tätä kasvattamaan. Ei minulla ole ollut isoja säästöjä tai pääomia, joten ei ole pystytty tekemään ohjeistusta englanniksi, miten esimerkiksi rahti ja kustannukset hoituvat.

Foodinin valikoimista löytyy parisataa raaka-ainetta yrteistä proteiineihin ja gluteenittomiin viljoihin.
Foodinin valikoimista löytyy parisataa raaka-ainetta yrteistä proteiineihin ja gluteenittomiin viljoihin.Matti Myller / Yle

Helppo verkkomaksaminen oma bisnes

Verkkokaupan merkittäviin kehittäjiin lukeutuu Jyväskylässä pääkonttoria pitävä Paytrail. Kymmenen vuotta toiminutta yhtiötä pidetään suomalaisena verkkomaksamisen edelläkävijänä. Yhtiö työllistää nyt yli 50 henkilöä.

Paytrail on maksujärjestelmä verkossa, joka mahdollistaa turvallisen maksamisen lukuisilla eri maksutavoilla. Palvelu soveltuu muun muassa verkkokauppoihin ja varausjärjestelmiin.

Erinomainen esimerkki on Onnibussin dynaaminen lipunmyynti. Se muutti koko toimialaa.

Markus Laurio

Toimitusjohtaja Markus Laurion mukaan verkkokauppa on kymmenen vuoden aikana kasvanut yli 20 prosenttia joka vuosi. Paytrailin oma liikevaihto oli vuonna 2016 noin 8,3 miljoonaa euroa.

– Kovinta huippua ei missään tapauksessa ole vielä nähty. Isot toimijat ovat toistaiseksi olleet aika huonoja. Uudet tulijat ovat pärjänneet paremmin. Erinomainen esimerkki on Onnibussin dynaaminen lipunmyynti. Se muutti koko toimialaa.

Ruotsissa verkkokauppa lähti kasvuun reilusti ennen Suomea ja on kansainvälistynyt vauhdilla. Vaikka Ruotsi on selvästi Suomea edellä, on maiden vertailu Laurion mukaan hankalaa. Eihän Suomessa ole kansainvälisiä läpimurtoja muutenkaan, joten miksi niitä yhtäkkiä tulisi verkkokaupassa.

– Ei kehitykselle mitään estettä ole. On vain ajan kysymys, kun meiltäkin tulee läpimurtoja kansainvälisessä verkkokaupassa. Kovassa kisassa tuotteen tulee erottua massasta, sanoo Markus Laurio.

Markus Laurion johtama Paytrail on verkkomaksamsien edelläkävijä Suomessa.
Markus Laurion johtama Paytrail on verkkomaksamisen edelläkävijä Suomessa.Matti Myller / Yle

Paytrailin kautta ostettu yli kahdella miljardilla

Nets-konserniin kuuluva Paytrail hoitaa jo yli 10 000 verkkokaupan ja -palvelun maksuliikenteen. Paytrailin avulla on ostettu tuotteita ja palveluita jo yli kahdella miljardilla eurolla.

– Verkkokauppa on kehittynyt todella hyvin. Varsinkin kun samaan aikaan koko kaupan kehitys on ollut välillä negatiivinen tai vain maltillisesti kasvava, kertoo Markus Laurio.

On tärkeää, että kauppa toimii helposti kännykässä.

Markus Laurio

Ennen kuin verkkokauppa perustetaan, on tärkeää ymmärtää miten se tehdään. Taustalta on syytä löytyä myös hyvä liikeidea. Ja markkinointi on verkkokaupankäynnissäkin kaiken a ja o.

– Usein uskotaan, että kun tehdään hyvä verkkokauppa niin ihmiset löytävät sinne itsestään. Näin ei kuitenkaan ole. On erittäin tärkeää, että kauppa on mobiilioptimoitu eli toimii helposti kännykässä, ohjeistaa Laurio.

Pylsy Design Pynnölän koululla Joutsassa.
Anu Pylsy on keskittänyt tuotannon, myymälän ja verkkokaupan vanhaan kansakouluun Joutsassa.Matti Myller / Yle

Tarinat ja ilmiöt tehoavat

Verkkokaupan markkinointi poikkeaa perinteisestä kaupasta, sillä siinä ei kannata edetä pelkästään tuote edellä. Laurio kehottaa satsaamaan sisältöön ja kiinnostaviin tarinoihin. On luotava ilmiöitä, jotta kuluttajat päätyvät esimerkiksi sosiaalisessa mediassa surffaillessaan verkkokaupan ostosivuille.

Anu Pylsy allekirjoittaa Laurion teesit. Verkkokauppa pitää tehdä selkeäksi ja asiakkaalle helpoksi.

– Että ei tarvitsisi kuin klikata pari kertaa ja se olisi siinä. Ja jos Facebookissa esittelee uuden tuotteen, se pitää voida tilata siitä suoraan.

Suomesta toimittaminen on huomattavasti kalliimpaa kuin tänne tuominen.

Lasse Jalkanen

Foodin on lähtemässä nyt kokeilemaan siipiään verkkokaupassa maailmalla. Isoja haasteita ovat Suomen maantieteellinen sijainti ja tuotteiden lähettäminen ulkomaille.

– Täältä ulkomaille lähettäminen on haastavaa, koska Suomesta toimittaminen Keski-Eurooppaan on huomattavasti kalliimpaa kuin tänne tuominen sieltä, kertoo Lasse Jalkanen.

Foodinin seuraava askel on englanninkielinen verkkokauppa.
Foodinin seuraava askel on englanninkielinen verkkokauppa.Matti Myller / Yle

Ensin suomeksi, sitten englanniksi

Kansainvälisen verkkokaupan perustamista Jalkanen kuvaa isoksi ponnistukseksi ja investoinniksi. Suurin työ on kääntää alun perin suomalainen kauppa englanninkieliseksi. Käännöstyö on Foodinissa parhaillaan meneillään.

– Suomalaiset tilaavat jo meidän tuotteita ulkomaille, joten siellä on varmasti kysyntää meidän tuotteille sellaisille, jotka eivät puhu suomea tai ole suomalaisia.

Moni kysyi, että onhan teillä verkkokauppa.

Anu Pylsy

Markus Laurio lohduttaa, että kansainvälisen verkkokaupan perustaminen ja siinä menestyminen on paljon helpompaa, kuin liikkeiden perustaminen paikan päälle eri maihin.

Anu Pylsy komppaa, että siihen on tultu, että verkkokauppa pitää olla.

– Olin juuri Habitare-messuilla ja siellä huomasin, että uusi sukupolvi suosii ehdottomasti sähköistä asiointia. Moni kysyi, että onhan teillä verkkokauppa.

Klo 13:48 korjattu Disturb on suomalainen yritys.