Vanerista arvokasta designia – robotti oli pilata käsityöläisen elannon: "Jälkikäteen ajateltuna parempi näin"

Hyrynsalmen verstaalla syntyy futuristisen näyttävää muotoilua, joka ei kainostele. Konkurssinkin kokenut käsityöyrittäjä Kaj Fagerroos saa erikoisiin kalusteisiin inspiraation metsästä.

Käsityöyrittäjyys
Kaj Fagerroos istuu olohuoneessaan.
Fagerroosien taiteellinen koti on täynnä pyöreitä muotoja ja silmiinpistäviä yksityiskohtia. Kimmo Hiltunen / Yle

HyrynsalmiElettiin 1980-lukua, kun parikymppinen Kaj Fagerroos nojasi kirjapainon paperinippuihin ja haaveili. Työpäivän aikana oli aikaa piirrellä luonnoksia ja taidekirjojen sivuista inspiroituneena verhoilijan poika piirsi tuolin, jota hallitsivat pyöreät muodot.

Franz Schubert soi taustalla, kun Fagerroos piirsi massiivisen, upottavan ja korkean tuolin, jolle hän myöhemmin antoi nimen kuuluisan sävellyksen mukaan: Serenade. Siitä syntyi taiteellinen kipinä. Pian nuorukainen oli jo romukaupassa etsimässä sopivaa materiaalia tuoliin.

– Näin hyllyssä vanerilevyjä ja silloin syntyi ahaa-elämys, että noistahan saan tehtyä tuotteen. En vain tiennyt, että miten sen teen, Fagerroos muistelee.

Omakotitalon kellarissa Fagerroos liimasi vanerit kasaan ja piirsi niihin tuolin sivuprofiilin. Pitkän ajan hän testaili kellarissa erilaisia tekniikoita ja työsti tuolia vapaa-ajallaan eteenpäin. Puolentoista vuoden jälkeen paksujalkainen tuoli oli viimein valmis.

Huonekaluesite
Vanhassa esitteessä Karita Tuomola poseeraa Fagun-tuolien kanssa.Julia Sieppi / Yle

Vaikka Fagerroosilla ei ollut puusepän koulutusta, hän perusti vaimonsa Mirjan kanssa 90-luvulla huonekalubisnekseen keskittyvän Fagun Oy:n. Silloin moni suomalainen haali kotiinsa pelkistettyjä ja valkoisia kalusteita, mutta Fagerroos halusi tehdä jotain muuta.

– Ei ihan pelkistettyä, mutta ei kauhean krusedullakaan – siinä välimaastossa. Kuitenkin erilaista ja yksilöllistä. Kauppoja ja messuja kierrellessä tuli aina sama lopputulos, että kaikkialla on sitä samaa.

Olen opettanut monia oppilaita ja harjoittelijoita tähän tekniikkaan, mutta kilpailijaa ei ole löytynyt.

Kaj Fagerroos

Kauppa alkoi käymään toden teolla, kun Fagerroos suunnitteli Schaumanin vaneritehtaan näyttelyyn Adagio-tuolin. Se oli sattumien summa, sillä alunperin Fagerroos aikoi vain kysellä tehtaalta edullista vaneria. Tehtaalla kuitenkin innostuttiin erikoisesta muotoilusta ja tarjottiin materiaalia tuolin vastineeksi.

– Se oli se tuoli, joka laukaisi markkinat.

Tuoli, joka sai messuvieraat itkemään

Kaj ja Mirja Fagerroosin persoonallisessa kodissa on vaikea olla ottamatta puheeksi käsintehtyjä keittiönkaappeja, hauskoja veistoksia tai kutsuvia nojatuoleja.

Se ei ole sattumaa, sillä Kaj Fagerroosin mielestä huonekaluilla voi olla ihmiseen rentouttava vaikutus. Hauskan näköinen pöytä voi esimerkiksi lieventää palaverin jännittynyttä tunnelmaa.

Fagun-ruokailuryhmä Kaj Fagerroosin kodissa.
Hauska muotoilu saa ihmiset rentoutumaan, uskoo Kaj Fagerroos. Kimmo Hiltunen / Yle

Materiaali ja muotoilu voivat jopa herkistää. Sen Fagerroos huomasi 90-luvun loppupuolella, kun yrittäjäpariskunta kuskasi kalusteita peräkärryllä messuilta toiselle. Eräässä tapahtumassa upottava Adagio-tuoli sai väsyneet messuvieraat kyynelehtimään.

– Se vaikutti moneen hämmästyttävästi. Se johtui varmaankin muodosta ja struktuurista. Vanerista muotoillessa syntyy iso syykuvio ja kun tuoli on hyvin hiottu, sen sileys on kuin lasia, pohtii Fagerroos.

Kaj Fagerroos hioo pöytää.
Kaj Fagerroos käy verstaallaan läpi lukuisat työläät työvaiheet. Julia Sieppi / Yle

Myös hyvä ergonomia on ollut muotoilijalle tärkeää alusta pitäen. Fagerroos arvelee, että siihen ovat syynä verhoilijana toimineelta isältä saadut opit.

– Kun hän verhoili ja muotoili tuoleja, istuttavuus oli aina tärkein asia. Tänäkin päivänä koetan tehdä jokaiseen tuoliin sen saman ergonomian.

Kallis ja hankala robotti vei konkurssiin

Fagunin kalusteet ovat tuskin nykyäänkään monelle tavalliselle sisustajalle tuttuja, sillä käsintehtyjen ja painavien kalusteiden hinta kipuaa tuhansiin euroihin. 1990-luvun messuilla veistokselliset kalusteet kuitenkin löysivät ostajansa.

Tuoleja ja pöytiä myytiin yrityksiin ja yksityishenkilöille muun muassa Saksaan, Puolaan, Yhdysvaltoihin ja Etelä-Koreaan. Helsingistä lähtöisin olevat Kaj ja Mirja Fagerroos päätyivät mutkien kautta Kainuuseen Hyrynsalmelle, josta löytyi sekä innokasta työvoimaa että edullinen tehdashalli.

Kaj Fagerroos.
2000-luvun alussa Kaj Fagerroos koki konkurssin vuoksi pettäneensä muut. Enää hän ei kuitenkaan harmittele asiaa.Kimmo Hiltunen / Yle

Parhaina vuosina kalusteet matkasivat eri puolille maailmaa ja Fagun Oy työllisti Hyrynsalmella yrittäjien lisäksi kuusi henkilöä.

Vuosituhannen vaihteessa alkoivat kuitenkin ongelmat. Saksan maahantuoja teki konkurssin ja Fagerrooseille jäi paljon saatavia. Uudesta teknologiasta kiinnostuneet yrittäjät olivat alkaneet yhteistyöhön robottiyrityksen kanssa, mutta robotin käyttöinsinööri ei halunnutkaan muuttaa Kainuuseen.

Metsä on ollut aina kiinnostavin paikka, samoin järviolosuhteet.

Kaj Fagerroos

Lopulta Fagerroosit huomasivat olevansa jumissa kalliin robotin kanssa, jota kukaan ei osannut käyttää. Yritys meni konkurssiin.

– Ainahan se on siinä vaiheessa kova isku. Kun muutettiin tänne, kunta tuli niin mukavasti vastaan hallin laittamisessa, ja sitten me tavallaan petettiin kaikki. Se oli liian iso pala nieltäväksi.

Kaikesta huolimatta Fagerroos muistelee konkurssia hyvillä mielin.

– Jälkikäteen ajateltuna parempi näin. On paljon helpompaa, kun hallitsee oman tekemisensä. Silloin oli kaikki maailman huolet, mies toteaa.

Joulupukki suurin asiakas

Iso vanerilevy on lähtökohta jokaiselle Fagerroosin tekemälle massiiviselle kalusteelle. Fagerroos piirtää koivuvaneriin tuotteen sivuprofiilin, ja leikkaa siitä irti kappaleita. Levyt liimataan paketiksi, ja palaset kiinnitetään toisiinsa tapeilla.

Siitä alkaa järkäleen työstäminen kohti mukavaa tuolia tai pöytää. Moottorisaha soi ja hiomapaperia kuluu, kun kaluste saa verstaalla muotonsa ja pintansa. Fagerroos kertoo mielellään työprosessista, sillä kilpailijoita ei ole tarvinnut pelätä.

– Olen opettanut monia oppilaita ja harjoittelijoita tähän tekniikkaan, mutta kilpailijaa ei ole löytynyt. Se on hämmästyttänyt välillä.

Liimatut tuoliaihiot puristuksessa verstaalla.
Fagunin huonekalut syntyvät koivuvanerilevyistä. Kimmo Hiltunen / Yle

Nykyään Kaj Fagerroos tekee kalusteita Fagun Interiore -yrityksensä kautta. Miehen mukaan suurin asiakas on joulupukki, sillä viimeiset 15 vuotta hän on tehnyt kalusteita ja sisustuselementtejä Lappiin Matkailukeskus Kakslauttaseen. Monien projektien mies haluaisi jo höllätä.

– Nykyään koetan vähän hillitä tahtia, kun olen joutunut tähän bisnesmaailman pyöritykseen. Kun aikataulut painavat liikaa päälle, se ei ole enää työn tekemisen kannalta kivaa.

Käsityöläinen pitää esikuvinaan kuvaveistäjä Henry Moorea ja Antoni Gaudía. Erityisesti Gaudí on tunnettu orgaanisesta tyylilajista, jonka lähteenä on elävä luonto.

Kaj Fagerroos
Ikänsä huonekaluja käsin valmistanut Kaj Fagerroos halusi jo höllätä työntekoa, mutta erikoisille kalusteille on kysyntää. Julia Sieppi / Yle

Luonto näkyy myös Hyrynsalmella verstastaan pitävän Fagerroosin töissä.

– Metsä on ollut aina kiinnostavin paikka, samoin järviolosuhteet. Musiikki ja luonto ovat tärkeimmät inspiraation antajat.

Fagerroos kuuntelee yhä mielellään klassista musiikkia. Erityisesti barokkisäveltäjä Albinoni on toiminut kalustemestarin suurena innoittajana. Italialaisen sävellyksen mukaan saikin aikoinaan nimensä Adagio-tuoli.

– Nykyään nauha on jo niin venynyt, ettei se soi enää verstaalla, Fagerroos naurahtaa.