Finnair markkinaoikeuteen matkustajien oikeuksien polkemisesta – "Olemme hämmentyneitä"

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Finnair epää kuluttajamatkustajilta täysimääräisen vakiokorvauksen.

Finnair
Finnair logo lentokoneen peräsimessä.
Russell Hart / AOP

Kuluttaja-asiamies vie lentoyhtiö Finnairin markkinaoikeuteen lentomatkustajien oikeuksien rikkomisesta, kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo tiedotteessa.

Kuluttaja-asiamies hakee markkinaoikeudelta kieltoa menettelyyn, jolla Finnair epää kuluttajamatkustajilta täysimääräisen vakiokorvauksen silloin, kun lennon peruutuksen tai viivästyksen taustalla on ennakoimaton, Finnairin mukaan valmistus- tai suunnitteluvirheen luontoinen tekninen vika.

Tämä ei kuitenkaan EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan kelpaa syyksi olla maksamatta vakiokorvausta, joka on lennon pituudesta ja määränpäästä riippuen 250–600 euroa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan evätessään vakiokorvauksen Finnair tarjoaa yleensä sovintoratkaisuna matkustajalle lahjakorttia tai käteistä rahaa, joiden arvo alittaa vakiokorvauksen määrän.

Sovintotarjous edellyttää, että matkustaja luopuu lopullisesti asetuksen mukaisesta oikeudestaan täyteen vakiokorvaukseen.

Finnair: "Olemme hämmentyneitä"

Finnairin lakiasiainjohtaja Sami Sarelius sanoo lehtoyhtiön olevan hämmentynyt kuluttaja-asiamiehen kannasta.

– Olemme hämmentyneitä kuluttaja-asiamiehen ottamasta kannasta, joka on selvästi erilainen kuin muissa EU-maissa, Sarelius sanoo Finnairin lähettämässä tiedotteessa.

Finnairin näkemys on, että EU:n tuomioistuimen ennakkoratkaisujen mukaan lentoyhtiöllä ei ole korvausvelvollisuutta, jos myöhästymisen tai perumisen aiheuttanut tekninen vika johtuu suunnittelu- tai valmistusvirheestä.

Lentoyhtiö kertoo tarjoavansa "asiakaspalvelusyistä" matkustajalle sovintoratkaisua, kuten vakiokorvausta alempaa korvausta tai lahjakorttia. Näin tehdään Finnairin mukaan siksi, että teknisen vian luonteen ja taustalla olevan mahdollisen suunnittelu- tai valmistusvirheen lopullinen selvittäminen vie usein pitkän aikaa.

Kuluttaja-asiamiehen hakemus on jätetty markkinaoikeuteen tänään keskiviikkona.

Juttua muokattu klo 11.40: Lisätty Finnairin kommentti

Lue lisää:

Myöhästyikö lentosi ja lentoyhtiö tarjosi lahjakorttia? Saatat olla oikeutettu paljon enempään