Romutuspalkkio palaa ensi vuoden alusta – päästöraja alenee vuoden 2015 kokeilusta

Romutuspalkkiota myönnettäisiin ensi vuoden alusta elokuun loppuun asti.

Vanhojen autojen romutussuunnitelma
Romuautoja
Autoja romutetaan Kuusakosken vastaanottopisteessä Vantaalla Vesa Moilanen / Lehtikuva

Hallitus ehdottaa määräaikaista lakia romutuspalkkiosta, tiedotti (siirryt toiseen palveluun) liikenne- ja viestintäministeriö keskiviikkona.

Budjettiriihessä on sovittu, että autojen romutuspalkkiota varten varataan kahdeksan miljoonaa euroa vuodelle 2018. Romutuspalkkiota myönnettäisiin ensi vuoden alusta elokuun loppuun asti.

Romutuspalkkio oli käytössä aiemmin kokeiluluontoisesti heinä-joulukuussa 2015. Silloin palkkion sai, kun romutti yli 10 vuotta vanhan auton ja osti samalla uuden. Päästörajana oli enintään 120 grammaa hiilidioksidia kilometriä kohti.

Nyt esityksessä tuettaisiin 1 000 eurolla sellaisen bensa- tai dieselkäyttöisen henkilöauton hankintaa, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 110 grammaa hiilidioksidia kilometriä kohti.

Etanoli-, kaasu- sekä ladattavien hybridiautojen hankintaan saisi romutuspalkkiota 2 000 euroa. Niiden kohdalla ei sovellettaisi päästörajaa, vaan tuen saamisen edellytys olisi etanolin tai metaanin käyttömahdollisuus autossa.

Todellisuudessa romutuspalkkiosummat kohoavat 1 500:aan ja 2 500:aan euroon, koska autoala on mukana kampanjassa omalla 500 euron panostuksella.

Tukitoimilla hallitus haluaa edistää vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintaa ja autokannan uusiutumista.

Hallitus arvioi, että romutuspalkkion avulla myydään 7 400 uutta henkilöautoa, joista 3 300 olisi autoja, joita ei olisi ostettu ilman romutuspalkkiota, vaan niiden sijaan liikennöitäisiin vanhoilla suurempipäästöisillä autoilla.