Etelä-Suomen Sanomien lukijamäärä notkahti – omistaja odottaa nopeaa käännöstä parempaan

Maakuntalehti menetti 11 000 lukijaa vuodessa. Konserni vaihtoi omistajaa vuosi sitten.

Sanoma- ja aikakauslehdet
Sanomalehden etusivu
Meeri Niinistö / Yle

Pian tulee kuluneeksi vuosi siitä, kun mediakonserni Keskisuomalainen osti lahtelaisen Mediatalo ESAn kokonaan itselleen. Etelä-Suomen Sanomien vastaava päätoimittaja Perttu Kauppinen kehuu uuden omistajan otteita.

– Mahtava vuosi on ollut. Aika menee tosi nopeasti, kun olemme tehneet isoja asioita, mutta hyviä tuloksia olemme saaneet aikaan.

Myös omistaja on ollut tyytyväinen tekemäänsä hankintaan. Konserni on pystynyt hakemaan parhaita käytäntöjä ja hyödyntämään talon osaamista. Samalla päällekkäisyyksiä on purettu.

– Se on vaatinut paljon työtä ja ihmiset ovat olleet kovilla. Ikävänä kääntöpuolena on se, että jonkun verran ihmisiä on vähennetty päällekkäisistä toiminnoista, sanoo Keskisuomalainen oyj:n konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.

Konserni on vähentänyt väkeä mediatalojen yhdistymisen jälkeen 14 henkilöä. Osa on lähtenyt Lahden toiminnoista konsernin toisiin tehtäviin. Tämän lisäksi ESAn entinen toimitusjohtaja siirtyi konsernin kaupalliseksi johtajaksi.

Toimituksen väkeen irtisanomiset eivät ole kohdistuneet. Toimituksen pääluottamusmies Nina Räty kertoo, että kauppa ei ole juuri muuttanut toimituksen työtä, sillä juttuyhteistyötä on tehty vuosikausia.

– Pieni epävarmuuden tunnelma on kuitenkin olemassa, koska väkeä on vähennetty muualta, sanoo Räty.

Konsernijohtaja Kangaskorven mukaan vahva omistaja on toisaalta tuonut mukanaan tulevaisuudenuskoa.

– Mediatalo ESA oli vaikeuksissa. Se osaltaan nopeutti kauppaa. Tietenkin meidän täytyy tehdä kaikkemme, että turvaamme toiminnan jatkuvuuden.

Uudet tilat vanhasta painotalosta

Lahtelaisille uuden omistajan otteet ovat näkyneet katukuvassa. Konserni luopui Lanun aukiolla olevasta Mediakulmasta ja vei asiakaspalvelunsa sekä Radio Voiman pois Lahden pääkadulta. Jo aiemmin kaupunkilehti Uusi Lahti muutti keskustasta Etelä-Suomen Sanomien tiloihin Ilmarisentielle.

– Tässä on ollut järkiperäisestä harkinnasta kyse. Me saimme toimivat tilat, jotka olivat omassa omistuksessa. Uusi Lahti siirtyi sellaiseen paikkaan, missä on muuta synergistä tekemistä, sanoo Kangaskorpi.

Myös päätoimittaja pitää tilaratkaisua hyvänä.

– Mediakulman tilat olivat epäkäytännölliset ja hirveän isot. Meille tuli tilaisuus muuttaa omiin tiloihin, josta saatiin tehtyä juuri sellaiset, kuin haluttiin ja tarvittiin, sanoo Perttu Kauppinen.

Kun ESA lähti mediakulmasta, hävisivät Lanun aukiolta myös led-valo-mainokset, joissa kerrottiin Etelä-Suomen Sanomien uutisotsikot. Monet kaupunkilaiset saivat yhdellä silmäyksellä kuvan siitä, mitä on tapahtunut.

Kauppinen myöntää, että paikka oli keskeinen mediatalon näkyvyyden kannalta.

– Totta kai se on kurjaa. Lanun aukio on paras paikka kaupungissa. Mutta me nyt mietimme, miten voisimme muuten tulla keskustaan, torille tai Aleksille tai mistä vaan sopiva paikka löytyy, näyttötaululla tai jollain muulla.

Led-valoissa juoksevista uutisista ei Kauppisen mukaan kuitenkaan luovuttu säästösyistä.

– Ei tietenkään. Ne valot olivat jo käyttöikänsä päässä. Siinä mentiin jo pyhällä hengellä, että ne pyöri. Jotain uutta pitäisi keksiä, mutta siinä tulee aina vastaan se, minkä talon seinään saa ripustaa minkäkinlaisen ruudun.

Lukijamäärät pudonneet

Syyskuussa julkaistun Kansallisen mediatutkimuksen mukaan Etelä-Suomen Sanomien lukijamäärä on pudonnut vuodessa 96 000 (siirryt toiseen palveluun) lukijasta 85 000 lukijaan (siirryt toiseen palveluun). Yli kymmenen prosentin pudotus harmittaa konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpea.

– Se on harmillista ja sitä tässä on pohdittu, mistä se voi johtua. Koko konsernissa muut lehdet lisäsivät lukijamääräänsä. Kyllä tähän pitää suhtautua nöyrästi ja pohtia, mitä olemme tehneet väärin, kun lukijamäärä laskee.

Vastaava päätoimittaja Perttu Kauppinen kertoo, että lukijamäärän lasku johtuu monesta asiasta. Yksi on postin toiminta.

– Meillä on paljon alueita etelässä: Myrskylä, Pukkila, Askola, Mäntsälä, jotka ovat pudonneet aamuisesta lehdenjakelusta pois. Nämä alueet ovat siirtyneet postin päiväkantoon, joten se voi tarkoittaa sitä, että lehti tulee illalla seitsemältä. Ja kaikki viikonlopun lehdet maanantaina. Se on vienyt meiltä paljon lukijoita.

Myös julkisten tahojen säästöt näkyvät lehtitilauksissa. Kauppisen mukaan Päijät-Hämeen keskussairaala on lopettanut kymmeniä tilauksia.

Etelä-Suomen Sanomilla on ollut myös painon kanssa ongelmia. Lehti ei aina ennätä lukijoille varhaisaamulla.

– Sen kun tietäisi, mistä nämä ongelmat johtuvat. Meillä vaihdettiin painokone, ja sen käyttöönotossa on ollut yllättävän pitkään erilaisia ongelmia ja lehteä on tehty poikkeusjärjestelyin.

Kauppinen on kuitenkin vakuuttunut, että ongelmat saadaan korjattua.

– Aika paljon olen saanut lukijoiden kanssa keskustella siitä, kun niittaukset ovat pielessä tai lehden sivuissa on ollut huonoa painojälkeä tai osia on puuttunut. Hyvin nöyrästi pyydetään anteeksi kaikilta, jotka ovat saaneet huonolaatuisia lehtiä.

Lukija on muutakin kuin laskun maksaja

Vastaava päätoimittaja Perttu Kauppinen sanoo suhtautuvansa lukijoihin nöyrästi, mutta lehden omien lukijatutkimusten mukaan Etlari on tehnyt oikeita asioita.

– Pitää vaan keskittyä tekemään entistä parempaa lehteä ja muistaa välillä kertoa ihmisille siitä, miten hyvää lehteä tehdään.

Etelä-Suomen Sanomat haluaa säilyä maakunnallisen identiteetin ja yhteisöllisyyden rakentajana. Lukijasuhteesta aiotaan pitää huolta.

– Meidän paras valtti on hyvä suhde lukijoihin. Me teemme maakunnallista ja yhteistä identiteettiä korostavia juttuja. Tosin voidaan kysyä, onko maakunnallisuus ihmisiä enää eniten yhdistävä tekijä, sanoo Kauppinen.

Kansallinen mediatutkimus julkaisee lukijamääristä kertovat tilastonsa kahdesti vuodessa. Seuraava raportti tulee helmikuussa. Konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorven mielestä Etelä-Suomen Sanomien lukijamäärien suunta on oltava toinen jo seuraavassa mittauksessa. Hän toivoo, että panostukset digilehteen alkavat tuoda yhä enemmän Etelä-Suomen Sanomille lukijoita.

– Pyrimme parantamaan tuotteidemme teknistä toimivuutta ja tuomme uudentyyppisiä tuotteita sekä monipuolistamme sisältöjä. Se on kovaa työtä monella rintamalla, josta tulee tulosta, jos on tullakseen.

Päätoimittaja Perttu Kauppinen pitää jalat maassa.

–Tavoite on, että pysyisimme ainakin samassa. Ja sen jälkeen toivon varovaista kasvua.