Yleisradioon nimitetty ensimmäinen yleisöasiamies: "Suomalaisilla on paljon tunteita ja mielipiteitä Ylestä – kukapa ei omastaan välittäisi?"

Ylen yleisöasiamiehen tehtävänä on valvoa yleisön etuja. Tehtävässä aloittava Sami Koivisto lupaa tehdä kaikkensa, jotta vuoropuhelu yleisön ja Ylen välillä olisi mutkatonta.

Yle
Sami Koivisto on Yleisradion ensimmäinen yleisöasiamies.
Sami Koivisto on Yleisradion ensimmäinen yleisöasiamies.Jussi Nahkuri / Yle Kuvapalvelu

Paksu nahka ja lehmän hermot, niistä ominaisuuksista Some-Samia, eli Sami Koivistoa, on toistuvasti kiitelty. Koivisto on viime vuodet työskennellyt Yle Uutisten sosiaalisen median toimittajana, joka muun muassa moderoi Yle Uutisten Facebook-sivuja. Keskustelu on välillä äitynyt hurjaksi, mutta Koivisto ei vähästä hätkähdä.

Marraskuun alussa Koivisto aloittaa uudessa Yleisradion yleisöasiamiehen toimessa. Siinä hänen tehtävänsä on valvoa yleisön etua. Hän arvelee, että maltilliset luonteenpiirteet ovat hyödyksi myös uudessa toimessa.

– Alkuaikoina sosiaalisessa mediassa tuli enemmänkin vihamielisiä viestejä, mutta nyt sävyjä on enemmän. Monella kaikkein kovasanaisimmalla kriitikolla on ollut hieman epärealistinen käsitys siitä, mitä me täällä Ylessä teemme. Tsemppaavat viestit ovat lisääntyneet. Ne tietysti auttavat jaksamaan työssä.

Kritiikki Ylen ohjelmista, roolista ja toiminnasta on tervetullutta, Koivisto painottaa. Hän toivoo vilkasta ja rakentavaa keskustelua yleisön kanssa.

– Yleen kohdistuva arvostelu on todella arvokasta. Kaikki mielipiteet on kohdattava samalta viivalta. Kovallakin kritiikillä on aina syynsä. Asiattomaan palautteeseen emme silti jatkossakaan vastaa. Me haluamme tukea suomalaisia, jotka haluavat käyttää sananvapauttaan asialliseen keskusteluun.

Sami Koivisto, 46, on työskennellyt Yleisradiossa vuodesta 2008. Sosiaalisen median toimittajana hän aloitti vuoden 2015 alussa. Ennen Yleisradio-uraansa Koivisto työskenteli muun muassa Ilta-Sanomien mielipide- ja verkkotoimituksissa.

Taustat auki yleisölle

Yleisöasiamies sijoittuu Ylen Julkaisut-yksikköön ja raportoi julkaisujohtaja Ismo Silvolle. Uuden tehtävän perustamisen taustalla oli Yleisradion toimintaan kohdistuva, kasvava läpinäkyvyyden vaatimus ja yleisön kanssa käytävän dialogin lisääntynyt tarve, Silvo summaa.

– Me haluamme edistää palautteeseen perustuvaa, läpinäkyvää toimituskulttuuria. Siksi tähän tehtävään tarvittiin ihminen, joka osaa toimia sekä verkossa että muissa kanavissamme.

Vaikka monissa Yhdysvaltojen suurissa sanomalehdissä ja esimerkiksi Ruotsin TV4:ssä on pitkään ollut yleisöasiamies, Yleisradio ei ole kopioinut toimintamallia sellaisenaan mistään. Työ muokataan sellaiseksi, että se vastaa Yleisradion yleisön tarpeisiin.

– Meillä ei ole perinnerasitetta, summaa julkaisujohtaja Ismo Silvo.

Yleisöasiamies toimii Ylen vastaavien toimittajien, etiikkapäällikön ja toimittajien tukena. Yleisöasiamiehen tehtäviin kuuluu muun muassa journalististen ratkaisujen taustojen avaaminen yleisölle. Keinot tähän etsitään yhdessä yleisön ja yleläisten kanssa, kuvailee Sami Koivisto.

– Haluan luoda sellaisen imagon, että yleisöasiamiestä on mahdollisimman helppo lähestyä. Työtä tehdään kaikkia kanavia käyttäen, ei vain sosiaalisessa mediassa. Vielä ei kuitenkaan ole lyöty lukkoon, mitä se käytännössä tarkoittaa radiossa ja televisiossa, mutta roolin on tarkoitus olla varsin näkyvä.

Koivisto on tullut jo Aamu-tv:n katsojille tutuksi sosiaalisen median katsauksistaan. Aamu-tv voisi Koiviston mielestä olla yksi luonteva foorumi myös yleisöasiamiehelle.

Sami Koiviston mielestä kritiikki on tervetullutta ja arvokasta.
Sami Koiviston mielestä kritiikki on tervetullutta ja arvokasta.Jussi Nahkuri/Yle Kuvapalvelu

"Kaikkien yleläisten on hyvä tietää, mitä palkkamme maksajat ajattelevat"

Yleisradion uusi uutistoiminnan johtaja Jouko Jokinen linjasi viime töikseen Aamulehdessä, että lehti siirtyy sukupuolineutraaleihin titteleihin. Sellaista mietittiin myös yleisöasiamiehelle, mutta sopivaa ei löydetty, Sami Koivisto harmittelee.

– Titteli voidaan vaihtaa, jos joku saa mielettömän neronleimauksen siitä, mikä olisi tarpeeksi kuvaava. Ruotsinkielinen versio tehtävänimikkeestäni on publikombud, eli siitä pudotettiin man-loppu pois. Tässä tapauksessa ruotsista löytyi siis tasa-arvoisempi termi.

Viime vuonna Yleisradio tilastoi noin 140 000 yhteydenottoa, jotka tehtiin puhelimella, verkkosivujen kautta tai sähköpostilla. Sen lisäksi palautetta tulee merkittäviä määriä sosiaalisen median kautta ja suoraan toimittajille ja muille ohjelmantekijöille. Palautteen määrä on koko ajan kasvussa.

Palautteen lisäksi yleisöä kuullaan erilaisten ohjelmia ja palveluja koskevien tutkimusten avulla. Niihin osallistuu vuosittain noin 40 000 suomalaista, kertoo Koivisto.

– Some-kokemukseni pohjalta arvelen, että palautteesta ei tule pulaa jatkossakaan. Tiedän, että suomalaisilla on paljon tunteita ja mielipiteitä Yleisradiosta. Kukapa ei omastaan välittäisi?

Koivisto haluaa selvittää, miten palautetta yhtiötasolla käsitellään.

– Haluan varmistaa, että palautteen käsittely ei olisi koskaan yhden ihmisen harteilla toimituksissa. On hyvä, että kaikilla yleläisillä on käsitys siitä, mitä palkkamme maksajat ajattelevat.

Näin voit antaa palautetta Ylelle

Lue Sami Koiviston näkökulma tästä