Entä jos autoilu kiellettäisiin kokonaan? Brysselissä päivän ajokielto antoi vilauksen utopiasta

Euroopan ehkä pahimmat ruuhkahelvetit löytyvät Brysselistä, eikä helpotusta ole tulossa.

liikenneruuhkat
Kirjeenvaihtaja Petri Raivio.
Stina Tuominen / Yle

BrysselLinnut laulavat, ilma on kirkasta ja helppoa hengittää. Ihmiset hymyilevät toisilleen, kokonaiset perheet ovat lähteneet pyöräretkelle kaupungille.

Ostan eurolla "Tämä ei ole auto" -kyltin pyörääni. Lause on nokkela viittaus surrealistisen belgialaistaitelija René Magritten töihin.

Toisin kuin vaikkapa Helsingissä, Brysselissä autoton päivä on oikeasti autoton päivä. Poliisi sulkee kaupungin sisäänmenotiet ja vahtii, että kukaan ei muutenkaan lähde liikkeelle autolla. Teillä sallitaan vain taksit, bussit ja hälytysajoneuvot.

Sunnuntaina pari viikkoa sitten kaupunki oli päivän ajan tällainen utopia. Auvoisuus korostui, koska vuoden muut 364 päivää ovat kotikaupungissani Brysselissä liikenteen kannalta piinaavia.

Miljoonan asukkaan Bryssel on Euroopan yhdeksänneksi ruuhkaisin kaupunki (siirryt toiseen palveluun). Harvoja vielä ruuhkaisempia paikkoja ovat esimerkiksi Istanbul, Moskova ja Pietari.

Liikennettä Brysselissä.
"Tämä ei ole auto", ilmoittaa pyöränsatulaan kiinnitetty kyltti.Petri Raivio / Yle

Brysselin pahamaineiset ruuhkat juontuvat puolen vuosisadan taakse.

Kaupungin suunnitteluperiaatteena on ollut, että moottoritietä pitkin pitää päästä aivan keskustaan saakka. Lopputulos muistuttaa myös Helsinkiin 1960-luvulla mietittyjä keskustasuunnitelmia, joissa valtatie laitettiin alkamaan rautatieaseman nurkalta.

Samaan aikaan Brysselissä tällainen ajattelu vietiin maaliin saakka. Koska leveitä teitä ei saatu mahtumaan asutuksen keskelle, sisäänmenotiet rakennettiin enimmäkseen tunneleihin.

Kaupungin keskustaa kiertävän keskiaikaisen muurin sijoille rakennettiin vuoden 1958 maailmannäyttelyä varten kuusikaistainen valtatie tunneleineen.

Belgian valtio puolestaan kehitteli verotusmallin, joka teki auton hankinnasta taloudellisesti houkuttelevaa. Verotus kannustaa tarjoamaan työntekijöille työsuhdeautoja, sillä autoetua verotetaan kevyemmin kuin palkkaa.

Ihanaa. Ja samalla kitkerää, koska autoton päivä on kuin maistiainen jostain, joka ei koskaan toteudu.

Autottomana päivänä liikenteen jatkuva humina on kadonnut. Hengitysilmasta puuttuu dieselautojen pakokaasun tuoma makea vivahde, ja vilkkaimmista katukuiluista puuttuu ruskea savusumu.

Ympäristöjärjestö Greenpeace tuo pahimmalle ruuhkakadulle Rue Belliardille mittarin, joka kertoo, että haitallisen typpidioksidin pitoisuus on pudonnut viidesosaan normaalista.

Ihanaa. Ja samalla kitkerää, koska autoton päivä on kuin maistiainen jostain, joka ei koskaan toteudu.

Pyörätieverkostosta on tehty suunnitelmia, mutta Brysselin poliitikot ovat heränneet ongelmaan liian myöhään. Mitään ei näytä tapahtuvan.

Niinpä seuraavana aamuna lähden taas pujottelemaan polkupyörällä seisovien ruuhkien seassa kaduille, joille ei pyöräteitä mahdu.

Eteenpäin pääsee kun ei turhia ujostele. Vastaantulijan kaistaa voi ajaa niin pitkään kunnes joku tulee vastaan. Välillä pyörän mentävä väylä aukeaa ruuhkan ja pysäköityjen autojen väliin. Yksisuuntaista katua on yleensä sallittua ajaa pyörällä väärään suuntaan.

Ruuhkassa marinoitu belgialainen autoilija on kyllä kohtelias ja antaa yleensä tietä. Kukaan ei ole vielä yrittänyt ajaa päälleni, toisin kuin Helsingissä.

Lue myös sarjan ensimmäinen osa:

Osaatko friistailata? Koko kansan Kiina-räpissä ei ole seksiä, politiikkaa eikä huonoa elämää

Vielä maanantain 2.10. aikana ehdit vastata kyselyymme:

Mitä juttuja haluaisit lukea maailmalta? Lähetä meille toiveesi, tässä kirjeenvaihtajien omat vinkit syksyn aiheisiin