Koe uusi yle.fi

Inka Meron kolumni: Jakamistalous tulee vauhdilla, onko Suomi valmis?

Puolet amerikkalaisista työntekijöistä on ennusteen mukaan kohta yksityisyrittäjiä. Euroopassa jakamis- ja alustatalouden myynnin lasketaan nousevan yli puoleen biljoonaan. Ollaanko meillä valmiina, kysyy Inka Mero.

Jakamistalous
Inka Mero Kolumnisti
Sini Liimatainen / Yle

Tiesitkö, että maailman suurin ja arvostetuin hotelliketju on alle kymmenen vuotta vanha yhtiö eikä omista yhtään hotellia?

Isojen kiinteistöjen rakentamisen ja omistamisen sijaan Airbnb tarjoaa internetin välityksellä matkustajille yli 65 000 kaupungissa paikallisten asukkaiden koteja tai huoneita vuokralle vuorokausihintaan. Yhtiöllä on palvelussaan tarjolla jo yli kolme miljoonaa kohdetta vuokrattavaksi.

Jakamistaloudeksi kutsutaan talouden ilmiötä, jossa kuluttajat eli me tavalliset kansalaiset tarjoamme toisille kuluttajille vuokralle omistamiamme asioita. Jakamistalous (siirryt toiseen palveluun) on osa vielä suurempaa ilmiötä - globaalia alustataloutta, jossa myydään kolmansien osapuolten tuotteita tai palveluita ja operoidaan itse palvelua kysynnän ja tarjonnan välissä.

Lainaksi tai vuokralle voi nykypäivänä tarjota ja vuokrata melkein mitä vaan; autoja, asuntoja, kesämökkejä, ruohonleikkureita, luksuskäsilaukkuja ja iltapukuja.

Kalliit, monille aiemmin merkittäviä investointeja ja lainanottoa vaatineet asiat ovat digitaaliseen talouden kautta nykyisin kaikkien käsien ulottuvilla. Miksi siis ostaa kallista tuhansia euroja maksavaa autoa, jos sen voi vuokrata tai lainata netistä muutamilla kympeillä minuuttipohjaisella laskulla, silloin kun haluaa ja oman tarpeen mukaan?

Matkailu ei ole ainoa jakamistalouden kautta muuttuva toimiala. Perinteinen rahan lainaaminen, erilaiset kodin huolto- ja siivouspalvelut, kuljetus-, ravintola- ja ruokapalvelut ovat myös murroksessa. Ostajien ja myyjien kohtaaminen tapahtuu Airbnb:n kaltaisissa markkinapaikoissa, joiden tehtävä on loppujen lopuksi hallita yhtä asiaa, luottamusta, osapuolten välillä.

Airbnb:n tarinasta kiehtovan tekee se, että yrityksistään huolimatta yrittäjätiimi epäonnistui alkuvuosinaan useaan kertaan rahoituksen keräämisessä

Markkinapaikoissa on omat sääntönsä ja laatuvaatimuksensa, ja usein niin ostajia kuin palvelun tarjoaja voivat kokemuksensa pohjalta myös pisteyttää toista osapuolta, jolloin luottamus ja läpinäkyvyys kasvaa entisestään muille palvelun käyttäjille.

Miten uusista haastajista voi kasvaa näin nopeasti globaaleja markkinajohtajia?

Taustalla vaikuttaa useampi globaali megatrendi, joista merkittävin on kuluttajakysynnän muutos. Nuori sukupolvi ei halua aiempiin sukupolvien tavoin sitoa itseään omistamiseen vaan käyttää merkittävästi suuremman osan tuloistaan palveluihin.

Samalla digitalisaatio on mahdollistanut kysynnän ja tarjonnan yhdistämisen kustannustehokkaasti ja globaalisti, jolloin hinnat pysyvät kohtuullisina. Loppu, eli toteutus, jääkin palveluiden keksijöiden ja ideoista uusia yrityksiä luovien startup -yrittäjien vastuulle.

Airbnb:n tarinasta kiehtovan tekee se, että yrityksistään huolimatta yrittäjätiimi epäonnistui alkuvuosinaan useaan kertaan rahoituksen keräämisessä. Menestyksen siemen löytyi lopulta kun tiimi huomasi, että varauksia tuli 2-3 kertaa enemmän vuokrakohteisiin, jotka oli kuvattu ammattivalokuvaajan toimesta. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta on todellisuudessa vaatinut tiimiltä sitkeyttä, erilaisia suunnanmuutoksia ja jatkuvaa mittaamista.

Ennusteiden mukaan vuonna 2020 jo noin 50 % USA:n työvoimasta toimii freelancer-pohjalta itsenäisinä ammatinharjoittajayrittäjinä

Kiinnostavan alusta- ja jakamistaloudesta tekevät lisäksi muutos, jonka ne tuovat perinteisen työn tekemiseen. Tyypillisesti alustatalouden palvelut tuottavat itsenäiset freelance-yrittäjät, jotka saattavat tarjota palveluitaan useamman eri markkinapaikan tai alustan kautta. Ilmiön globaali työllistämisvaikutus on jo merkittävä antaa suuntaa tulevaisuuden työn tekemiselle.

Ennusteiden mukaan (siirryt toiseen palveluun) vuonna 2020 jo noin 50 % USA:n työvoimasta toimii freelancer-pohjalta itsenäisinä ammatinharjoittajayrittäjinä, ja tätä kehitystä pidetään pitkälti globaalin alusta- ja jakamistalouden mahdollistamana ja synnyttämänä. Yritysten liiketoimintamallit muuttuvat ja se tuo samalla muutoksen perinteisiin työsuhteisiin.

Meillä täällä Suomessa vielä suojellaan tiukasti perinteisiä toimialoja kuten taksipalveluita tai apteekkeja. Muutos kuitenkin on jo tapahtunut. Konsulttiyhtiö PWC ennustaa muiden asiantuntijoiden tavoin räjähdystä jakamis- ja alustataloudelle.

Palveluiden läpivirtaavan myyntivolyymin odotetaan kasvavan pelkästään Euroopassa 28 miljardista eurosta yli 570 miljardiin (siirryt toiseen palveluun). Silti Eurooppa ja Suomi tulevat vielä jälkijunassa USA:aan ja Kiinaan verrattuna, joiden isot kotimarkkinat antavat etumatkaa alan yrityksille.

Digitaalisessa maailmassa kehitystä ei pysty jarruttamaan. Siksi Suomeenkin olisi aika nopeasti luoda lainsäädännölliset ja toiminnalliset puitteet jatkamis- ja alustatalouden kasvutrendeihin tukeutuen.

Taannoin Suomen viranomaiset kielsivät taksipalvelu Uberin toiminnan verotussyistä, kun taas Viron verottaja teki Uberin kanssa sopimuksen, jolla Uberin kautta tapahtuva liiketoiminta ja ammatinharjoittaminen verotetaan ja tehdään lailliseksi.

Veromätkyjen sijaan Suomessakin eri palveluntarjoajille voisi tarjota joustavat ja automatisoidut keinot raportoida ansio- tai vuokratulonsa ja siten edesauttaa taloudellista kasvua ja uudenlaista työllistymistä.

Jakaminen on välittämistä. Sharing is caring.

Inka Mero

Kirjoittaja on teknologiaan erikoistunut kasvuyrityssijoittaja ja -yrittäjä, joka uskoo tulevaisuuteen nuorten, yrittämisen ja teknologian mahdollisuuksia nostamalla ja hyödyntämällä. Inka kirjoittaa omista henkilökohtaisista näkemyksistään liittyen teknologian ja talouden murroskohtiin.