Valepoliisi soitti yrittäjälle – "Pysäytä auto tien varteen, jätä pankkikortti autoon ja jatka junalla matkaa"

Valepoliisit ovat alkaneet huijata iäkkäiden henkilöiden lisäksi yrittäjiä. Keski-Suomessa asuva yrittäjä uskoi valepoliisia.

Valepoliisi
auto
Ismo Pekkarinen / AOP

Keski-Suomessa asuva yrittäjä oli käymässä joitakin kuukausia sitten kauppakeskuksessa, jossa hän nosti rahaa automaatista. Sen jälkeen hän haki autonsa parkkihallista.

Muutaman tunnin kuluttua soi puhelin.

Poliisi soitti ja kertoi, että yrittäjä oli joutunut huijauksen kohteeksi. Sen jälkeen yrittäjälle annettiin selkeät toimintaohjeet.

– Yrittäjälle sanottiin, että rikoksen torjumiseksi on välttämätöntä, että hän jättää autonsa tien poskeen. Hänen käskettiin jatkaa matkaansa junalla. Lisäksi yrittäjälle sanottiin, että hänen tuli jättää pankkikortti autoon, kertoo Nordean riskienhallintajohtaja Sakari Wuolijoki.

Yrittäjä teki työtä käskettyä.

Hän jätti autonsa tien varteen ja jatkoi matkaansa junalla. Sen jälkeen valepoliisit menivät nopeasti autolle ja ottivat pankkikortin.

Valepoliisi katsoi tunnusluvun olan yli

Pankkiin yrittäjä oli yhteydessä, kun hänen tilinsä oli nostettu tyhjäksi.

– Huijarit olivat katsoneet kauppakeskuksessa olan takaa yrittäjän pankkikortin tunnusluvun. Sen jälkeen he olivat seuranneet tätä parkkihalliin. Rekisterinumeron perusteella he olivat saaneet selville tämän henkilön henkilöllisyyden, riskienhallintajohtaja Sakari Wuolijoki kuvailee.

Valepoliisit olivat saaneet kaupparekisteristä selville yrityksen tietoja. Näitä tietoja kertomalla he olivat saaneet yrittäjän uskomaan, että kyseessä olisi oikea poliisi.

Tätä huijausta ei kukaan kyennyt estämään, mutta usein pankki pystyy pelastamaan asiakkaansa.

Nordea: Estämme tänä vuonna 150 huijausta

Pankeilla on velvollisuus ilmoittaa poliisille epäilyttävistä tilisiirroista, jotta poliisi pääsisi mahdollisten rahanpesijöiden jäljille.

Pankit seuraavat tarkasti niiden kautta kulkevia tilisiirtoja, ja pankkien tietokoneohjelmat poimivat miljoonien tilisiirtojen seasta epäilyttävältä vaikuttavia maksutapahtumia. Suurin osa niistä osoittautuu normaaleiksi pankkitapahtumiksi tarkemman selvityksen jälkeen.

Rahanpesuun viittaavat tapaukset pankki ilmoittaa poliisille.

Pankki pelastaa asiakkaansa viimeisellä mahdollisella hetkellä

Osa pankin haaviin jääneistä maksuista näyttää siltä, että asiakas on joutunut huijauksen uhriksi. Asiakas on siis laittanut maksun menemään epäilyttävälle taholle. Tällöin pankki pelastaa asiakkaansa viimeisellä mahdollisella hetkellä.

– Me soitamme asiakkaalle ja varmistamme, haluaako hän todella maksaa tällaisen laskun, riskienhallintajohtaja Sakari Wuolijoki sanoo.

Wuolijoen mukaan Nordea esti viime vuonna sata yritysasiakkaaseen kohdistunutta huijausta.

– Arvio on, että tänä vuonna saamme estettyä 150 yritysasasiakkaan huijaustapausta.

Poliisille tänä vuonna yli 5 000 rahanpesuilmoitusta

Vielä neljä vuotta sitten pankit ilmoittivat Rahanpesun selvittelykeskukselle havainneensa vuoden aikana 1 500 epämääräistä tilisiirtoa. Viime vuonna ilmoituksia tehtiin yli 3 000, ja tänä vuonna poliisin arvion mukaan ilmoituksia tehdään yli 5 000.

– Näistä ilmoituksista tulee 90 prosenttia neljästä suurimmasta pankista, sanoo Rahanpesun selvittelykeskuksen päällikkö Pekka Vasara.

Kun keskusrikospoliisissa toimiva Rahanpesun selvittelykeskus saa ilmoituksen pankilta tai muulta finanssialan toimijalta, poliisi alkaa tehdä esiselvittelyä. Vain pieni osa ilmoituksista päätyy varsinaiseen rahanpesututkintaan.

Selvittelykeskus antaa kuitenkin tietoja muihin poliisin tekemiin rikostutkintoihin ja esimerkiksi Suojelupoliisille.