Facebookin puskaradio-ryhmät voivat olla yrittäjän tuho tai pelastus

Ryhmät toimivat hyvinä markkinointiväylinä, sillä ihmiset luottavat muiden kokemuksiin. Myös huono palaute lähtee helposti leviämään.

sosiaalinen media
Puskaradiot
Yle

Facebookin puskaradio-ryhmillä voi olla suuri merkitys etenkin pienille yrityksille. Puskaradio-ryhmissä käydään runsaasti keskustelua palveluista.

Yle seurasi kolmen päivän ajan neljän eri kaupungin puskaradio-ryhmää.

Iso osa ryhmissä käytävästä keskustelusta liittyi jollain tavalla kaupankäyntiin tai palveluihin. Puskaradioissa on paljon myynti- ja tapahtumailmoituksia, mutta niissä myös etsitään palveluntarjoajia.

Sosiaalista mediaa tutkinut dosentti Janne Matikainen Helsingin yliopistosta tietää, että Facebookin puskaradiot ovat nykyaikainen ja hyvä tapa saada tietoa pienistä yrityksistä.

– Pienyrittäjistä on vaikea muuten saada tietoa. Vertaiskokemukset ovat tärkeitä ja niihin luotetaan. Ihmisistä on luontevaa ajatella, että muiden avulla löytää vaikka hyvän ja kohtuuhintaisen remonttifirman, Matikainen sanoo.

Mainonta on helppoa, mutta voi se ärsyttääkin

Salolaisella Jussi Suomelalla on kokemusta Facebookin puskaradioista markkinointikanavana. Nykyään Talonmies Suomela -yritystä pyörittävä mies työskenteli vielä muutama viikko sitten öljypoltinhuoltoja tekevässä yrityksessä. Hän laittoi aina välillä mainoksen Salon Seudun Puskaradio -ryhmään.

– Kyllä niistä oli hyötyä, ja ilmoitusten perusteella tuli aina muutamia puheluita. Se on helppo ja ilmainen tapa mainostaa, Suomela sanoo.

Ryhmät ovat mahtavia mainospaikkoja, kun siellä saavutetaan enemmän silmäpareja kuin laittamalla ilmoitus lehteen.

Janne Matikainen

Sosiaalisen median tutkija Janne Matikainen muistuttaa, että mainoksia laittaessaan kannattaa olla varovainen.

– Ryhmät ovat yrityksille mahtavia mainospaikkoja, sillä siellä saavutetaan enemmän silmäpareja kuin laittamalla ilmoitus lehteen. Mainokset voivat kuitenkin ärsyttää ihmisiä, Matikainen sanoo.

Osassa ryhmistä mainostaminen on myös kielletty.

Janne Matikaisen mukaan sosiaalisen median kanavat, mukaan lukien Facebookin puskaradio-ryhmät, ovat tärkeitä yrityksen maineen kannalta. Matikainen kertoo, että vaikka monet pienyrittäjät eivät sitä ajattele, somekeskustelut voivat vaikuttaa suoraan yrityksen bisnekseen.

Facebook-sovellus älypuhelimessa.
Luong Thai Lin / EPA

Puskaradioissa kysellään paljon suosituksia palveluista tai palveluntarjoajista.

Jussi Suomela kertoo, että hänen ystävänsä käyvät monesti vinkkaamassa sopiviin kyselyihin hänen palveluistaan. Itsekin hän on joskus tullut kertoneeksi itsestään, jos kysely on osunut silmiin.

Tutkija Janne Matikaisen mukaan tällä voi saada asiakkaita, mutta siinä on riskinsäkin.

– Jos ilmoittaa itse keskustelussa, että ota yhteyttä, olen hyvä, niin uskovatko ihmiset, Matikainen pohtii.

Itseään saa puolustaa, tosin muutkin voivat sen tehdä

Facebookin keskusteluissa yrityksen mustamaalaaminen on helppoa. Palaute voi tulla asiastakin, mutta keskustelut alkavat helposti rönsyillä suuntaan jos toiseenkin. Janne Matikaisen mukaan yrityksen täytyy nähdä sosiaalinen media yhtenä asiakaspalautteen kanavana.

Itseään voi lähteä myös puolustamaan, jos kokee siihen tarvetta. Matikaisen mukaan siinäkin on kuitenkin syytä olla varovainen.

– Itsensä puolustaminen ei ole noloa, jos on hyvät perusteet. Liiallinen puolustelu kuitenkin haiskahtaa siltä, että valittamisen aihetta on oikeasti. Silloin se voi kääntyä yritystä vastaan, Matikainen sanoo.

Keskustelut voivat lähteä myös ennakoitua positiivisempaan suuntaan. Esimerkiksi Salon Seudun Puskaradioon kirjoitettiin keväällä negatiivinen palaute Poltinhuolto Ahosesta. Palautteen kommentointi oli kuitenkin täysin päinvastaista.

Yksi negatiivinen viesti sai vastaansa kymmeniä yritystä kehuvia palautteita. Lopulta negatiivinen kommentti taisi kääntyä enemmän yrityksen voitoksi.

Sosiaalisen median tutkija Janne Matikainen muistuttaakin, että kun tekee asiat hyvin, ei somekeskustelusta tarvitse yleensä olla huolissaan. Silloin palaute on positiivista.

Tutkijan mielestä yrittäjien olisi kuitenkin tärkeää muistaa, että jokainen yritys on mukana sosiaalisessa mediassa. Niistä keskustellaan, haluaa sitä tai ei.