USA ja Venäjä rakentavat yhdessä avaruusaseman Kuun lähelle – ensimmäistä matkaa Marsiin valmistellaan

Miljardööri Elon Musk suunnittelee lennättävänsä raketilla ihmisiä maapallon laidalta toiselle.

tiede
Elon Musk puhuu avaruustutkimuskokouksessa.
Elon Musk esittelee SpaceX:n uutta kantorakettia Adelaidessa.Peter Parks / AFP

Yhdysvallat ja Venäjä ryhtyvät yhdessä rakentamaan Kuuta kiertävää avaruusasemaa ja miljardööri Elon Muskin SpaceX-yritys käynnistää ensi vuonna uuden kierrätettävän kantoraketin rakentamisen. Sillä lennettäisiin Marsiin jo vuonna 2022.

Molemmat suunnitelmat olivat puheena Australian Adelaidessa tällä viikolla järjestetyssä avaruustutkimuskokouksessa.

Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa ilmoitti keväällä aikeistaan rakentaa Kuuta kiertävälle radalle sijoitettava avaruusasema, joka toimisi lähtöalustana aurinkokunnan tutkimukselle. Tuolloin kuviteltiin, että kyseessä olisi Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan oma hanke.

Nyt Adelaidessa allekirjoitettiin sopimus, jonka mukaan Venäjän avaruusjärjestö Roskosmos osallistuu aseman rakentamiseen. Aiheesta uutisoi muun muassa Universe Today. (siirryt toiseen palveluun)

Alunperin Nasan oli määrä toimittaa useilla uuden SLS-kantoraketin lennoilla avaruusaseman neljä moduulia Kuun läheisyyteen.

Vielä ei tiedetä, mikä on Venäjän osuus, mutta uutistoimisto Tassin venäläislähteistä saamien tietojen mukaan Roskosmos rakentaisi avaruusasemalle yhdestä kolmeen moduulia sekä telakoitusmismekanismin. Venäjä saattaa rahdata avaruuden rakennustyömaalle muitakin osia, mahdollisesti kehitteillä olevalla Angkara-kantoraketillaan.

Suunnitelman mukaan ensimmäiset toimitukset lähtisivät viimeistään vuonna 2023 ja asema saataisiin käyttökuntoon vajaan kymmenen vuoden kuluttua eli vuonna 2026. Vielä ei ole kerrottu, miten Venäjän liittyminen hankkeeseen mahdollisesti muuttaa aikatauluja.

Eräiden arvelujen mukaan yhteistyöhön saattaa liittyä muidenkin maiden avaruusjärjestöjä. Asemaan saatetaan esimerkiksi lisätä Kanadassa kehitelty aurinkopurje. Sen avulla avaruusasemaa voitaisi tarpeen tullen liikuttaa uuteen paikkaan. Näin säästyisi polttoainetta, jota olisi muuten tuotava rahtina maasta. Nasa sanoo tutkivansa tätä mahdollisuutta.

Nasa on antanut asemalle nimen Deep Space Gateway eli "Syvän avaruuden portti". Se olisi lähtöasema, jolta käynnistyisivät avaruuslennot Marsiin ja muualle aurinkokuntaamme.

Havainnekuva avaruusasemasta kuun lähellä.
Yhdysvallat ja Venäjä suunnittelevat uutta avaruusasemaa Kuuta kiertävälle radalle.NASA

Elon Musk: Avaruusalus Marsiin jo viiden vuoden kuluttua

Adelaidin konferenssissa puhunut yrittäjä ja keksijä Elon Musk vahvisti aiemmin ilmoittamansa aikataulun, jonka mukaan ensimmäiset ihmiset laskeutuisivat marskamaralle vuonna 2024.

Kaksi vuotta tätä ennen Muskin SpaceX-yhtiön uudet kantoraketit tekisivät kaksi rahtilentoa Punaiselle planeetalle. Ruumassa olisi muun muassa energiantuotantoon, luohintaan ja elämän ylläpitämiseen tarvittavia välineitä.

Jotta tiukka aikataulu pitäisi, täytyy SpaceX:n ryhtyä rakentamaan ensimmäistä uudenmallista rakettia ensi vuoden puolivälin vaiheilla, Musk arvioi. Hänet tunnetaan taipumuksesta asettaaa tiukkoja aikatauluja, joista ei ole aina kyetty pitämään kiinni. Aiemmin hänen tavoitteensa oli viedä rahtia Marsiin jo 2018.

Musk paljasti myös yksityiskohtia uudesta BFR- eli Big Falcon Rocket -kantoraketista. Se olisi pituudeltaan 106 metriä ja halkaisijaltaan yhdeksän metriä. Suunnitelmissa on, että BFR:ssä olisi tilat sadalle ihmiselle ja heidän käytössään yli 40 hyttiä. Isossa yhteisessä tilassa matkaajat voisivat viihdyttää itseään vaikkapa elokuvia katselemalla tai pelejä pelaamalla.

Musk uskoo, että matka Marsiin kestäisi kolme kuukautta. Yleisempi käsitys on, että se kestää kuudesta yhdeksään kuukauteen.

SpaceX on Muskin mukaan myös pohtinut keinoja, joilla kallis matka Marsiin voitaisiin rahoittaa. Hän ei kuitenkaan paljastanut yksityiskohtia. Nykyisin yhtiö saa rahaa muun muassa viemällä satellitteja Maata kiertävälle radalle.

Kustannukset alenisivat merkittäväsi, jos yhtä BFR-rakettia pystyttäisiin käyttämään useilla lennoilla.

SpaceX:n Mars-suunnitelmista kertoo muun muassa space.com. (siirryt toiseen palveluun)

BFR lyhentää lentomatkoja myös maapallolla?

Musk uskoo, että BFR:ää voitaisiin hyödyntää myös kotiplaneetallamme matkoilla mantereelta toiselle. Esimerkiksi lento New Yorkista Shanghaihin voisi taittua 39 minuutissa ja Lontoosta pääsisi New Yorkiin 29 minuutissa.

Matkakaan kustantaisi sen enempää kuin lentokoneen economy-luokassa. Matkanopeus olisi 27 000 kilometriä tunnissa.

Musk ei uskaltanut vielä arvioida, milloin maanpäälliset rakettilennot voisivat alkaa.