Kaupungin suosituin eläinlääkäri jäi eläkkeelle – ja heltyi takaisin töihin, koska asiakkaat halusivat: "En vain voi sanoa, etten tänään viitsi"

Kouvolan kaupungineläinlääkärien asiakasmäärä putosi selvästi, kun Sami Rajala jäi eläkkeelle.

eläinlääkärit
Koira tutkittavana eläinlääkärissä.
AOP

– Ne ovat tosi kovia paikkoja. Olen antanut koiralle ensimmäiset penturokotukset, hoitanut sitä koko sen elämän ajan ja sitten annan viimeisen piikin. Ei elämän lopettamiseen totu, sanoo eläinlääkäri Sami Rajala.

Rajala on ollut vuosien ajan Kouvolan suosituin eläinlääkäri. Rajala hoiti jopa yli puolet kaupungineläinlääkäreiden lemmikkipotilaskäynneistä. Asiakaskäyntejä kertyi parhaimmillaan yli 5 000 vuodessa.

Rajalan potilaiden määrä alkoi nousta vuonna 2010. Vaikka eläkeikä lähestyi ja potilaiden määrä oli valtava, kunto oli hyvä. Rajala tarkkaili salaa toista samanikäistä kaupungineläinlääkäriä.

– Hän on vuotta vanhempi kuin minä, mutta ajattelin jatkaa hommia, koska hänkin jatkoi. Ei hän ole koskaan sanonut, että lopettaisi.

Olen antanut koiralle ensimmäiset penturokotukset ja sitten annan viimeisen piikin. Ei elämän lopettamiseen totu.

Sami Rajala

Pari vuotta sitten kaupunki päätti lakkauttaa useita eläinlääkäreiden vastaanottoja eri puolilta kaupunkia ja siirtää ne Kuusankoskelle. Rajalan vastaanotto oli hyvällä paikalla keskustan tuntumassa, ja lakkautus uhkasi sitäkin. Hän ei kokenut yhteisvastaanottoa omakseen.

– En osannut suhtautua siihen. Minulla on ollut enemmän potilaita kuin muilla yhteensä. Jotenkin koin sen noloksi, että asiakkaita olisi alettu jakaa muille, kun niin monet halusivat minulle.

Rajala jäi eläkkeelle 65-vuotiaana, ja yhteisvastaanotto aloitti toissa syksynä ilman häntä. Kaupungineläinlääkäreiden asiakasmäärät alkoivat pudota.

2000 potilaan pudotus

Eläinlääkärit hoitivat ennen vastaanottojen keskittämistä vuosittain noin 9 000 lemmikkiä. Viime vuonna määrä putosi alle 7 000:n.

Syy on paitsi suositun eläinlääkärin eläkkeelle jäämisessä, myös pidentyneissä matkoissa. Ne ovat tuntuneet etenkin Kouvolan eteläosissa, josta matkaa Kuusankoskelle kertyy useita kymmeniä kilometrejä.

Osa asiakkaista on siirtynyt yksityisille eläinlääkäreille. Mutta kun mieluisa eläinlääkäri löytyy, lemmikkien omistajat haluavat viedä sairaan eläimensä mieluummin tutulle lääkärille kuin tuiki tuntemattomalle. Rajalan puhelin pirisi edelleen jatkuvasti.

– Ensin ajattelin, etten tee mitään, pelaisin vain tennistä. Pidin kuitenkin vanhan liittymäni edelleen käytössä. Ehkä jossakin mieleni sopukoissa toivoin, että joku vielä soittaisi.

Eläinlääkäri Sami Rajala
Pyry Sarkiola / Yle

Ilman apulaista

Jo 1980-luvun alussa kotonaan Ravikylässä yksityisvastaanottoa pitänyt Rajala päätti aloittaa vastaanotot uudestaan. Hän alkoi ottaa asiakkaita vastaan viime keväänä. Hän ei mainostanut itseään missään – eikä ollut tarvettakaan.

– Olen yrittänyt pitää jonkinlaista jarrua päällä, mutta olen tehnyt töitä toistaiseksi melkein kaikkina arkipäivinä. Jos joku asiakas on 80-luvulta asti käynyt luonani ties kuinka monen koiran kanssa, en vain voi sanoa että ei tänään kun en viitsi.

Apulaista Rajalalla ei nyt ole, joten suurimpia leikkauksia hän ei enää potilailleen tee. Mutta kissojen ja koirien pieniä leikkauksia, kasvainten poistoja, kastraatioita ja sterilointeja kyllä.

Myös niitä viimeisiä piikkejä, vaikka ne eivät mukavia olekaan.

Ehkä jossakin mieleni sopukoissa toivoin, että joku vielä soittaisi.

Sami Rajala

Erityisen rankkoja ne olivat silloin, kun Rajala menetti molemmat vanhempansa lyhyen ajan sisällä.

– Omistajan surun näkeminen oli tosi hankalaa, kun se oma kaiho ja suru nousi hirveän voimakkaasti pintaan. Siinä pitää vain ulkoistaa itsensä, muuten jäisi koira lopettamatta. Se olisi kaikkein pahinta, jos siihen menisi mukaan itkemään.

Osaaminen ja sosiaaliset taidot

Rajala ei ole ainoa eläinlääkäri, joka on lemmikinomistajien suosiossa. Eläinlääkäriliitolla ei kuitenkaan ole tietoa siitä, miten potilasmäärät jakautuvat lääkärien välillä.

– Lääkärin suosioon voi vaikuttaa monikin asia kuten jokin erityisosaaminen tai sosiaaliset taidot. Asiakkaat varmasti arvostavat eri asioita lääkäreissä, sanoo Eläinlääkäriliiton puheenjohtaja Päivi Lahti.

Sami Rajala kertoo, että hänelle on muodostunut pitkäaikaisista asiakkaistaan ystävyyssuhteitakin. Ennen eläkkeelle jäämistä asiakkaat myös kyselivät Rajalaltakin suosituksia muista hyvistä lääkäreistä. Hän pohti tarkkaan, ketä suositteli kenellekin.

– Jotkut haluavat jutella kaikesta maan ja taivaan välillä. Toiset ovat jäyhempiä ja hoitavat asian. Asiakaspalvelussa pitää mennä vähän henkilön mukaan.

Koira eläinlääkärissä.
Mikko Koski / Yle

Rajalalla on käynyt toukokuusta lähtien yli tuhat potilasta. Omaa lemmikkiä hänellä ei ole ollut 27 vuoteen.

– Kun olin nuori, meillä oli aina koira. Molemmat omat lapseni saivat kuitenkin herkästi astmaoireita koiran ja kissan karvoista. Siksi meillä ei ole niitä ollut.

Vaikka lapset ovat jo muuttaneet pois kotoa, Rajala ei kaipaa omaa koiraa.

– Näen niitä niin paljon. Saan taputella ja silitellä niitä tarpeeksi. Ei sillä tavalla, että siihen kyllästyisi, mutta en koe, että pitäisi olla oma lemmikki.

Keskittäminen paransi hoidon laatua

Joskus Rajala pohtii, missä loput hänen asiakkaistaan käyttävät lemmikkejään nyt. Hän ei osaa sanoa, miksi on ollut niin suosittu.

– En pidä itseäni korvaamattomana. Vastaanottoni oli ehkä hyvällä paikalla Lehtomäessä. Ja kaikki eivät kuitenkaan halua viedä lemmikkiä isompiin yksityisiin paikkoihin.

Kouvolan kaupungilta kerrotaan, että asiakkaiden vähenemisestä huolimatta kaupungineläinlääkäreiden keskittäminen samaan paikkaan on ollut hyvä ratkaisu.

– Saimme asianmukaisesti varustellun vastaanoton, jossa pystytään hoitamaan päivystystapaukset laadukkaasti. Yksittäiset vastaanotot olivat pääosin hyvin heikosti varusteltuja ja esimerkiksi päivystysleikkaukset tehtiin usein erittäin puutteellisissa oloissa, kertoo vastaava kaupungineläinlääkäri Hanna-Mari Luukkonen.

Säästöjä on tullut tilavuokrista sekä väline- ja laitehankinnoista.

– Nykyään viisi eläinlääkäriä käyttää samoja laitteita, eikä niitä tarvitse hankkia jokaiselle erikseen, kertoo Luukkonen.

Myös palaute asiakkailta on ollut Luukkosen mukaan lähes yksinomaan positiivista.