1. yle.fi
  2. Uutiset

Merenkulun suuri murros: Osa laivoista seilaa ilman miehistöä jo parin vuoden kuluttua

Meriteknologiaa kehittävän Rolls Roycen mukaan itseohjautuvat alukset ovat jopa turvallisempia kuin nykyiset laivat.   

vesiliikenne
Havainnekuva Rolls Roycen konttilaivasta.
Rolls Roycen mukaan uutta tekniikkaa käytetään aluksi tavarankuljetuksissa.Rolls-Royce

Teollisuuskonserni Rolls-Roycen mukaan konttilaivoissa ei vuonna 2020 tarvita perinteistä komentosiltaa. Suomessa itseohjautuvien alusten kehitystyötä vetävä johtaja Iiro Lindborg sanoo, että laivat voivat uuden tekniikan myötä seilata ilman laivalla olevaa henkilöstöä jo parin vuoden kuluttua.

– Tavoitteenamme on saada itseohjautuvat laivat liikenteeseen vuoteen 2020 mennessä.

– Uskon vahvasti, että laivamme ovat kaupallisessa käytössä ensimmäisenä Pohjoismaissa.

Lindborgin mukaan Rolls Roycen juuri päättyneet koeajot olivat menestys.

Aluksia valvotaan etänä komentokeskuksesta

Rolls Royce korostaa olevansa kilpailijoitaan edellä. Miehittämättömiä aluksia kehitetään kuitenkin muuallakin maailmassa. Lindborgin mukaan kovimmat haastajat löytynevät Norjasta ja Yhdysvalloista. Rolls Royce on keskittänyt kehitystyönsä Turkuun ja Raumalle.

Lindborgin mukaan itseohjautuvia laivoja valvotaan etänä komentokeskuksessa.

– Valvomoon saadaan sama tieto kuin komentosillalla seisovalla henkilöstöllä nykyisellään on, Lindborg selventää.

– Valvomo ei kylläkään keinu, hän naurahtaa.

Robottilaivojen yleistymiseen vaikuttaa myös lainsäädäntö

Lindborg sanoo, että teknisesti itseohjautuvat laivat ovat jo nyt täysin mahdollisia. Aluksi uutta tekniikkaa on tarkoitus ottaa käyttöön tavarankuljetuksessa. Rolls Roycen mukaan uusi tekniikka sopii kuitenkin lähtökohtaisesti kaikentyyppisiin aluksiin.

– Ensin autolautat ja erilaiset hinaajat ja siitä sitten vain eteenpäin, Lindborg kertoo.

Meriliikenteen murrokseen vaikuttaa paitsi tekniikan kehitys myös alaa sääntelevä lainsäädäntö.

– Siinä ovat myös lainsäädännölliset asiat, jotka vaikuttavat siihen, kuinka paljon ja minkäkokoisia laivoja voidaan operoida, Lindborg sanoo.

– Teknologisesti on jo täysin mahdollista toteuttaa liikennöinti miehittämättömänä, mutta kehitämme tätä turvallisuusaspektia ja järjestelmien luotettavuutta vielä eteenpäin.

Havainnekuva Rolls Roycen tulevaisuuden laivasta.
Itseohjautuvia laivoja valvotaan maissa olevista komentokeskuksista.Rolls-Royce

Automaation uskotaan lisäävän merenkulun turvallisuutta

Lindborgin mukaan itseohjautuvat alukset ovat samankokoisia kuin nykyiset laivat.

– Kyse on ihan oikeasta laivakoosta eli oikeita kaupallisia aluksia tullaan operoimaan.

Lindborg uskoo, että itseohjautuvat laivat ovat jopa turvallisempia kuin nykyiset laivat. Lindborgin mielestä automaatio lisää merenkulun turvallisuutta. Turvallisuus onkin hyvin keskeinen osa meneillään olevaa kehitystyötä.

– Nykyiset laivat ovat hyvin turvallisia, mutta myös turvattomia, koska onnettomuuksia sattuu huomattava määrä. Henkilöstö saattaa olla väsynyt ja keskittymiskyky herpaantuu, Lindborg selventää.

Lindborg sanoo, että lisäämällä automaation tasoa helpotetaan merilllä kellon ympäri tapahtuvaa operointia haastavissa olosuhteissa.

Lue seuraavaksi