Oppositio käy hyökkäykseen raiteiden kilpailutusta vastaan – katso keskustelu suorana kello 14 alkaen

Hallitus vastaa opposition raideliikenteen vapauttamista koskevaan välikysymykseen iltapäivällä eduskunnassa.

Välikysymyskeskustelu
Junia Helsingin rautatieasemalla.

Miten hallitus puolustaa yhtä politiikan syksyn kuumaa perunaa, rautateiden avaamista kilpailulle? Se selviää tänään, kun se vastaa oppositioryhmien jättämään välikysymykseen junaliikenteen kilpailun avaamisesta ja valtion omistajaohjauksesta.

Oppositio ei ole omasta mielestään saanut hallitukselta riittäviä vastauksia kysymyksiin Suomen raideliikenteen tulevaisuudesta eikä hallituksen VR:ää koskevasta omistajaohjauksesta.

Hallitus kertoi elokuussa, että se on päättänyt avata VR:n henkilöliikenteen vaiheittain kilpailulle vuoteen 2026 mennessä. Uudistuksessa VR:stä suunnitellaan eriytettäväksi kolme erillistä yhtiötä, jotka olisivat kalustoyhtiö, kunnossapitoyhtiö sekä kiinteistöyhtiö.

Uudistuksella hallitus haluaa parantaa rautatieliikenteen palvelutasoa ja asiakaslähtöisyyttä sekä kasvattaa junaliikenteen osuutta henkilöliikenteessä. Kilpailun avaamisella halutaan edistää myös lippujen hintakilpailua.

Spring Advisor -konsulttiyhtiön selvitys arvioi kuitenkin, ettei hallituksen hyväksymä suunnitelma VR:n pilkkomisesta ja matkustajaliikenteen avaamisesta kilpailulle täytä liikenneministeriön uudistuksen omia tavoitteita. Selvityksen mukaan VR:n arvo romahtaisi, junamatkustaminen ei lisääntyisi ja lippujen hinnat alenisivat vain hitusen.

Veturimiesten liitto VML on arvostellut uudistusta voimakkaasti. VML ei vastusta kilpailun avaamista, mutta ei hyväksy tapaa, jolla matkustajaliikennettä aiotaan kilpailuttaa.

Välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja on Harry Wallin (sd.), joka on toiminut aiemmin veturinkuljettajana.

Hallituksen luottamuksesta äänestetään huomenna keskiviikkona.

Seuraa välikysymyskeskustelua suorana kello 14 alkaen TV1:ssä tai Yle Areenassa.

Lue myös:

Oppositio jättää välikysymyksen raideliikenteestä ja VR:n omistajaohjauksesta

Analyysi: Kilpailu ei kannata, kermankuorintaa tulee – Viisi virheellistä väitettä junakilpailusta

VR:n monopoli murtuu: Näitä kuutta asiaa se tarkoittaa