1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Länsimetro

Länsimetro ei ole vieläkään täysin valmis, mutta silti se luovutetaan nyt HKL:lle

"Tämä on hyvin iso askel länsimetron historiassa", sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Länsimetron Aalto-yliopiston asema Espoossa joulukuussa 2016. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Länsimetron hallinta siirtyi tänään tiistaina Länsimetro-yhtiöltä Helsingin kaupungin liikennelaitokselle eli HKL:lle. Osapuolet kertovat asiasta tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).

HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski ennakoi Ylelle jo viime torstaina, että metron luovutus saattaisi tapahtua juuri tänään.

Hallinnan siirto merkitsee eräänlaista lähtölaskentaa sille, milloin metro Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään voi todella alkaa kulkea, vahvistaa Lehmuskoski Ylelle nyt.

– Nyt alkaa koekäyttöjakso. Sitten, kun koekäyttöjakso saavuttaa ne kriteerit, joita sille on asetettu, metro voidaan ottaa matkustajaliikenteen käyttöön, hän sanoo.

Lyhimmillään koekäyttöjakso voi kestää kaksi viikkoa, Lehmuskoski toteaa mutta huomauttaa, että käytännössä metron koekäyttöä jatkettaneen jonkin verran kauemmin.

– Kriteerinä on, että tulee kaksi viikkoa häiriötöntä käyttöä ilman että tulee virheitä, jotka kaatavat järjestelmän tai aiheuttavat sellaisia häiriöitä, jotka näkyvät matkustajaliikenteessä luotettavuusongelmina.

– Uskon, että alkuvaiheessa tulee jotain, joka edellyttää korjaamista, säätöä; että tästä ei ihan kahdessa viikossa välttämättä selvitä. Mutta toisaalta uskon myös, että ei siinä kovin kauan pidempään mene.

Länsimetron hallinnan siirtymisen HKL:lle allekirjoittivat tiistaina HKL:n hallintopäällikkö Rain Mutka (vas.), HKL:n hallintojohtaja Yrjö Judström, Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo ja Länsimetron toimitusjohtaja Ville Saksi. Kuva: HKL

"Ollaan aivan kalkkiviivoilla"

Lehmuskosken mukaan HKL ja kuntien omistama Länsimetro-yhtiö allekirjoittivat tänään metron hallinnan siirtoa koskevat pöytäkirjat. Miten merkittävästä tapahtumasta on kyse?

Metroa on rakennettu kahdeksan vuotta. Tämä on merkkipaalu siitä, että ollaan hyvin lähellä, että homma on valmis.

Ville Lehmuskoski

– Kyllä tämä on hyvin iso askel länsimetron historiassa, Lehmuskoski vastaa kysymykseen.

– Länsimetroa on rakennettu kahdeksan vuotta. Tämä on merkkipaalu siitä, että ollaan hyvin lähellä sitä, että homma on valmis. Ollaan aivan kalkkiviivoilla.

HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski metrovalvomossa Herttoniemessä. Kuva: Mårten Lampén / Yle

HKL on sanonut usein, että hallinnan siirto Länsimetro-yhtiöltä HKL:lle tapahtuu vasta sitten, kun metro on rakennushankkeena riittävän valmis. Saako HKL nyt täysin toimivan metron hallintaansa? Ei, Lehmuskoski toteaa.

– Metro ei ole täysin toimiva. Hallinnan siirto tapahtuu niin sanotusti puuttein.

– Olemme yhdessä Länsimetron kanssa kirjanneet puutelistat, jotka ovat vielä Länsimetro Oy:n vastuulla. Länsimetro hoitaa ne kuntoon.

Metro on tästä huolimatta kuitenkin niin hyvässä kunnossa, että HKL pystyy käynnistämään koekäyttövaiheen ja tavoittelemaan kahden viikon häiriötöntä jaksoa, Lehmuskoski sanoo.

Lokakuu on mahdollinen. Uskon, että ainakaan marraskuuta pidemmälle aloitus ei veny.

Ville Lehmuskoski

– Samanaikaisesti, koekäytön rinnalla, Länsimetro Oy omalla puolellaan hoitaa tätä puutelistaa niin että viimeisetkin puutteet saadaan kuntoon.

Liikenteen aloitus ei veny "ainakaan marraskuuta pidemmälle"

Lehmuskoski on arvioinut aiemmin, että länsimetro voisi alkaa kulkea jo lokakuun aikana.

Tämä on mahdollista edelleen, hän sanoo nyt.

Onko marraskuu kuitenkin todennäköisempi kuukausi?

– Sitä on vaikea arvioida. En lähde spekuloimaan sitä. Lokakuu on mahdollinen, ja uskon, että ainakaan marraskuuta pidemmälle se [liikenteen aloitus] ei veny, Lehmuskoski vastaa.

Länsimetroa on rakennettu vuosia. Kuva: Kai Jaskari / Yle

Vaikka metron matkustajaliikenne alkaisi kulkea lähiviikkojen aikana, aikoo liikenteen tilaaja eli Helsingin seudun liikenne HSL jatkaa suoria bussiyhteyksiä Helsingin ja Espoon välillä ainakin vuodenvaihteeseen asti.

Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi on perustellut asiaa sillä, että bussiyhtiöt tarvitsevat noin kaksi kuukautta aikaisemmin tiedon siitä, jatkuuko liikenne vai ei. Toisaalta myös joulukuun alku on huono aika tehdä isoja muutoksia, koska silloin liikkeellä on paljon sellaisia matkustajia, jotka eivät käytä joukkoliikennettä jatkuvasti, Rihtniemi sanoi Ylelle viime viikolla.

Tarkoitus kuitenkin on, että nykyinen bussiliikenne ja metro liikennöivät useamman viikon ajan päällekkäin.

Metroliikenteen alkamisesta tiedottaa myöhemmin juuri HSL.

Lue lisää aiheesta:

Riita maan alla – näin länsimetron avaus tyrittiin