1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tarjouskilpailu

Sapiskaa saanut kyytikeskusyrittäjä: "Emme harhauttaneet Soiten tarjouskilpailussa – nyt kuljetukset toimivat"

Speysin toimitusjohtaja Jouko Sipilän mukaan yhtiön asiakkuudet tulivat riittävän selvästi ilmi tarjouksesta. Soiten hallituksessa luottamus Speysiin horjuu.

Arkistokuva. Kuva: Jarkko Heikkinen / Yle

Soiten kyytikeskuspalvelun toimittavan Speys Oy:n toimitusjohtaja Jouko Sipilä kiistää, että yhtiö olisi harhauttanut päättäjiä tarjouskilpailun yhteydessä. Soiten varapuheenjohtaja Pekka Nurmi väitti maanantaina, että Speys antoi väärää tietoa referensseistään eli aiemmista asiakkuuksistaan ja osaamisestaan.

– Olemme tarjonneet kokonaisratkaisua, johon sisältyy sekä palvelu että teknologinen järjestelmä. Tarjouksessa mainitut referenssit ovat nimenomaan ratkaisuun liittyviä referenssejä, kertoo toimitusjohtaja Jouko Sipilä.

Pekka Nurmen mukaan Speys käytti tarjouksessaan yhtiölle ohjelmiston kehittäneen Attracs Oy:n asiakkuuksia. Sipilä myöntää asian osin todeksi.

– Ne ovat sekä Speysin että Attracsin referenssejä. Tässä puhutaan Soiten pyytämästä kokonaisratkaisusta, johon liittyvät sekä palvelu että järjestelmä.

– Kävikö tarjouksesta selkeästi ilmi, että siinä oli käytetty sekä Speysin että Attracsin referenssejä?

– Kyllä se tulee esille, koska tarjoukseen on tuotu nimenomaan tämä kokonaisratkaisu. Siinä tulee selvästi esille, että kyse on kokonaisratkaisun referensseistä.

"Palvelu toimii nyt hyvin"

Maakunnan vanhuksille ja vammaisille kuljetuksia järjestävä kyytikeskus aloitti toimintansa kuukausi sitten kritiikkivyöryn saattelemana. Takseja on jäänyt kokonaan tulematta tai niitä on jouduttu odottamaan tunteja. Soite pyysikin anteeksi Keskipohjanmaa-lehdessä (siirryt toiseen palveluun)asiakkaille koituneita haittoja.

Speys sanoo lisänneensä kyytikeskuksen alun jälkeen henkilökuntaa niin puhelinpalveluun kuin teknisen järjestelmän kehittämiseen.

– Viesti ja terveiset asiakkaille on se, että palvelu toimii hyvin. Haluamme olla jatkuvassa vuorovaikutuksessa sekä asiakkaiden että kyytiä tarjoavien tahojen eli taksiautoilijoiden kanssa hyvässä rakentavassa hengessä vieden asioita eteenpäin. Haluamme ennen kaikkea sellaisen palvelun, johon asiakkaat ovat tyytyväisiä. Hyvin paljon on myös positiivista palautetta tullut meille tämän palvelun tiimoilta, sanoo toimitusjohtaja Jouko Sipilä.

Speysillä on asiakkaita Sipilän mukaan niin teollisuuden kuin kaupan puolelta, isoimmat asiakkaat löytyvät raskaasta teollisuudesta.

– Speysillä on osaajien puolesta kokemusta henkilöliikenteestä, mutta keväästä 2016 toimineella Speysillä ei yrityksenä varsinaisesti voi olla henkilöliikenteestä kovin pitkää referenssiä, mutta osaajien taustalla ja kokonaisratkaisussa on hyvinkin pitkät referenssit henkilöliikenteen puolelta.

Sipilän mukaan henkilöliikenteen vaatimukset eivät tulleet yritykselle yllätyksenä, sen sijaan uudistuksesta tiedottamisen asiakkaille olisi voinut tehdä paremmin.

– Tarjoamamme palvelu ei ole epäonnistunut. Sitä on hyvin isoilla resursseilla ja nopeilla muutoksilla saatettu toimintaan. Perustavanlaatuisena haasteena voi sanoa, että tämä palvelupaketti on kaikille osapuolille täysin uusi. Tietyllä tavalla tämä on täysin uutta palvelua Suomessa.

Myös Sipilää enemmän kyytikeskuksen arjessa työskentelevä Speysin liiketoimintajohtaja Jussi Peltola vakuuttaa, että asiat ovat nyt kunnossa.

– Palvelu pelaa olosuhteisiin nähden erittäin hyvin. Palvelun laatutaso mitataan päivittäin ja raportoidaan ostajalle (Soite) ja palvelussa ollaan tällä hetkellä ostajan hyväksymällä tasolla. Toki teemme jatkuvasti parannuksia palvelujärjestelmäämme, tämä on jatkuvaa kehitystyötä, sanoo Peltola.

Luottamus Speysiin horjuu

Soiten hallituksessa luottamus Speysin toimintaan horjuu. Hallitus on puheenjohtaja Veikko Laitilan mukaan käsitellyt kyytikeskuksen tilannetta kahdesti ja hallitus saa raportteja keskuksen toiminnasta.

– Luottamukseni Speysiin ei ole enää tallella. Tällä hetkellä pallo on Speysin puolella, että pystyvätkö he sovittuihin määräaikoihin ja sovittuihin korjaustoimenpiteisiin vastaamaan. Ainostaan sitä kautta luottamus voi palautua, jos on palautuakseen, sanoo Laitila.

Varapuheenjohtaja Pekka Nurmi olisi valmis purkamaan sopimuksen välittömästi, Veikko Laitila etenisi hitaammin.

– Olen sitä mieltä, että sopimus pitää avata ja käydä läpi. Siihen pyydetään talon ulkopuolelta juridista apua. Millä ehdoilla sopimuksen purku on mahdollista, niin minä en osaa siihen vastata. Asiaa arvioidaan hankintalain puitteissa, ei tässä mihinkään huutoäänestykseen voida lähteä, toteaa Laitila.

Virkamiehet selvittävät seuraavaan Soiten hallituksen kokoukseen, mitä vaihtoehtoja Soitella on sopimuksen purkamisessa tai hinnanalennuksen saamisessa.