Ministeri Berner puolusti junaliikenteen vapauttamista: Suomella ei ole varaa odottaa uudistusten toteuttamista 2020-luvun lopulle asti

Bernerin mukaan nykyinen järjestelmä on arvioitu tehottomaksi.

rautatieliikenne
 Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner puhuu ja hänen takanaan istuvat valtiovarainministeri Petteri Orpo (vas.) ja eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho, eduskunnan täysistunnossa
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner puhuu ja hänen takanaan istuvat valtiovarainministeri Petteri Orpo (vas.) ja eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho, eduskunnan täysistunnossa.Jussi Nukari / Lehtikuva

Hallitus on vastannut oppositioryhmien jättämään välikysymykseen henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle rautateillä.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoi hallituksen vastauspuheenvuorossa, että kilpailu on päätetty avata, koska sen on arvioitu tuovan paremmat palvelut junamatkustajille ja hyödyttävän koko yhteiskuntaa.

– Kilpailu luo yrityksille kannustimen toiminnan kehittämiseen. Kun yritykset kilpailevat matkustajista, ihmisille syntyy mahdollisuus valita erilaisten vaihtoehtojen väliltä, Berner sanoi.

Junien henkilöliikenteen nykyinen yksinoikeuksiin ja suorahankintoihin perustuva järjestelmä on hänen mukaansa arvioitu tehottomaksi.

– Palveluja kilpailutettaessa verorahojen käyttö on läpinäkyvämpää, Berner huomautti.

Berner puolusti uudistusta myös ilmastosyillä. Hänen mukaansa Suomella ei ole varaa odottaa uudistusten toteuttamista 2020-luvun lopulle asti.

– Päästövähennystavoitteemme ovat kunnianhimoiset, ja vuosi 2030 tulee eteen nopeasti, Berner totesi viitaten EU:ssa sovittuihin energia- ja ilmastotavoitteisiin.

"Kilpailu on näkynyt kohonneina palkkoina"

Oppositio on pelännyt, että kilpailun avaaminen karsisi henkilöstöä ja leikkaisi palkkoja. Bernerin mielestä pelko on aiheeton.

– Maissa, joissa henkilöjunaliikenne on avattu kilpailulle, liikenteen kysyntä ja tarjonta ovat kasvaneet merkittävästi. Tämä on lisännyt myös osaavien työntekijöiden tarvetta ja kilpailu on näkynyt myös kohonneina palkkoina.

Berner halusi myös oikaista opposition väitteen siitä, että uudistuksen käyttöoikeussopimuksiin perustuva kilpailutusmalli ei synnytä kilpailua vaan ainoastaan alueellisia monopoleja nykyisen valtakunnallisen monopolin tilalle.

– Käyttöoikeussopimukset eivät takaa operaattoreille yksinoikeutta kilpailutetuille alueille. Valitussa mallissa samalla rataosalla voi toimia useita yrityksiä.

Berner kuitenkin myönsi, että Suomi ei nouse raideliikenteessä Ruotsin ja Iso-Britannian tasolle pelkästään kilpailua avaamalla.

Hän kertoi, että jatkossakin on panostettava rataverkon kehittämiseen, ja kattavan junaliikenteen tarjonnan turvaaminen koko maassa edellyttää julkista tukea.

Lue myös:

VR puhuttaa eduskunnassa – tämän takia sen pitäisi kiinnostaa sinuakin