Kasvava e-urheilubisnes vetää puoleensa – yhä useammat haluavat päästä mukaan

E-urheilun kasvavat harrastajamäärät sekä rahavirrat ovat saaneet myös perinteisen urheilu- ja liikuntakentän pohtimaan rooliaan uuden lajin suhteen.

urheilu
Counter Strike GO on yksi suurimmista e-urheilupeleistä
Counter Strike GO on yksi suurimmista e-urheilupeleistä.Kalle Pallonen/Yle

E-urheilun kasvavat harrastajamäärät sekä rahavirrat ovat saaneet myös perinteisen urheilu- ja liikuntakentän reagoimaan. Esimerkiksi jääkiekon SM-liigaseuroista Helsingin IFK:lla ja Porin Ässillä on jo omat e-urheilujoukkueensa, samoin kuten jalkapallon Veikkausliigassa pelaavalla seinäjokelaisella SJK:lla.

– Laji itsessään on ollut näissä yhteisöissä pinnalla jo yli vuosikymmenen, että ei se niin valtavan uusi juttu ole. Esimerkiksi nämä perinteisen urheilun joukkueet ovat nyt heränneet. He tietävät, että e-urheilu tavoittaa valtavan määrän nuoria. Heille on tärkeä mahdollisuus päästä tämän uuden urheilulajin pariin, puntaroi Joona Kapiainen.

Puhelin soi erittäin tiuhaan ja sähköpostia tulee.

Joonas Kapiainen

Elektroninen urheilu on viihdeteollisuuden sarka mikä monen intohimon kohteena tällä hetkellä. Maailmalla suurimmat palkintorahat lasketaan miljoonissa, ja suurimpia kotimaisia turnauksia on jo televisoitu Suomessakin Ylen kanavillakin. Kuluneen vuoden aikana pyörre e-urheilun ympärillä on kasvanut entisestään.

– Puhelin soi erittäin tiuhaan ja sähköpostia tulee. Erilaiset liiketoiminnan alat ovat uteliaita kuulemaan millaisia asioita e-urheilu pitää ympärillään ja miten siinä voisi olla mukana, toteaa Suomen elektronisen urheilun liiton puheenjohtaja Joonas Kapiainen.

Yllä mainitusta syystä myös esimerkiksi ihmisiä vauvasta vaariin liikuttava liikunnan aluejärjestö Etelä-Savon liikunta on herännyt pohtimaan omaa suhdettaa e-urheiluun.

– Se on tätä päivää, se kasvaa koko ajan ja kiinnostaa nuoria yhä enemmän. Meidän täytyy olla mukana tässä nykyajan menossa, toteaa Etelä-Savon liikunnan aluejohtaja, liikuntaneuvos, Heino Lipsanen.

Meidän täytyy olla mukana tässä nykyajan menossa.

Heino Lipsanen

Itse peliä ja pelaamisen tietotaitoa liikuntajärjestö ei ole levittämässä. ESLI:n rooli olisi enemmänkin pelaajien fyysisen kunnon kehittäminen.

– Me ollaan vielä ihan alkutekijöissä ja mietitään näitä meidän toimenpiteitä. Me halutaan tietysti kuulla näitä pelaajia, mutta tietenkin kun ruetaan kilpailumielessä pelaamaan, niin se tarkoittaa sitä, että myös fyysinen kunto pitää olla hyvä, pohtii Lipsanen.

– Näen sen itse niin kuin formulat tai ralliautoilun. Pärjätäkseen siinä pitää olla erittäin hyvässä fyysisessä kunnossa. Meidän vaan täytyy löytää konsteja millä me pystytään pitämään nämä nuoret myös fyysisesti kunnossa. Uskon, että me löydetään ratkaisuja siihenkin, jatkaa Lipsanen.

Tällaisen huipulla olevan ammattilaisen täytyy myös jollain tavalla treenana fyysisesti.

Joonas Kapiainen

E-urheilussa suoritukset itsessään eivät ainakaan toistaiseksi ole fyysisiä. SEUL:n puheenjohtajan Joonas Kapiaisen mukaan pelaamisessa painottuu mielellinen ja strateginen ajattelu sekä koordinaatiokyky. Fysiikan merkitystä ei kuitenkaan voi rajata pois kun haetaan viimeisiä pieniä marginaaleja.

– Tällaisen huipulla olevan ammattilaisen täytyy myös jollain tavalla treenana fyysisesti, että hän pysyy skarppina näissä turnaustapahtumissa ja kilpailuissa, avartaa Suomen elektronisen urheilun liiton puheenjohtaja Joonas Kapiainen.

Suomessa e-urheiluammattialisia on Joona Kapiaisen mukaan noin 30-40. Lisäksi on aktiivisesti kilpailevia suomalaispelaajia on useita tuhansia. Maailmanlaajuisesti suurimmissa peleissä pelaajia saattaa olla kymmeniä miljoonia. Suurimpien turnauksien palkintorahat ovat merkittäviä, mutta ilmaista rahaa e-urheilussakaan ei ole tarjolla.

– Tunku huipulle on niin valtava, kun osallistuminen tapahtuu verkon välityksellä, eikä ole maakohtaisia rajoituksia. Se vaatii suuren määrän lahjakkuutta mutta myös suuren määrän harjoittelua, toteaa Joonas Kapiainen.