Oppositio haukkui hallituksen junauudistuksen lyttyyn: "Kelvoton", "Valtionyhtiön liiketoiminta huutokaupataan"

Kermankuorijoiden pelko leimasi välikysymyskeskustelua junaliikenteen vapauttamisesta.

Välikysymyskeskustelu
Harry Wallin
Oppositiopuolue SDP:n kansanedustaja, välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Harry Wallin puhuu.Jussi Nukari / Lehtikuva

Oppositio antoi täyslaidallisen hallitukselle junaliikenteen vapauttamista koskevassa välikysymyskeskustelussa tiistaina.

Välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja, veturinkuljettajana aiemmin työskennellyt Harry Wallin (sd.) tuomitsi hallituksen uudistuksen jyrkin sanankääntein ja esitti asiassa hallitukselle epäluottamusta.

Wallinin mukaan oppositiosta käsin on hankala nähdä, miten hallitus aikoo onnistua uudistuksen tavoitteissaan.

– Enemmänkin näyttää siltä, että hallitus on päättänyt huutokaupata valtionyhtiön liiketoiminnan, Wallin sivalsi.

Wallin syytti hallitusta tasapainottomuudesta koskien kilpailutuksen valmistelua. Hänen mukaansa hallitus on piilotellut uudistukseen liittyviä selvityksiä, joita on saatu lukea lehdistöstä.

Perussuomalaisten ryhmäpuheenvuoron pitänyt Jani Mäkelä moitti hallituksen ideologiaa markkinaehtoiseksi ja kilpailun vapauttamiseksi keinolla millä hyvänsä.

– Jopa niin, että yksityistetään ulkomaisille saalistajille veronmaksajien varoin hankittu yhteinen omaisuus ulkomaisen pääoman eduksi ja taskuun, Mäkelä arvosteli.

Hallitus on perustellut uudistusta osin EU:n vaatimuksilla. Hallituksen esittämässä mallissa VR:n kalusto, huolto sekä kiinteistöt erotettaisiin jatkossa omiksi valtionyhtiöikseen. Mäkelä muistutti, että EU ei kuitenkaan edellytä VR:n purkamista.

"Mistä rahat revittäisiin?"

Vihreiden ryhmäpuheenvuoron pitänyt Jyrki Kasvi syytti Wallinin tapaan hallitusta salailusta.

– Ilman median tietopyyntöjä joutuisimme käymään tämän keskustelun pelkkien arvailujen varassa. Nytkin tilannekuva on epäselvä, sillä selvitykset ovat ristiriitaisia, ja VR:n tiedot on niistä poistettu, Kasvi sanoi.

Ruotsalaisen kansanpuolueen ryhmäpuheenvuoron pitänyt Mats Nylund totesi hieman maltillisemmin, että päätös rautateiden kilpailulle avaamisesta kilpailulle on perusteltu. Hän kuitenkin sanoi, hallituksen suunnitelmat kilpailutuksen aikaistamisesta eivät vakuuta.

Nylund muistutti, että Suomen kaltaisessa pitkänomaisessa maassa, jossa on vielä eri raideleveys, ei ole helppo toteuttaa raideliikenteen kilpailutusta. Nylundin mukaan perusedellytys kilpailun toimivuudelle on lisätä rataverkon kapasiteettia.

Vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoron pitänyt Jari Myllykoski haukkui hallituksen suunnitelman kuvaillen sitä kelvottomaksi. Myllykoski kertoi, että konsulttiarvion mukaan kilpailuttamisesta saataisiin lisää hyötyä vain, jos valtio tekisi rataverkolle miljardiluokan investoinnit.

– Mistä nuo rahat revittäisiin, kun VR ei pystyisi maksamaan nykyiseen tapaan osinkoja valtiolle, joita esimerkiksi viime vuodelta maksettiin 90 miljoonaa euroa? Myllykoski ihmetteli.

Myllykoski tyrmäsi hallituksen uudistuksen perussuomalaisten Mäkelän tapaan ideologiseksi hankkeeksi, jossa valtion omaisuus alistetaan "kansainvälisten kermankuorijoiden käsiin".

Sipilä käski lopettamaan vatuloinnin

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) myönsi, että hallituksen hanke on ideologinen. Hän listasi uudistukseen useita syitä.

– Haluamme estää ilmastonmuutosta, haluamme vähentää liikenteen päästöjä, haluamme edistää työvoiman liikkuvuutta, haluamme edistää alueiden saavutettavuutta ja haluamme edistää suomalaisten matkustusmukavuutta, hän luetteli.

Sipilä sanoi, että Suomessa ollaan raideliikenteessä vuoden 1990 tasolla, joten siksi uudistus tulee tehdä nyt.

– Olemme vatuloineet tätä asiaa kohta kolmekymmentä vuotta. Eikö olisi viimeinkin aika rehellisesti todeta, että keinot joita on kokeiltu eivät ole purreet? Uusi keino on kilpailun lisääminen. Kilpailutuksen on todettu muissa maissa toimivaksi keinoksi kuten esimerkiksi Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa.

Sipilän mukaan rataverkon kunnosta voitaisiin jatkossa pitää huolta rahoilla, joita saadaan myymällä valtion omaisuutta.

Hallituksen luottamuksesta äänestetään eduskunnassa huomenna keskiviikkona.

Lue myös:

Berner: Suomella ei ole varaa odottaa uudistusten toteuttamista 2020-luvun lopulle asti

VR puhuttaa eduskunnassa – tämän takia sen pitäisi kiinnostaa sinuakin