Onnettomuustutkintakeskus aloittaa perusteellisen tutkinnan vetyperoksidivuodosta Kouvolan ratapihalla

Törmäyksessä vauroituneesta säiliöstä pääsi vuotamaan 10 000 litraa vetyperoksidia.

onnettomuustutkinta
Törmäyksessä tyhjän irtotavaravaunun takapää nousi takanaan tulleen konttivaunun aluskehyksen päälle ja puhkaisi konttivaunussa olleen säiliön.
Onnettomuustutkintakeskus

Onnettomuustutkintakeskus käynnistää perusteellisen tutkinnan Kouvolan ratapihalla syyskuun lopulla tapahtuneesta onnettomuudesta. Onnettomuus sattui tavararatapihalla torstai-iltana 21. syyskuuta.

Radio-ohjaimella ohjattavalla veturilla vaunuja työntävä vaihtotyöyksikkö törmäsi raiteilla seisseisiin kuormattuihin puutavaravaunuihin.

Törmäyksessä neljäntenä olleen tyhjän irtotavaravaunun takapää nousi takanaan tulleen konttivaunun aluskehyksen päälle. Irtotavaravaunun keskuspuskin puhkaisi konttivaunussa olleen säiliökontin säiliön, jolloin noin 10 000 litraa vetyperoksidia pääsi vuotamaan.

Vaihtotyönjohtaja loukkaantui törmäyksessä.

Alustava tutkinta alkoi paikkatutkinnalla heti onnettomuuden jälkeisenä päivänä. Onnettomuuspaikka muun muassa valokuvattiin ja sieltä kerättiin näytteitä. Neljä tutkintaa tehnyttä henkilöä myös jututtivat osallisia.

Perusteellinen tutkinta kestää puolesta vuodesta vuoteen. Onnettomuustapahtumien ja niihin johtaneiden syiden lisäksi tutkinnassa voidaan keskittyä esimerkiksi työntekijöiden koulutukseen, heidän vireystilaansa, työn johtamiseen ja valvontaan.

Vakavia turvallisuuspuutteita

Onnettomuustutkintakeskus pitää ratapihalla sattuvia onnettomuuksia aina vakavina. Viimeisen vuoden aikana se on tutkinut saman tyyppisiä onnettomuksia myös Oulussa ja Kotkan Mussalossa.

Vuosi sitten elokuussa tavarajuna törmäsi Oulun Nokelan ratapiha-alueella tyhjiin avovaunuihin.

Heinäkuussa 2016 kaksi bensiinilastissa ollutta junavaunua ajautui Mussalon satamassa raiteilta ja törmäsi. Törmäyksessä yhteen bensiinisäiliöön tuli 25 senttimetriä syvä painauma, ja säiliön repeämä olisi voinut olla mahdollinen.

Mussalon onnettomuustutkinnan jäljiltä Onnettomuustutkintakeskus totesi, että ratapihoilla ja rautateillä tapahtuvissa junavaunujen siirtotöissä on vakavia turvallisuuspuutteita. Onnettomuustutkintakeskus laati neljä uutta suositusta työturvallisuuden parantamiseksi.