Ruotsin rautatieyhtiö tekemässä jätti-investoinnin uusiin nopeisiin juniin – huippunopeus 250 km/h

Hankinta voi maksaa jopa 630 miljoonaa euroa. Ensimmäiset uudet junat tulevat käyttöön vuonna 2021.

junat
Ruotsin rautatieyhtiön SJ:n X 2000 -juna Lundin asemalla.
Ruotsin rautatieyhtiön SJ:n X 2000 -juna Lundin asemalla. Stefan Nilsson / SJ

Ruotsin valtion omistama rautatieyhtiö SJ aikoo tehdä ison investoinnin uusiin nopeisiin juniin. SJ pyytää rautatiekaluston valmistajilta Euroopassa ja muualla maailmassa tarjouksia 30 uuden junan toimittamisesta.

Uusien junien huippunopeus olisi 250 kilometriä tunnissa, kun nykyisin SJ:n nopeimpien junien huippunopeus on 200 kilometriä tunnissa.

Yhtiön mukaan uusia nopeita junia odotetaan liikenteeseen vuonna 2021, ja ne maksavat arviolta 520–630 miljoonaa euroa.

SJ:n mukaan kyseessä on sen suurin investointi junakalustoon viimeiseen 30 vuoteen, ja monet kalustovalmistajat ovat ilmaisseet kiinnostuksensa hankintaan. Yhtiö vahvisti jo jonkin aikaa suunnitelmissa olleen hankinnan käynnistämisen hallituksen kokouksessa syyskuussa.

Yhtiö vaatii tulevien junien perustuvan tekniikkaan, jonka toimivuudesta on näyttöä ja joka toimii myös Ruotsin vaikeiksi kuvailluissa talviolosuhteissa. Lisäksi junien täytyy kestää törmäykset villieläimiin. Yhdessä junassa pitää olla vähintään 350 istumapaikkaa.

Mahdollista liikennöidä myös Norjaan ja Tanskaan

Uusia junia aiotaan käyttää reiteillä, joissa matkustajamäärät ovat kasvaneet. Niiden rinnalla käytetään nykyisin käytössä olevaa kalustoa.

Ensimmäisenä uutta kalustoa aiotaan käyttää Tukholman ja Malmön välisessä liikenteessä. Niiden väliselle osuudelle rakenteilla olevan nopean Ostlänken-radan (siirryt toiseen palveluun) odotetaan kuitenkin valmistuvan vasta 2030-luvulla.

Uudet junat aiotaan varustella siten, että niillä on mahdollista liikennöidä Tanskaan ja Norjaan.

SJ:n toimitusjohtajan Crister Fritzsonin mukaan uusilla junilla pystytään tarjoamaan nykyistä laadukkaampaa palvelua, lyhyempiä matka-aikoja sekä parempaa luotettavuutta ja täsmällisyyttä. Myös nykyisiä nopeita X 2000 -junia aiotaan uudistaa.

Lue myös

Ruotsalaiset kiinnostuneita Suomen avautuvasta junaliikenteestä

Ruotsissa rautatiet on läpeensä kilpailutettu – Tehtiinkö suuri junaryöstö vai todella hyvä uudistus?