Esko Riihelä puhui väsymättä turvallisuudesta: "Hänestä tuli liikenteen ääni kansalaisille"

Esko Riihelä oli sujuvan ajamisen ja yhteispelin puolestapuhuja, ja painoi turvavöiden käytön tärkeyttä kansan tajuntaan.

Esko Riihelä
Esko Riihelä
Tor Wennström / Lehtikuva

Liikennetoimittaja Esko Riihelä muistetaan kaikkien tuntemana ja persoonallisena radioäänenä.

Sotavuosien kynnyksellä keväällä 1939 syntynyt Riihelä oli kuollessaan 78-vuotias. Hän kuoli pitkäaikaiseen sairauteen.

Riihelä aloitti työuransa 1960-luvun lopulla.

Hän teki vuosina 1969–2002 radioon ja televisioon liikenneohjelmia, joista tunnetuimpia olivat radion puolella Liikenneradio ja Liikenneilta sekä television Liikennevartti. Riihelä voitti parhaan radioesiintyjän Telvis-palkinnon seitsemän kertaa, ennen kuin jäi eläkkeelle 63-vuotiaana.

Suosittu Riihelä valisti useita eri sukupolvia liikenteestä ja sen turvallisuudesta, antoi vinkkejä liikennekäyttäytymisen parantamiseen ja kantoi huolta liikenteen sujuvuudesta maanteillä ja kaupungeissa.

Monen mieleen ovat piirtyneet esimerkiksi Riihelän suorat selostukset juhlapyhien menoliikenteestä.

Riihelä 2003.
Aamu-tv:n Eskon aamuruuhka -sarjan jaksossa vuodelta 2003 puhutaan taloudellisesta ajotavasta.

"Riihelän kaltaisia ei ennen häntä ollut"

Liikennevakuutuskeskuksen entinen tiedotuspäällikkö Yrjö Mäkikärki teki Riihelän kanssa ohjelmia lähes 30 vuoden ajan. Hänen mukaansa Riihelän vaikutus liikenneturvallisuuteen oli kiistaton.

– Liikenteen ääni kulminoitui Riihelään lähes 30 vuoden ajan. Kun hän aloitti 70-luvulla, liikenneturvallisuuden tila oli erinomaisen surkea. Vuonna 1971 tieliikenteessä oli 1 143 kuollutta, ja siitä on tultu nykyiseen noin 250:een.

– Tähän ovat osaltaan vaikuttaneet kaikki Riihelän liikennevinkit, sunnuntain Liikenneillat ja perjantai-iltapäivien lähetykset, joissa keskityttiin ruuhkaliikenteen sujumiseen.

Miehet istuivat koko 1980- ja 90-luvut sunnuntaisin yhteisessä radiostudiossa Ylellä Liikenneilta-ohjelmassa, ja tekivät jo ennen sitä yhteistyötä Liikennevinkki-ohjelmissa. Mäkikärki oli Riihelän haastateltavana satoja kertoja.

Kansan tajuntaan juntattiin nyt itsestäänselvinä pidettyjä asioita. Turvavöiden käyttö yleistyi, nopeusrajoitukset hioutuivat, suomalaiset oppivat ajamaan selvin päin ja kevyen liikenteen väyliä opittiin hiljalleen kunnioittamaan.

– Kaikki konkreettiset toimenpiteet ovat aina tuskan ja työn takana, kuten nykyäänkin. Valistaminen ei ollut ihan helppoa, Mäkikärki sanoo.

– Riihelän kaltaisia ei ennen häntä ollut, ja saattaa olla ettei tule pitkään aikaan, jos koskaan.

Riihelä 1990.
Liikennevartti-ohjelmassa vuodelta 1990 Esko Riihelä käsittelee kaupunkitilan tukkoisuutta.

"Hänestä tuli liikenteen ääni kansalaisille"

Autoliiton hallituksen puheenjohtaja Martti Merilinna muistaa Riihelän ennen kaikkea radioäänenä.

– Hän oli uranuurtaja radion kautta tehtävässä liikennevalistuksessa. Riihelän ääni oli varsin persoonallinen ja tunnettu. Hänestä tuli liikenteen ääni kansalaisille.

Merilinna tunsi Riihelän työtoverina. Riihelä oli 1980-luvulla muutamia vuosia Auto- ja liikennetoimittajat ry:n varapuheenjohtaja, kun Tekniikan maailma -lehden päätoimittaja Merilinna oli puheenjohtaja.

– Riihelä toi ensi kertaa kunnolla liikenneasiat ja turvallisuuden ihmisten tietoon. Hän valisti riskeistä ja sääntöjen mukaan käyttäytymisestä tiellä liikkumisessa, Merilinna sanoo.

– Hän tuli lähelle ihmistä ja oli tunnistettava. Kun hän lopetti, toista samanlaista ei ole ollut.

Riihelä 1973.
Heinolassa tänään, perjantaina -ohjelmassa vuonna 1973 Esko Riihelä haastatteli uittomiehiä Kymijoella.

Riihelä vaikutti myös politiikassa

Riihelän vaikuttaminen ulottui toimitus- ja järjestötyön lisäksi politiikkaan.

Kokoomuslainen Riihelä sai vuoden 2004 kunnallisvaaleissa 644 ääntä ja nousi Helsingin kaupunginvaltuustoon varasijalta vuonna 2005, kun Jussi Pajusesta tuli Helsingin kaupunginjohtaja. Riihelä istui myös Uudenmaan maakuntavaltuustossa, jossa hän oli toinen varapuheenjohtaja.

Eläköidyttyään Riihelä toimitti Iltalehdessä ilmestynyttä Kysy Eskolta -palstaa, jossa hän vastasi lukijoiden kysymyksiin.

Riihelä huomioitiin myös populaarimusiikissa. Sekä Anssi Kela että Martti Servo ovat tehneet Riihelää käsittelevät kappaleet. Servon kappaleessa Eiköhän kiitetä Riihelää lauletaan: Annetaan Eskon päättää / kuinka ruuhkat tulisi välttää / eiköhän kiitetä Riihelää.

Riihelä asui elämänsä loppuvuodet Helsingin Ruoholahdessa.