Katalonian tapahtumat voivat olla miinusta Teslalle – Vakaat olosuhteet Suomen valttina tehdaskaupoissa

Logistiikan professorin mukaan Suomen valtti tehdasmarkkinoilla on maan yhteiskunnallinen vakaus. Esimerkiksi viime aikojen poliittinen kuohunta voi haitata Espanjan mahdollisuuksia saada Teslan akkutehdas.

talous
autotehdas
Teslan Nevadan tehdasTesla

Euroopassa jännitetään, milloin Tesla ilmoittaa tulevan tai mahdollisten tulevien tehtaidensa sijainnit. Kisaan tehtaasta on ilmoittautunut Suomen lisäksi muun muassa Ruotsi, Hollanti, Ranska, Espanja ja Portugali.

Aalto-yliopiston logistiikan professori Markku Kuula uskoo, että Suomella on mahdollisuudet saada tehdas Suomeen.

– Suomen etuja, esimerkiksi tässä Teslan tapauksessa ovat iso litiumesiintymä, äärettömän vakaat olosuhteet, joita esimerkiksi presidentti Niinistö on korostanut USA:n vierailullaan. Tietysti myös EU:n jäsenyys ja koulutustaso. Meillä on hyvin koulutettua työvoimaa, joka pystyy auttamaan näitä tehtaita, Kuula kertoo hyvistä puolista.

Kuulan mukaan Suomella ei ole yhteiskunnallisesti horjuttavia tekijöitä, jotka voisivat haitata kauppojen syntymistä.

– Esimerkiksi Espanjassa tämä baskien liikehdintä ei ainakaan houkuttele tekemään suurempia sijoituksia, Kuula toteaa.

Heikkoutena Suomella on muihin maihin verrattuna syrjäinen sijainti.

– Me ollaan kuin saaressa täällä. Kun ajatellaan Euroopan suuria markkinoita, niin kyllä me vähän sivussa ollaan. Kilpailuasema on siinä mielessä mielenkiintoinen, että Suomella on paljon muutakin energiaa. Portugali, Hollanti ja muut maat, niin heillä on enemmän aurinkoenergiaa tarjota kuin meillä, Kuula kertoo.

Elon Musk mikrofonin kanssa.
Elon MuskBen Macmahon / EPA

Hyperloop samalla?

Vaasa ja Suomi markkinoi itseään energia-alan osaamisella ja työvoimalla. Kaupungissa on noin 140 energia-alan firmaa, jotka työllistävät 11 000 työntekijää. Teknologia-alan monimuotoisuudesta Kuula uskoo olevan suurta hyötyä.

– Teslan etu yhdistellä monia muita hankkeitaan, esimerkiksi tämä hyperloop, jota he haluaisivat kokeilla. Ruotsin ja Suomen välinen liikenne voisi mennä tuosta Pohjanmaan ali aika lyhyellä radanpätkällä, Kuula kertoo.

Hän uskoo, että maiden välillä kilpailua käydään muun muassa erilaisilla valtiontuilla ja kaavoituksilla.

– Teslan toimitusjohtaja on luonnonarvoihin paneutunut henkilö. Hän saattaa olla huolissaan sellaisista asioista kuin vedenpinnannousu ja niin edelleen. Suomi on aika vakaa maa näissä olosuhteissa esimerkiksi Hollantiin nähden.

Monet maat käyvät Teslan osalta kampanjaansa sosiaalisessa mediassa. Tämä ei ole välttämättä viisasta Kuulan mukaan.

– Ei neuvotteluiden kesken ollessa ole hyvä huudella. Se on varmasti ihan harkittua taktiikkaa, että ollaan hiljaa ennen kuin päätös on tehty tai jos asiasta on sovittu, niin sitten vasta kun se yhdessä julkaistaan, Kuula kertoo.

Havainnekuva akkutehtaille soveltuvasta alueesta.
Havainnekuva Vaasan akkutehtaalle varaamasta alueestaVaasa Parks oy

"Ei status-päivityksiä keskeneräisistä hankkeista"

Vaasassa on otettu hieman takapakkia Teslasta puhumisesta. Joulukuussa lanseerattu Tesla-kampanja julkistettiin mahtipontisesti medialle. Nyt tiedottamisessa korostetaan, että varattu tontti on avoinna kaikille suurille tehtaille. Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry uskoo, että muiden maiden ministereiden aktiivinen painostus sosiaalisessa mediassa ja twiittaaminen aiheesta voi jopa karkottaa tehtaita.

– Me ollaan saatu aika vahvoja signaaleja siitä, että tämä - enkä ota kantaa yhteen yksittäiseen tehtaaseen - ei kaipaa status-päivityksiä keskeneräisistä hankkeista. Sitten on eri asia, kun päätökset on tehty. Sitten voi twiitata ja mennä facebookkiin, Häyry toteaa.

Alueen eduiksi Häyry laskee hyvät raaka-ainevarastot, toimivan logistiikkaketjun, osaamisen sekä koulutuksen ja tutkimuksen. Miinuksena Häyry mainitsee Suomen pienuuden autojen akkujen valmistajana.

Valmet Automotivella on erinomainen operaatio menossa ja se varmasti auttaa, mitä Suomessa tehdään. Täytyy muistaa, että näitä akkuja tarvitaan tulevaisuudessa hyvin moneen erilaiseen toimintaan. On meriliikennettä, älykkäitä sähköverkkoja jne., Häyry listaa.

Vaasassa seurataan aktiivisesti, mitä muut maat tekevät.

– En ota yksittäiseen yritykseen kantaa, mutta sanoisin, että akkujen kysyntä tulee nousemaan ja olen melko varma, että meille tulee jonkinlainen toimija tälle seudulle, Häyry kertoo.

Häyry uskoo, että Tesla painottaa tehtaansa sijainnissa läheistä yhteyttä teollisuuteen ja raaka-aineiden ja työntekijöiden saatavuutta, mutta myös ympäristötekijöitä.

– Miten saadaan vihreää sähköä, kuinka vesihuoltoasiat järjestetään. Nämä ovat yksityiskohtia, joita varmasti painotetaan siinä, Häyry kertoo.

Häyryn mukaan Vaasa pystyy hyvin vastaamaan kriteereihin, oli varatulle tontille tuleva tehdas mikä hyvänsä.