Selvitys: Autojen uudet viihde- ja tietojärjestelmät vaarantavat liikenneturvallisuutta

Autovalmistajien mielestä kojelautaan upotetut järjestelmät eivät vaadi sen enempää kuljettajan aikaa kuin ilmastoinnin tai radiokanavan säätäminen.

autot
auton kojelauta
Viihde-elektroniikka ja erilaiset tietojärjestelmät voivat viedä kuljettajan huomion pois liikenteestä.Felicia Aminoff / Yle

Autojen kosketusnäytöt vievät kuljettajan huomion pois liikenteestä ja ääniohjattujen järjestelmien käyttö vaatii liian paljon aikaa, arvioidaan Yhdysvaltain autoliiton julkaisemassa selvityksessä.

Kojelautaan upotetut järjestelmät mahdollistavat nykyään muun muassa navigoinnin, viestinnän ja median käytön ajaessa. Samalla hallintajärjestelmät ovat tulleet entistä monimutkaisemmiksi.

– Teknologia lisää kuljettajalle tarjottavan tiedon määrää. Monesti ei ole mietitty, onko tämän tiedon tarjominen hyvä asia, sanoi tutkimuksen tehnyt Utahin yliopiston professori David Strayer uutistoimisto AP:lle.

Autovalmistajien mukaan kojelautaan sulautetut järjestelmät ovat kuitenkin parempi vaihtoehto kuin matkapuhelimet, joita ei ole suunniteltu käytettävän ajaessa.

– Autoon integroidut systeemit on suunniteltu ajamisympäristöön. Niiden vaatimaa huomiota voi verrata radion tai ilmastoinnin säätämiseen, mitä on aina pidetty sopivana toimintana ajettaessa, arvioi autovalmistajien etujärjestön edustaja Wade Newton.

Yhdysvaltain autoliiton tutkimus perustuu 30 uuden automallin koeajoon. Testiajajat arvioivat, että 23 automallissa järjestelmät vaativat joko "erittäin paljon" tai "paljon" kuljettajan huomiota.

Lisätessään uusia ominaisuuksia autoihin valmistajat ovat vastanneet kuluttajien toiveisiin. Yhdysvaltain autoliiton teettämän kyselyn mukaan liki 70 prosenttia amerikkalaisista haluaa uutta teknologiaa autoihinsa. Kuitenkin vain 24 prosenttia kokee, että nykyinen teknologia toimii täydellisesti.

– Kuljettajat haluavat teknologiaa, joka on turvallista ja helppoa käyttää. Monet viihde- ja tietojärjestelmiin lisätyt ominaisuudet ovat kuitenkin johtaneet liian vaikeisiin ja käyttäjiä tuskastuttaviin järjestelmiin, sanoi Yhdysvaltain autoliiton puheenjohtaja Marshall Doney.

Lähteet: AP