Kopteri toi vankilaan sukan täydeltä subutexia – dronella voi salakuljettaa vaikka käsiaseita

Tekniikka salakuljetusten estämiseen olisi jo olemassa. Suomen lainsäädäntö ei kuitenkaan anna mahdollisuutta sen käyttöön.

Huumeiden kauppa ja salakuljetus
Kauko-ohjattava lennokki ilmassa.
Kuvan kopteri ei liity uutisen tapaukseen.Caroline Blumberg / EPA

Kun verkkokauppa Amazon vielä suunnittelee (siirryt toiseen palveluun) pakettiensa kuljetusta minikoptereiden avulla, rikolliset ovat ottaneet uuden tekniikan jo haltuun.

Tästä saatiin osoitus toukokuussa, kun erään suomalaisen vankilan pihalle laskeutui jotain erikoista: kauko-ohjattava minikopteri, johon kiinnitetyn siiman päässä roikkui sukka. Sukan sisältä löytyi kännykkä, kännykän laturi, sekä huomattava määrä subutex-tabletteja.

Paketin oli todennäköisesti määrä päätyä jollekulle vangeista, mutta se jäi vartijoiden haltuun. “Drone” oli ohjelmoitu palautumaan lähtöpisteeseen, joka oli noin kilometrin päässä vankilasta. Salakuljetusta yrittänyttä kuljettajaa ei saatu kiinni.

Tapaus ei ollut ainutlaatuinen. Rikosseuraamuslaitoksen erityisasiantuntija Tommi Saarisen mukaan vankiloissa on parin vuoden sisällä tehty muutama havainto vastaavasta salakuljetusyrityksestä.

– Uskon, että tämä tulee kasvamaan. Drone on helposti saatavissa, se rupeaa olemaan jokaisen leikkikalu siviilimaailmassa.

Suuri voitto, pieni riski

Tavaran salakuljetus vankilaan kauko-ohjattavalla kopterilla kuulostaa Aku Ankasta repäissyltä yritykseltä, mutta siinä on paljon järkeä.

Ensinnäkin kiinnijäämisriski on pieni. Dronea voi ohjata kilometrien päästä, sen voi ohjelmoida laskeutumaan tarkasti haluttuun paikkaan, ja palaamaan sen jälkeen lähtöpisteeseen. Kopterien ostajia ei rekisteröidä, joten kojeen jäädessä vartijoiden haltuun lennättäjää ei välttämättä saada jäljitettyä.

Sen sijaan voiton mahdollisuus on salakuljettajalle suuri. Esimerkiksi huumeiden arvo moninkertaistuu vankilassa.

– Katukaupassa subutex-tabletti voi maksaa halvimmillaan 12 euroa. Vankilassa sen arvo voi olla kymmenkertainen. Riski menettää kone on aika pieni hyötyyn nähden, Saarinen tuumaa.

Pienetkin koneet pystyvät kuljettamaan usean kilon painoisia lasteja, kuten esimerkiksi käsiaseita.

– Se on hyvin mahdollista, että tällainen pystytään toimittamaan (vankilaan).

Miksei lennokkeja voisi ampua alas, kun niitä havaitaan vankilan ilmatilassa?

– Kyllä ne voidaan ampua alas, tai käyttää vesitykkiä tai verkkoa. Mutta vaatii paljon henkilöstöresursseja, että tällaista alettaisiin organisoida vankiloissa.

Vartijoita ei myöskään riitä jatkuvaan ilmatilan valvomiseen, Saarinen muistuttaa. Dronet ovat hiljaisia ja ketteriä, vankila-alueet puolestaan laajoja.

Tässä ratkaisu, jonka käyttöä Suomen laki ei salli

Ongelmaan olisi kuitenkin yksinkertainen ratkaisu. Dronet toimivat radiosignaalilla, joka on erityislaitteistolla havaittavissa. Taajuuden löydyttyä kone voitaisiin myös ottaa hallintaan ja tiputtaa maahan. Se ei kuitenkaan ole Suomessa mahdollista.

– Tekniikka olisi jo olemassa. Tällä hetkellä Suomen lainsäädäntö ei kuitenkaan anna tällaiseen mahdollisuutta, Saarinen sanoo.

Mainittu laitteisto on joissakin Suomen vankiloissa jo koekäytössä. Sitä voi kuitenkin käyttää toistaiseksi vain kopterien havaitsemiseen, eikä niihin puuttumiseen.

– Olisi äärimmäisen tärkeää, että pystyisimme vaikuttamaan kopteriin, ottamaan sen hallintaan, ja saamaan sijaintitietoja lähettäjästä.

Lainsäädäntö kiristyy, mutta estääkö se salakuljetukset vankilaan?

Kauko-ohjattavia koskeva EU-lainsäädäntö on päivittymässä, mikä kiristää laitteiden käyttöä myös Suomessa. Jatkossa kopterien lennättäjien pitää mahdollisesti rekisteröityä, tai jopa käydä erillinen kurssi lennättämistä varten. Myös kopterien lentokorkeutta saatetaan madaltaa. Helsingissä on jo nyt asetettu erillisiä lentokieltoalueita koptereille.

Nämä kiristykset tuskin kuitenkaan hillitsevät vankiloihin suuntautuvaa salakuljetusta.

– Jos joku haluaa toimittaa huumeita vankilaan, sitä tuskin hetkauttaa, että kyseessä on lentokieltoalue. (Lennättäjien) rekisteröityminenkään ei ole ratkaisu, sillä se on mahdollista kiertää.

Britannian vankiloissa on jo otettu käyttöön (siirryt toiseen palveluun) järjestelmä, joka havaitsee ja jumiuttaa dronen radiosignaalin, mikä saa koneen palaamaan lähtöpisteeseensä. Suomessa sisäministeriö on ehdottanut (siirryt toiseen palveluun) rajavartiolakiin säännöstä, jonka myötä rajavartija voisi puuttua lennokin lentoon. Puolustusministeriössä valmistellaan (siirryt toiseen palveluun) lainmuutosta, joka antaisi vastaavan mahdollisuuden puolustusvoimien viranomaiselle.

Upseereilla ja rajavartijoilla saattaa siis piankin olla mahdollisuus puuttua miehittämättömän lennokin radiosignaaliin, mutta vanginvartijoille vastaavaa työkalua ei ole näköpiirissä.

– Kopteritekniikka ottaa isoja harppauksia eteenpäin, mutta lainsäädäntö laahaa perässä, toteaa Rikosseuraamuslaitoksen Saarinen.