1. yle.fi
  2. Uutiset

Tasapaino alkaa huonontua jo nuorena – tunti parkouria sai nelikymppisen tajuamaan, miten kehnossa kunnossa oli

Nuorten lajina pidetty parkour sopii myös aikuisille liikkujille. Tehokas liikuntamuoto pitää yllä muun muassa tasapainoa.

parkour
Parkourin harrastaja.
Kuopiolaisella Piki Lappalaisella ei ollut aiempaa taustaa urheilusta, mutta nyt hän kokee parkourin omaksi lajikseen.Toni Pitkänen / Yle

Joukko aikuisia juoksee ympäri salia, joka on täynnä erilaisia esteitä. Reitti kulkee hyppyjen kautta seinälle, jota vasten yritetään ponnistaa mahdollisimman korkealle. Parkour Akatemia Kuopion aikuisten ryhmätunnilla tarvitaan voimaa ja tasapainoa.

Mukana juoksemassa on 40-vuotias Piki Lappalainen, joka huomasi heti parkourin aloitettuaan, miten huonossa kunnossa hän oli. Lappalainen ei ollut harrastanut liikuntaa aikaisemmin elämänsä aikana.

– Ensimmäisen tunnin alkulämmittelyssä tuntui sille, että oli aivan maitohapoilla.

Parkourissa hypitään paljon ja sekin sopii 40-vuotiaalle. Aina välillä tunnilla sattuu pieniä kolhuja, mutta yhtään murtumaa ei ole vielä tullut.

– Ihan vielä ei kantti kestä näihin kaikkiin temppuihin, nauraa Lappalainen.

Nyt muutaman aikuisten tunnin jälkeen Piki Lappalainen on edelleen hyvällä fiiliksellä mukana. Oikeat parkour-temput tuntuivat ensin raskailta, mutta mottona hänellä on, että kaikki sujuu, kun ei ota paineita tekemisestä.

– Voi mennä oman tahdin ja kunnon mukaan ja kun ottaa vähän huumorilla niin kaikki sujuu hyvin.

Piki Lappalainen on huomannut olevansa parkour-tunnin jälkeen virkeämpi kuin muulloin. Olotila on saanut miettimään, löytyisikö arjesta lisää aikaa liikkumiseen.

Mies tekee voltin.
Toni Pitkänen / Yle

Parkour kehittää tasapainoa

Parkour on vaativa laji, joka edellyttää myös rohkeutta. Se parantaa tasapainoa ja kasvattaa lihasvoimaa. Varsinkin ponnistusvoima kasvaa hyppiessä.

Terveysliikunnan dosentti Mika Venojärvi Itä-Suomen yliopistosta tietää tutkimuksen, jossa verrattiin parkourharrastajia, voimistelijoita ja voimaharjoittelijoita. Tutkimuksessa huomattiin, että parkouria harrastavilla on korkeimmat hyppykorkeudet.

Parkourin ohjaaja.
Parkour-ohjaaja Jussi Tiilikainen on liikkunut lajin parissa vuodesta 2005 lähtien.

Parkour kehittää myös tasapainoa ja erilaiset tasapainoharjoitukset ovat olennainen osa harjoituksia. Tasapaino on erilainen eri ihmisillä luonnostaan, ja se voi heikentyä jo 20-vuotiaana.

– Heikkoon tasapainoon auttaa jo kävely metsässä. Epätasaisella alustalla kävellessä joutuu koko ajan eri aisteilla tunnistamaan tasapainoa ja korjaamaan asentoa, Venojärvi neuvoo.

Yksinkertainen testi kertoo, mikä oman tasapainon tilanne on. Testissä seisotaan yhdellä jalalla. Toisen jalan jalkaterä lepää seisovan jalan sisäpuolen säärtä vasten. Tässä asennossa pitäisi pystyä olemaan minuutin ajan.

Oma laji löytyi sattumalta

Kuopiolainen Piki Lappalainen päätyi harrastamaan aikuisten parkouria perheryhmän kautta. Kaikki lähti liikkeelle vuosi sitten, kun Lappalaisen perheessä mietittiin juuri koulunsa aloittaneelle pojalle uutta harrastusta. Eri vaihtoehtoja punnitessaan Lappalaiset huomasivat, että Parkour Akatemia oli aloittanut juuri toimintansa Kuopiossa.

Kävi kuitenkin niin, että lasten ryhmät olivat siinä vaiheessa syksyä täynnä, joten vaihtoehdoksi tuli perheryhmä. Kauden aikana Lappalainen huomasi, kuinka Parkour alkoi tuntua omalta lajilta. Ja kun Parkour Akatemia Kuopion toiminta alkoi taas tänä syksynä, päätti Lappalainen mennä mukaan aikuisten ryhmään.

Lue seuraavaksi