Saako Suomi jättipotin? Yhdysvaltain jäänmurtajat voivat tuoda miljarditilaukset

Yhdysvallat hankkii useita uusia jäänmurtajia arktisten vesien laivastoonsa. Suomalaiset kärkkyvät USA:n laiva-apajilta kahden miljardin euron tilauksia.

jäänmurtajat
Polar Star
Yhdysvaltalainen jäänmurtaja Polar Star.Mariana O'Leary / USA:n rannikkovartiosto / EPA

Yhdysvallat tarvitsee kipeästi uusia, järeitä jäänmurtajia. Nyt näyttää vahvasti siltä, että se myös rakennuttaa niitä, ja jopa nopeutetussa aikataulussa.

Suomi ja jäänmurtamiseen erikoistuneet yhtiöt ovat laivakisassa mukana osatoimittajina ja suunnittelijoina. Myynninedistämistyötä tehdään jo täysillä.

Suunnitelmissa on rakentaa alkuvaiheessa kolme uutta jäänmurtajaa. Myöhemmin murtajia tehtäisiin vielä kolme lisää.

Yhdysvaltain uudessa murtajalaivastossa olisi kolme raskasta murtajaa ja kolme keskiraskasta. Niiden yhteishinta nousisi arviolta neljään miljardiin euroon.

Murtajat rakennetaan todennäköisesti Yhdysvalloissa

Yhdysvalloissa on kaksi lakia, joiden perusteella esimerkiksi rannikkovartiosto tai merivoimat ei voi ostaa tiettyjä aluksia ulkomailta. Lait estävät nykyisessä muodossaan rannikkovartiostoa ostamasta ulkomailla rakennettavaa jäänmurtajaa. Rannikkovartioston jäänmurtajat hankitaan samoin menetelmin kuin sota-alukset.

Näillä näkymin murtajat rakennetaan yhdellä valitulla telakalla Yhdysvalloissa. Mutta yhtä selvänä pidetään sitä, että Yhdysvallat tarvitsee ulkomaista osaamista avukseen murtajien rakentamisessa.

Yhdysvaltain nykyisten vaatimusten mukaan alusten kotimaisuusaste pitää olla 51 prosenttia. Toisin sanoen 49 prosenttia toimituksista eli laitteista, koneista ja suunnittelutyöstä jää ainakin teoriassa ulkomaisten firmojen kilpailtaviksi.

– Jos kaikki saataisiin Suomeen, se merkitsisi jopa kahden miljardin euron tilauksia, Finpron johtava asiantuntija Ulla Lainio ynnää. Hän vetää Suomen meriteollisuuden kasvuohjelmaa yhteistyössä alan toimijoiden kanssa.

Valtion jäänmurtajavarustamon Arctian toimitusjohtaja Tero Vauraste arvioi, että Suomella on hyvät mahdollisuudet päästä vihdoin Yhdysvaltain murtajamarkkinoille.

Arctic 100 Expedition
Arctia

– Yhdysvaltain murtajakapasiteetti ei vastaa lähimainkaan heidän tarpeitaan. Suomi on puolestaan jäänmurtamisen ykkösmaa. Meiltä löytyy koko jäänmurron arvoketju suunnittelusta operointiin ja huoltoon, Vauraste kehuu.

Mukana isoja konepajoja

Suomalaista jäänmurto-osaamista markkinoivat amerikkalaisille alan johtavat teknologiayritykset, murtajavarustamo Arctia, Finpro, eri ministeriöt ja monet tutkimuslaitokset. Tavoitteena on luonnollisesti saada Yhdysvalloista niin paljon tilauksia kuin mahdollista.

Yhdysvaltain ensi vuoden budjettia laaditaan parhaillaan. Päätöksiä määrärahoista voidaan nuijia pöytään jo aivan lähiaikoina.

Murtajakisassa ja myyntityössä on mukana toistakymmentä suomalaisfirmaa. Joukossa on johtavia suomalaisia järjestelmätoimittajia ja konepajoja, jotka taas työllistäisivät valtavan määrän alihankkijoita.

– Yksi iso konepaja työllistää tyypillisesti tällaisessa projektissa noin sata alihankkijaa, Lainio selvittää.

Ensimmäisen jäänmurtajan pitäisi olla valmis tositoimiin vuonna 2023. Moottoreiden ja muiden vaativien osien valmistus kestää kauan, joten hankinnat kolmeen ensimmäiseen alukseen pitäisi alkaa vuoden 2019 loppupuolella.

Kiinalainen jäänmurtaja Xue Long kuvattuna 28. joulukuuta 2013.
Andrew Peacock / EPA

Näillä näkymin Yhdysvaltain toinen uusi jäänmurtaja valmistuisi vuonna 2025 ja kolmas vuonna 2026.

Toimitusjohtaja Tero Vauraste huomauttaa, että Arctian murtajat seisovat kesällä tyhjän panttina Katajanokalla, joten Suomi voisi vuokrata murtajia siksi aikaa, kun Yhdysvaltain omat murtajat valmistuvat. Toki yhteistyö voisi jatkua sen jälkeenkin.