Liinoissa roikkuminen rentouttaa niskaa ja selkää – välineet tuovat joogaan uuden ulottuvuuden

Ilmajoogassa liina tuo syvyyttää venytyksiin, putkityynyn avulla avataan rintakehää.

jooga
Ilmajoogaa.
Ilmajoogatunnilla osa liikkeistä tehdään pää alaspäin liinan kanssa. Tommi Parkkinen / Yle

Joogasalissa on lempeä tunnelma, musiikki soi hiljaisena taustalla. Vaaleanvioletit silkkiliinat roikkuvat katosta. Talossa asuvan joogaohjaajan kissa tepsuttaa saliin. Sitä saa silittää. Lattialla on joogamattoja, ikkunalaudoilla putkityynyjä, korkista tehtyjä tiiliä ja fleecehuopia. Jokainen saa varata rauhassa oman paikan.

Ohjaaja aloittaa lempeällä, rauhallisella äänellä puhumisen ja pyytää keskittymään ja rauhoittumaan tähän hetkeen. Tunti alkaa rauhallisilla syvävenytyksillä. Aluksi tehdään liikkeitä ilman liinaa, osassa liikkeissä otetaan liina avuksi. Liina tuo erilaista syvyyttä venytyksiin. Pää alaspäin liinojen varassa roikkuminen on esimerkiksi niskalle ja selälle rentouttavaa.

Joogassa käytetään koko ajan enemmän välineitä.

– Apuvälineitä käytetään, kun niitä tarvitaan. Ne eivät kuitenkaan ole joogan itsetarkoitus. Tärkeintä on, että liikkeet tehdään turvallisesti ja oikein. Välineet auttavat löytämään lihaksia, joita olisi muuten hankala löytää, muistuttaa Joogaliiton kouluttama joogaopettaja Ulla-Maija Rönkä.

Ohjaaja tulee neuvomaan kokemattomia. Hän pysyy vierellä ja kyselee niin kauan, että osallistuja saa hyvän asennon. Aloittelijaa muistutetaan tulemaan turvallisesti pois riipunnasta ja keskeyttämään, jos huono olo iskee. Joogaan kuuluu myös oman itsen kuunteleminen. Ellei tänään tunnu jokin hyvältä, sitä ei pidä tehdä. Tunti päätetään rauhalliseen liinan sisällä kellumiseen. Ohjaaja joko keinuttaa pussia tai pysäyttää sen pyynnöstä.

Ilmajoogaa.
Tommi Parkkinen / Yle

Joogata voi vaikka veden päällä

Hathajoogassa jo pelkkä joogamatto on väline. Nykyisin käytetään esimerkiksi joogavyötä, putkityynyä eli bolsteria tai tuolia. Joogaa voi tehdä myös sup-laudalla, mikä tarkoittaa veden päällä kellumista. Välineillä houkutellaan uusia asiakkaita joogaamaan.

– Nämä erikoisemmat joogat, esimerkiksi veden päällä joogaaminen, ovat kotioloissa mahdottomuuksia. Kun mennään tarpeeksi pitkällle välineissä, niin tulee seinä vastaan.

Jooga-asento. Joogavenytys. Joogasali. Bolsteri. Putkityyny. Joogaohjaaja.
Nykyajan ruutuun tuijotus aiheuttaa niska- ja selkävaivoja monille. Putkityyny eli bolsteri auttaa avaamaan rintakehää.Kari Kosonen / Yle

Ilmajoogaa voi kokeilla halvaantunutkin

Savitaipalelainen joogaohjaaja Taina Valsi on pitänyt ilmajoogatunteja viime keväästä asti.

– Haluan aina löytää uusia juttuja. Kokeilin ilmajoogaa ystävän luona ja ihastuin. Sitten päätin hankkia koukut ja liinat kattoon ja nykyisin pidän säännöllisesti tunteja, Valsi kertoo.

Valsin mukaan ilmajooga sopii kaikille lapsista aikuisiin ja vanhuksiin. Jopa liikuntarajoittunut tai halvaantunut pystyy tekemään riipuntoja avustetusti.

– Kokeilimme jotain asentoja osittain halvaantuneen asiakkaan kanssa, ja onnistuimme hyvin. Hän oli todella tyytyväinen, että tuli.

Ilmajoogaa.
Joogaohjaaja Taina Valsi ohjaa ilmajoogan lisäksi myös pilatestaTommi Parkkinen / Yle

Välineistä on moneksi

Ohjaaja Essi Reponen aloittaa lempeän joogan istuma-asennosta. Ensimmäiseksi käytetään huopaa, jonka voi asettaa takapuolen alle tukemaan istumista. Konttausasennossa Reponen kehottaa laittamaan huovan polvien alle, jos polvissa tuntuu ikävältä.

– Jooga sopii hyvin polvivaivaisille, toki hieman suuntauksesta riippuen. Asentoja voidaan tarpeen mukaan soveltaa, jos polvien päällä on mahdoton olla, Reponen vahvistaa.

Seuraavassa asenossa eli joogatermistöllä sanottuna asanassa käytetään venyttelyn apuna tiiliä. Jos joogaajalla on huono venyvyys, tiilillä voi helpottaa asentoa. Seuraavaksi venytetään niskaa ja selkää sekä takareisiä joogavyön avulla. Yleensä Reponen ohjeistaa vyön käytön kädestä pitäen, mutta niillä tunneilla, joilla asiakkaat ovat tuttuja, se on turhaa.

– Joogavyön käyttö on hyvä opetella joogaohjaajan kanssa tunneilla, mutta internetistä löytyy myös hyvin videoita. Joogavöitä löytyy mistä tahansa kaupasta, ja kokeilemalla oppii.

Jooga-asento. Venytys. Joogasali. Joogavyö.
Joogavyön avulla venytetään niskaa, takareisiä ja selkärankaa. Essi Reponen näyttää mallia.Kari Kosonen / Yle

Asennot eivät saa sattua

Bolsterin eli putkityynyn avulla avataan rintakehää ja haetaan selkärangalle taivutusta. Rintakehän on tarkoitus avautua. Ohjaaja antaa vinkkejä, miten asentoa voi helpottaa avaamalla tai sulkemalla jalat.

– Mikään asento ei saa sattua. Ensimmäistä kertaa liikkeitä tehdessä voi tuntua epämiellyttävältä. Jos asento tuntuu kivuliaalta, siihen pitää keksiä apuja.

Reposen mukaan se, että putkityyny eli bolsteri tuntuu selässä epämiellyttävältä, kertoo myös tämän päivän selkävaivaisuudesta ja nykyajan ruutuun tuijottamisesta.

Kaikki kolme joogaohjaajaa vahvistavat, että joogan suosio on nousussa. Siihen eivät välineet välttämättä vaikuta lainkaan, vaan ihmisten halu rauhoittumiseen ja oman kehon kuunteluun.