Elektroniset urheilijat voivat jatkossa suorittaa varusmiespalveluksen urheilukoulussa

Urheilukouluun pääsevät elektronisen urheilun huiput valitaan erikoisjoukkohaussa.

e-urheilu
Mies pelaa tietokonepeliä kädet näppäimistöllä ja katse ruudulla.
Jatkossa kilpapelaajat eli elektronisen urheilun ammattilaiset ja huipulle tähtäävät voivat suorittaa varusmiespalveluksensa urheilukoulussa muiden urheilijoiden joukossa.Juhani Kenttämaa / Yle

Elektroninen urheilu on hyväksytty yhdeksi Puolustusvoimien urheilukoulun lajiksi. Jatkossa kilpapelaajat eli elektronisen urheilun ammattilaiset ja huipulle tähtäävät voivat suorittaa varusmiespalveluksensa urheilukoulussa muiden urheilijoiden joukossa.

Urheilukouluun pääsevät elektronisen urheilun huiput valitaan erikoisjoukkohaussa. Suomen elektronisen urheilun liitto on mukana tekemässä hakuvaiheen arviointia.

– Suorittamalla palveluksensa urheilukoulussa elektronisen urheilun ammattilainen saa riittävän paljon aikaa harjoitella ja kilpailla varusmiespalveluksen aikana, liiton puheenjohtaja Joonas Kapiainen sanoo tiedotteessa.

Nuoria pelaajia Assembly Summer 2017 -tietokonefestivaaleilla Helsingissä elokuussa 2017.
Tulevaisuuden elektroniset urheilijat voivat löytyä muun muassa jokakesäisestä Assembly-tapahtumasta.Linda Manner / Lehtikuva

Elektronisen urheilun tuotto kasvaa

Videopelien kilpapelaaminen eli elektroninen urheilu on ollut maailmalla nosteessa. Pelaamistilastoihin erikoistunut tutkimusyhtiö Newzoon ennusti toukokuussa, että elektronisen urheilun globaali tuotto ylittää miljardin dollarin rajan ennen vuotta 2020.

Suomessa jääkiekkoseura HIFK perusti viime vuoden lopulla elektroniseen urheiluun erikoistuneen Helsinki Reds -joukkueen, joka kilpailee Overwatch-ammuntapelissä. Lisäksi jalkapallojoukkue SJK:lla on ollut tämän vuoden alusta saakka oma e-urheilujoukkueensa, joka osallistuu Fifa-peliturnauksiin.

Kuusi pelaajaa istuu tietokoneiden äärellä ja keskittyy pelaamiseen
Helsinki Reds -joukkue kilpailee Overwatch-ammuntapelissä. Santeri Rosenvall