Entä jos menisikin oluen sijasta lenkille, mietti Allu Koskinen – ja sai Facebookissa aikaan lumipalloilmiön

Kuopiolainen yrittäjä haastoi kaverinsa lenkkeilemään Facebook-videolla. Muutamassa viikossa mukaan oli lähtenyt jo parikymmentä kuntoilijaa.

Lenkkeily
Miehet verkkareissa.
Allu Koskinen (kuvassa oikealla) on mies Facebookin lenkkeilyryhmän takana.FBR:n Facebook-ryhmä.

Ennen Allu Koskisella oli tapana mennä jääkiekko-ottelun jälkeen oluelle, kuten monella muullakin. Eräänä päivänä hän mietti, voisiko ajan käyttää toisinkin. Koskinen kertoi Facebook-videolla lähtevänsä sillä kertaa kaljan sijasta lenkille ja haastoi mukaan muutkin.

Syntyi lumipalloilmiö. Porukka alkoi kasvaa ja muutaman viikon jälkeen mukana on jo parikymmentä kuntoilijaa. Tämä on hyvä, sillä Koskisen mielestä yksin kuntoilu on tylsää.

Ryhmä lenkkeilee porukalla Kuopion keskustan tuntumassa sijaitsevan Valkeisenlammen maisemissa pari kertaa viikossa. Kokoontumispaikka muistuttaa ryhmän syntytarinasta: juoksijat tapaavat toisensa sen kapakan edustalla, jonne tie ennen vei pelien jälkeen.

Kuopiolaisyrittäjä Koskisen ideoima ryhmä sai nimekseen Fat&Bro ry (FBR).

– Vähän lihavia ollaan ja veljiä keskenään. Ei sen kummempaa, luonnehtii Koskinen ryhmän nimeä.

"Moni tarvitsee sysäyksen"

Ryhmään voi liittyä kuka vaan ja jokainen saa kävellä, hölkätä tai juosta Valkeisenlampea ympäri omalla tasollaan. Porukkaan jo liittyneistä monet ovat joskus urheilleet, mutta kunto on erinäisistä syistä johtuen rapistunut. Hyvä ruoka on maistunut ja juomiakin on mennyt. Vuosien saatossa monen vatsa on vähitellen pyöristynyt.

– Kuntoilussa eka vaihe on päästä kotisohvalta ylös. Moni tarvitsee jonkin sysäyksen lenkille lähtöön kelistä riippumatta. Yksin liikkuessa on helppo löytää tekosyitä, että lenkki jää nyt väliin. Ryhmäpaine "pakottaa" liikkeelle.

Vähän lihavia ollaan ja veljiä keskenään. Ei sen kummempaa.

Allu Koskinen

Kuopiolainen ravintoloitsija Anssi Kantelinen on yksi FBR:n kuntoilijoista. Kantelinen on ollut mukana jo muutamalla lenkillä ja lokakuun alussa meni viisi kierrosta eli 7,5 kilometriä Valkeisenlammen ympäri.

– Nyt on voittajafiilis ja ensi kerralla sitten kuusi kierrosta. Sitä rataa jatketaan ensi kesään ja sitten vetäisen maratonin, suunnittelee Kantelinen.

FBR:n porukassa on mukana myös takavuosina KalPan liigajoukkueessakin pelannut Pasi Unkuri. Entinen jääkiekkoilija on innoissaan yhteiskuntoilusta ja matka taittuu kepeästi.

– Jos silloin aktiiviuralla oma kunto oli numeroasteikolla kympin tasolla nyt se on seiskan luokkaa, että en ihan rapakunnossa ole. Tämä on mukavaa hommaa.

Allu Koskinen kaavailee, että FBR-ryhmä voisi osallistua joskus tulevaisuudessa johonkin hyvän mielen juoksutapahtumaan. Ryhmän motto on "Yhdessä näitä tehdään". Suunnitelmissa on myös yhteiset pikkujoulut.

Talvikaudella porukalla on vireillä tehdä myös hiihtolenkkejä ja pipolätkä voisi myös olla mielenkiintoinen laji.

"Semmoiset ryhmät vetävät, joihin ei ole sitoutumispakkoa"

Kunto- ja terveysliikunnan aluekehittäjä Tanja Tukiainen Pohjois-Savon liikunnasta sanoo, että matalan kynnyksen liikuntaryhmille on selvästi tilausta. Kuopiossa hyvä esimerkki on ollut tänä vuonna Puijon Pesiksen ideoima aikuisten höntsäpesis. Se veti huikean määrän pelaajia pesäpallon pariin.

– Semmoiset ryhmät vetävät, joihin ei ole sitoutumispakkoa. Hyvä porukka vie eteenpäin ja ryhmän paine luodaan osallistumisesta ja kehittymisestä.

Koskisen tarinassa näkyy toinenkin liikunnan nykytrendi. Sosiaalisesta mediasta on tullut yhä tärkeämpi kanava etsiä treenikaveria: esimerkiksi Facebookin puskaradioryhmässä Kuopiossa on kyselty viime viikkoina niin jalkapallo- kuin salibandyporukkaa. Paikkakunnalle muuttanut kuntoilija saattaa kysyä suosituksia liikuntapaikoista tai vaikkapa kuntosalien ohjaajista.

Somessa on sellaista voimaa, mitä ei osata aavistaa.

Tanja Tukiainen

Aluekehittäjä Tanja Tukiainen sanoo, että somen kautta tapahtuvaa tiedon leviämistä vaikkapa jostain kuntoilujutusta ei saa millään leviämään yhtä laajasti perinteisillä viestintäkanavilla.

– Somemarkkinointi on tutkimaton polku. Somessa on sellaista voimaa, mitä ei osata aavistaa. Osa ihmisistä tulkitsee niin, että jos joku juttu ei saa paljon tykkäyksiä niin siihen ei kannata osallistua, sanoo Tukiainen.

Tanja Tukiainen kannustaa urheiluseuroja päivittämään myös verkkosivujaan aktiivisesti. Jos sivuilla on vähän tietoa, se ei leviä somessa mitenkään.

– Tärkeää on saada ihmiset kiinnostumaan liikunnasta keinolla tai toisella. Lenkkikaveri somesta on hyvä asia, sanoo aluekehittäjä Tanja Tukiainen.